9 facts about refurbishing e-bike batteries

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Klever X Alpha 45

Je koopt een voor een paar honderd euro aan Samsung cellen, een BMS van Alie voor vijf tientjes, kloont de CANBUS code en voor minder dan 400 euro heb je een accu die bij de erkende Stromer dealer 2000 kost. Gemaakt door 'gemotiveerde Nederlanders' die dat veel beter kunnen dan zo'n onderbetaalde Aziaat. Inmiddels kun je ze bij 'talloze bedrijven' kopen. Zo makkelijk is het.

Niet zo moeilijk doen Freddy :bj
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Bulls Green Mover E45

:lol:
Het is dat ik geen Stromer heb :mrgreen:
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands

Wat mij betreft is dit hoofdreden nummer één om JUIST een Stromer te kopen :mrgreen:

Moraal van het verhaal: eerst zien, dan geloven.
SpeedPAT
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Merk SP: Stromer
Km-stand: 200

FreddyH schreef: 24 mei 2021, 22:27 Ik lees graag overtuigende argumenten.
Ik ook en die staan op de website van EnergyBus, het toegepaste protocol is: CiA 454.
EnergyBus levert dat protocol en bedrijven kunnen informatie opvragen over dat protocol en indien gewenst aansluiten bij deze organisatie.
Een professioneel accu revisie bedrijf is op de hoogte van de laatste ISO standaarden en heeft er alle belang bij om dit soort ontwikkelingen te volgen.
En wat hacken betreft, dat is m.i. tamelijk zinloos als je de accu door zo’n revisie bedrijf laat uitvoeren.
Het uitgangspunt bij revisie is toch dat de accu weer 100% functioneert.
FreddyH
Netherlands
Merk SP: Bulls Green Mover E45

SpeedPAT schreef: 24 mei 2021, 23:00 Ik ook en die staan op de website van EnergyBus, het toegepaste protocol is: CiA 454.
EnergyBus levert dat protocol en bedrijven kunnen informatie opvragen over dat protocol en indien gewenst aansluiten bij deze organisatie.
En daar staat precies gespecificeerd WELKE berichten verstuurd worden, of alleen maar HOE dat gebeurt?
SpeedPAT schreef: 24 mei 2021, 23:00 Een professioneel accu revisie bedrijf is op de hoogte van de laatste ISO standaarden en heeft er alle belang bij om dit soort ontwikkelingen te volgen.
Nee hoor. Daar zijn revisiebedrijven niet mee bezig. Zij zijn vooral bezig met accu technieken (LiPo, Li-Ion, etc) en hoe je daar veilig mee kunt werken. Daarnaast zijn ze bezig met truukjes bedenken om zoveel mogelijk accu's te kunnen reviseren.

Die revisie bedrijven zeggen bij accu's die ze kunnen reviseren steevast:
- als er een universele BMS in zit kunnen we altijd reviseren (is bij Stromer en bij mijn Bulls niet van toepassing)
- als er een specifieke BMS in zit dan kunnen we alleen reviseren als de BMS nog heel is en het systeem niet teveel beveiligd is
Waarom denk je dat dat is?

Over die beveiligingen: er zijn accu's waarbij in de BMS bewust dingen zijn ingebouwd om revisie tegen te werken. Zo zijn er BMSsen die als ze spanningsloos worden compleet stoppen met werken (kan je soms tegengaan door de revisie uit te voeren terwijl je spanning op het systeem houdt). Maar er zijn nog andere beveiligingen, bij Stromer zijn die dusdanig dat revisie nog niet veel voorkomt.
SpeedPAT schreef: 24 mei 2021, 23:00 Het uitgangspunt bij revisie is toch dat de accu weer 100% functioneert.
Ja. Of het altijd lukt is de vraag.
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Bicarbonaat
Pro
Pro
Belgium
Merk SP: klever
Km-stand: 0

de BMS is de garantie op inkomsten voor de fabrikant.
zelfs je laptop heeft een BMS die tijdig zegt dat je accu verouderd is.
De cellen van je laptop zijn daarvoor niet fysiek slecht geworden , tis gewoon de BMS die dat zegt.
Je moet op fb maar eens kijken in groepjes die een thuisbatterijen maken , deze halen volop 18650 cellen uit 'defecte' laptopaccu's.
vreemd dat een laptop met slechte accu 3minuten werkt en uitvalt , en als je de 18650 cellen uit sloopt , kan je er nog jaren je thuisbatterij mee doen werken.

voor fietsen is dit gelijkaardig.
ik ben wel benieuwd welke IC's ze gebruiken als BMS , maar de firmware .... tja dat zal wel fabrieksgeheim zijn ,

in de usa , probeert louis een soort lobby te maken ivm right to repair
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands

Bicarbonaat schreef: 25 mei 2021, 20:50 zelfs je laptop heeft een BMS die tijdig zegt dat je accu verouderd is.
De cellen van je laptop zijn daarvoor niet fysiek slecht geworden , tis gewoon de BMS die dat zegt.
Ik geloof best dat dit gebeurt. Ik geloof alleen pas dat élke fabrikant van élk product dit doet als het daadwerkelijk is aangetoond.

Er zijn trouwens ook andere redenen voor een BMS om te melden dat een accu defect is (b.v. als één van de cellen de geest heeft gegeven of er zit een lasje niet goed meer. Dan oogst je ook probleemloos goede cellen uit een accu).
Bicarbonaat
Pro
Pro
Belgium
Merk SP: klever
Km-stand: 0

inderdaad stromeur ,
er kunnen plots wel slechte cellen in een accupack zijn , en dan is de BMS terecht met een rode vlag aan het zwaaien.

fabrikanten hebben 1 doel , winst maken ,
met eerlijke producten , die herstelbaar zijn ( of reburbisch) creëren ze geen winst.

Wie de soure-code bezit , heeft het toestel in bezit ..
vb ; apple , sonos , je auto , je deurbel , ..

check zeker even Louis Rossmann zijn yt-kanaal ,
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands

Bicarbonaat schreef: 25 mei 2021, 21:10 fabrikanten hebben 1 doel , winst maken ,
met eerlijke producten , die herstelbaar zijn ( of reburbisch) creëren ze geen winst.
Ik zou willen dat fabrikanten zelf herstel en refurb van hun accu's aanboden. Dan weet je dat het goed gebeurt (en daar wil ik best wat extra voor betalen), blijft je garantie intact en de fabrikant krijgt een 'groener' imago. Helaas bieden SP-fabrikanten dit zelden/nooit aan en dat zal inderdaad een financiële reden hebben.
mrstrom
Veteraan
Veteraan
Netherlands

Stromeur schreef: 25 mei 2021, 21:34
Bicarbonaat schreef: 25 mei 2021, 21:10 fabrikanten hebben 1 doel , winst maken ,
Ik zou willen dat fabrikanten zelf herstel en refurb van hun accu's aanboden. Dan weet je dat het goed gebeurt (en daar wil ik best wat extra voor betalen), blijft je garantie intact en de fabrikant krijgt een 'groener' imago. Helaas bieden SP-fabrikanten dit zelden/nooit aan en dat zal inderdaad een financiële reden hebben.
Dit zou best een goed verdienmodel kunnen zijn. Maar niet refurbish maar upgrade. voor 1000euro, nieuwe cellen en 30-40% capaciteit erbij!
Maar wat ik eerder zei, wie heeft er nu echt last van een teruglopende capaciteit? je gaat toch gewoon wat meer laden? Ik denk dat het te veel aandacht krijgt op het Forum, maar dat er weinige zijn die er echt last van hebben.
On the move: ST3 LE, body float
Plaats reactie