9 facts about refurbishing e-bike batteries

SpeedPAT
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Merk SP: Stromer
Km-stand: 200

Och, eerst maar eens mijn nieuwe accu ‘oprijden’ .
En ik ga pas ik aan een demontage/foutanalyse beginnen als ie stuk gaat en de garantie vervallen is.
Het door mij genoemde BMS diende slechts als een voorbeeld van 13x6 cellen.
Er zijn er ook met digitale interface zoals CAN, Bluetooth en USB.
De Stromer accu heeft 6 pennen dus naast + en - twee signaal contacten,, waarschijnlijk thermokoppels
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Klever X Alpha 45

SpeedPAT schreef: 19 mei 2021, 23:22 En ik ga pas ik aan een demontage/foutanalyse beginnen als ie stuk gaat en de garantie vervallen is.
Inderdaad: wachten met het delen van de uitslag van een analyse totdat je daadwerkelijk hebt geanalyseerd. Al het andere is speculeren op basis van algemeenheden.
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Golvas
Veteraan | Forum Supporter

Stromeur schreef: 17 mei 2021, 20:04 Wie is de producent van Stromer accu's?
Stromer koopt zijn batterijen aan bij TD HITECH ENERGY (scrol naar beneden) ... TD HITECH ENERGY produceert in Taiwan en in China, heeft een Europese zetel in Munchen en is o.a. ook leverancier van batterijen die QWIC, Cortina, Rad Power Bikes gebruikt.
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
SpeedPAT
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Merk SP: Stromer
Km-stand: 200

Interessante link van TD Energy in Taiwan.
Er is nu meer duidelijkheid over de datatransmissie. In de handleiding van de acculader staat alleen vermeld: CAN interface.
Dat blijkt een CANbus (Controller Area Network) te zijn van EnergyBus https://energybus.org/ het is een communicatie protocol gebaseerd op CANopen of EnergyBus protocol: CiA 454.

Dat is handig. Er is een groep bedrijven die samen een universele laadstandaard (willen) ontwikkelen. Leden: https://energybus.org/energybus-members waaronder o.a. Stromer en TD Energy.
En ze werken ook aan een standaard voor een universele laadplug, vergelijkbaar met de USB steker in je laptop hoewel daar inmiddels ook wat varianten in omloop zijn.
https://energybus.org/components-levs. Deze demomodellen herken ik niet meteen, maar misschien zijn ze nog te nieuw want ontworpen voor 60 en 120V.
FreddyH
Netherlands
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Dat ze een CAN bus gebruiken was al bekend, maar dat zegt alleen iets over de *manier* waarop berichten verstuurd worden. Je weet dan nog niet wat voor berichten verstuurd worden, welke berichten als antwoord verwacht worden, etc.

CAN bus zegt dus net zoveel als briefpost. Ofwel precies niks.
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan

Als je het protocol weet kun je het wel laten uitlezen, print laten maken en clonen. Het is geen Ecu van een auto die elke 3mnd een betere beveiliging krijgt tegen chiptuners. (en dan ook nog wel gekraakt worden)

De vraag is alleen of het loont.
Als er al prima bedrijven zijn die accu’s al kunnen refurbishen.
FreddyH
Netherlands

Hoeveel ervaring heb jij met het hacken van communicatie tussen apparaten, Edgecrusher? Mijn vermoeden op basis van jouw berichten is: nul.

Dat je de vorm van het bericht kent, zegt niks over de inhoud van die berichten en of je daar chocola van kunt maken. Het protocol tussen mij en het SpeedPedelecReview forum is HTTPS, een openbaar protocol. Toch wens ik je succes met het onderscheppen en lezen van mijn communicatie naar die server toe.

Nu heb ik het vermoeden dat de communicatie tussen OMNI, controller en BMS op een Stromer gemakkelijker te kraken is dan HTTPS, maar voor dit soort gevallen geldt: je weet pas hoe lastig het was als je het helemaal werkend hebt.
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan

Poeh wat een arrogante aanname die nergens is op gebaseerd.
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Klever X Alpha 45

Een quote uit de openingspost van een deskundige met 10 jaar ervaring in de industrie:
Hannes de Jong owns Heskon, an online e-bike battery refurbishing platform for bike dealers. De Jong has been working with lithium-ion batteries for about ten years and has a thorough understanding of the ins-and-outs of the refurbishing process.
1. Intelligent BMS is difficult to repair
In reactie hierop lees ik 'zo moeilijk is dat niet'-algemeenheden van diverse forumleden, zonder inhoudelijke onderbouwing.

Ik geloof deze deskundige totdat het tegendeel, voor de huidige generatie Stromer accu's, bewezen is. Ja, één bedrijf biedt revisie aan tegen een prijsopslag, maar hoeveel forumleden rijden er nu daadwerkelijk met een gereviseerde accu rond?

Over succesvol hacken van de Stromer BMS heb ik nog nooit iets voorbij zien komen, op welk forum dan ook. Dat loont zeker, gezien de hoge aanschafprijs van een Stromer accu.
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
FreddyH
Netherlands

Edgecrusher schreef: 24 mei 2021, 20:33 Poeh wat een arrogante aanname die nergens is op gebaseerd.
Arrogant? Mag je vinden, maar nergens op gebaseerd? Ik trek een conclusie op het volledige gebrek aan overtuigende argumenten. Ik zou eerder willen stellen dat jouw algemeenheden nergens op gebaseerd zijn. Vind jij van wel? Ik lees graag overtuigende argumenten.
(Baz Luhrmann)
Plaats reactie