9 facts about refurbishing e-bike batteries

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14595
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Optie 4: accu (laten) hacken/klonen/reviseren/dinges.

Hoewel dit met de huidige Stromer accu's nauwelijks (niet?) gebeurt, zijn sommigen ervan overtuigd dat dit eenvoudig mogelijk is. Het is een optie om die aanname aan de realiteit te toetsen. Iemand moet (en zal) uiteindelijk de eerste zijn en we lezen allemaal graag de bevindingen.
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 318
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Nee.

4. is gewoon refubishen van de cellen, als de BMS nog goed is zou eerst de onderdelen die last hebben degeneratie kunnen vervangen, dus de cellen en de BMS hoef je dan nog niets mee te doen.
Dit is wat Heskon dan ook gewoon doet tegen een veel schappelijker tarief dan de dealer, die alleen nieuw kan/wil/mag verkopen.
Helemaal interessant als je nog een kleinere accu hebt en dan gelijk een leuke upgrade kan doen, voor veel minder geld dan een gelijke bij de dealer.
Dit bestaat dus al lang. Bijvoorbeeld:
https://www.heskon.nl/revisie/stromer/stromer-bq618
Hier hoeft dus helemaal niet zo denigrerend over gedaan worden of in twijfel getrokken te worden.

5. is pas als de BMS defect is, dan wordt het inderdaad lastiger.
Het feitelijk BMS doet niet anders dan wat een universele BMS doet, het managen, levellen, bewaken van de cellen.
Echter zit hier ook een component in wat communiceert met o.a. de controller via Canbus.
Er wordt niet heel veel data gecommuniceerd via Canbus in vergelijking met een heel uitgebreid canbus systeem met veel componenten als in een auto.

Wat ik eerder heel symplistisch omschreef is dat het gaat om gegevens ophalen uit het CAN-busnetwerk van de BMS en deze gegevens te interpreteren of zelfs te kunnen clonen.
Dit bijvoorbeeld door verbinding te maken met het CAN-netwerk met een Arduino- en Sparkfun CAN-busschild en door gebruik te maken van de Arduino-programmeerinterface als de Arduino IDE.
Om deze gegevens te verwerken kun je daarbij gebruik maken van bijvoorbeeld SerialPlot, een softwaretool waarmee de waarden die vanuit het CAN-busnetwerk worden uitgevoerd, kunt toewijzen aan verschillende live grafieken; dit maakt het opsporen van datapatronen en gedragsveranderingen veel gemakkelijker dan bij een onbewerkte datafeed.
Een multimeter en een oscilloscoop zijn nodig om de bautrate te bepalen, mogelijk hier slechts 125 kbps omdat de BMS slechts een kleine hoeveelheid gegevens uitvoert.
Elke fabrikant gebruikt wel zijn eigen coderingsmethode voor het verpakken van gegevens in een CAN-buscommunicatieframes. Dit is een soortgelijk concept als basisversleuteling.
Het BMS codeert de status met behulp van een vorm van binaire codering. Elk kanaal kan een waarde hebben van 0 tot 255, waarbij 0 niets is geactiveerd en 255 alles is geactiveerd.
SerialPlot is dus een tool voor gebruik bij reverse engineering en het interpreteren van de gegevens.
Het kan een live-grafiek van elk kanaal produceren op dezelfde grafiek of op afzonderlijke kleinere grafieken.
SerialPlot kunnen trends en gedragingen gemakkelijk worden bekeken en kunnen relatieve veranderingen in gegevens worden opgemerkt en geïnterpreteerd.
Ook SuperSniffer is een softwaretool die speciaal is gebouwd voor analyse van CAN-bus gegevens.
Met deze Canbus gegevens zou je dus weer kunnen gaan programmeren of kopieren.

Waarom het niet/ nauwelijks gebeurd is vrij simpel, bij stap 5 is het vaak niet nodig. Dus waarom deze tijd/geld/energie erin stoppen.
Vervolgens zijn Stromer accu's maar een niche markt, een Bosch accu zal al iets interessanter zijn, maar deze schijnt weer beter beveiligd te zijn.
Dus gewoon niet lonend genoeg.

Maar dat maakt het niet onmogelijk en het is vreemd om mensen dan te gaan bestempelen van nul kennis.
Dat Can-bus data op die manier verkregen/ bewerkt/gehackt/whatever is gewoon bekend.
Een fabrikant als Tesla stelt auto's beschikbaar aan hackers met prijzengeld van in de tonnen dollars voor wie het lukt.
Dit gebruiken ze weer voor de beveiliging van hun auto's telkens te verbeteren, zodat ze nu op een heel hoog niveau zitten.
(En Tesla heeft veel meer mensen in dienst die zich alleen bezig houden met beveiligingen hiervan dan wat er totaal bij heel Stromer werkzaam is)

Dus vraag me niet om het zelf te doen, ik ben nu eenmaal geen hacker/ specialist of hoe je het dan ook wilt noemen.
Maar om gelijk te roepen van het kan niet/ het is onmogelijk is wel tenenkrommend en gewoon niet waar.
Jan-Willem Wisselink
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 19.120k

Hulde. +1

De kans dat de BMS (electronisch (chip) circuit) kapot gaat lijkt mij niet zo groot. Ik doe een gooi voor potentiele oorzaken:
-Overloading (peak voltage)
-Mechanisch defect door trillingen/vibratie van het rijden
-Radiatie (zeer onwaarschijnlijk, dus lage kans)
-EMP (zeer onwaarschijnlijk, dus lage kans)
-..... iemand nog toevoegingen?

Wat ik me wel zou kunnen voorstellen, is Stromer de BMS zo 'slim' heeft gemaakt dat het een cell-refresh zou kunnen detecteren en zichzelf daarna 'onschadelijk' maakt. Iets wat je dan alleen als orginele Stromer hersteller zou kunnen resetten met de juiste software & interface. Zou voorkom je als Stromer zijnde, dat refurbishments worden gedaan door 3e partijen, welke potentieel slecht werk afleveren. Wat vervolgens bij brand (ik noem maar iets extreems) weer afstraalt op het Stromer merk.

Het argument hiertegen is dat het sommigen 3e partijen naar het lijkt, wel lukt om Stromer accu's te refurbishen. (Al dan niet met een 'no cure no pay' clausule). Wellicht is de truc om tijdens de revisie, de spanning op de BMS te houden en het cellenpakket te 'simuleren' en zo het BMS om de tuin te lijden :D

EDIT:
En ik maar denken dat ik dit topic weer een beetje vooruit help, maar FreddyH was mij al voor met dat laatste stukje:
FreddyH schreef: 24 mei 2021, 23:10 Over die beveiligingen: er zijn accu's waarbij in de BMS bewust dingen zijn ingebouwd om revisie tegen te werken. Zo zijn er BMSsen die als ze spanningsloos worden compleet stoppen met werken (kan je soms tegengaan door de revisie uit te voeren terwijl je spanning op het systeem houdt). Maar er zijn nog andere beveiligingen, bij Stromer zijn die dusdanig dat revisie nog niet veel voorkomt.
Ben dan wel weer benieuwd hoe je weet dat er 'nog andere beveiligingen' zijn. Dat volgt niet perse uit het feit dat revisies nog niet veel voorkomen; toch?
Stromer ST1x rijder sinds augustus 2017. 2x983Wh. Thudbuster large. Continental Top Contact. Ergo / Spirgrips. Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5427
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Jan-Willem Wisselink schreef: 02 jun 2021, 20:49 Ben dan wel weer benieuwd hoe je weet dat er 'nog andere beveiligingen' zijn. Dat volgt niet perse uit het feit dat revisies nog niet veel voorkomen; toch?
Dat is een vermoeden aan mijn kant (was idd niet lekker geformuleerd). De truc van spanning erop houden is een bekende, maar toch komen Stromer 48V revisies niet veel voor... Een aantal jaren geleden was het argument nog dat de accu's nog te jong zijn, maar die gaat volgens mij niet meer op. Wat is het dan wel?
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Jan-Willem Wisselink
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 19.120k

Also; Dat Stromer meerdere beveiligingen in de BMS heeft ingebouwd klinkt aannemelijk natuurlijk.

Ik denk edgecrusher met zijn 'Stromers zijn een niche markt' argument wel eens in de buurt kan zitten. Vraag en aanbod. Hoeveel stromers zijn er nu verkocht? En hoeveel bezitters daarvan hebben nu een accu welke zover is gedegradeerd dat deze niet meer bruikbaar is, voor de use-case van die persoon? (Los van garantie gevallen natuurlijk waarbij Stromer netjes de accu heeft vervangen). En hoeveel gaan daadwerkelijk op zoek naar een revisie(bedrijf)?

Ik heb er 1 liggen welke ik op zich zou willen reviseren. SoH van 88% en eigenlijk net niet lekker meer voor mijn enkele reis ww van 58km op standje 3 met wind tegen en koud weer. Maar nu ik een 2e accu erbij heb gekocht ga ik de eerste niet meer reviseren maar wissel ik gewoon tijdens de rit. Had ik vanaf het begin er 2 gekocht, dan had ik de degradatie over 2 accu's kunnen verdelen.. en er in theorie 2x zo lang er mee doen.
Stromer ST1x rijder sinds augustus 2017. 2x983Wh. Thudbuster large. Continental Top Contact. Ergo / Spirgrips. Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14595
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

De speed pedelec markt is een niche markt. Binnen die niche markt is Stromer met kop en schouders marktleider in o.a. NL en BE, maar als je de aantallen vergelijkt met die in automotive industrie of de 25km/u e-bike markt stelt het inderdaad niks voor.

De hoge aanschafprijs van een nieuwe Stromer accu is daarentegen voor een revisiebedrijf een prima stimulans om er wel aan te beginnen. Aanbod creëert ook vraag. Nu kiezen mensen (zoals jij) voor aanschaf van een tweede accu. Dat had je waarschijnlijk niet gedaan als je je eerste accu om de hoek voor een euro of 500 had kunnen laten reviseren, liefst i.c.m. met een upgrade.


Stromer heeft naar eigen zeggen momenteel ongeveer 90.000 bikes rondrijden.

Zolang ik niet lees dat mensen met een succesvol gereviseerde 48V Stromer accu's rijden, ga ik er vanuit dat revisie op papier haalbaar klinkt, maar in de praktijk lastig uitvoerbaar is. Ook al staat er op de website van een handjevol revisiebedrijven dat ze dit kunnen (ook dat is 'papier').
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Jan-Willem Wisselink
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 19.120k

Ik heb mijn 2e accu voor een heel schappelijk prijsje kunnen aanschaffen. Was uit de handen geglipt bij uithalen fiets en daarbij was alleen het plastic kapje kapot. En heb deze kunnen repareren met een nieuw kapje van (Jeroen) van Zijp. Natuurlijk goed gechecked voor aankoop en na aankoop tijd lang opgeladen met brandmelder erbij. Na een jaar nominaal gebruik zonder ook maar 1 issue vertrouw ik hem wel inmiddels.

Maar je hebt gelijk; voor 500euro had ik wellicht wel een revisie willen overwegen. Weet niet of met een ander celltype een upgrade hoger dan 983Wh zou kunnen; maar waarschijnlijk niet zonder BMS aanpassing.

Interessant om te weten dat de Stromer vloot inmiddels bijna richting de 100.000 gaat!

Er heeft zich nog niemand gemeld op dit forum met een succesvolle 48v revisie dus?
Stromer ST1x rijder sinds augustus 2017. 2x983Wh. Thudbuster large. Continental Top Contact. Ergo / Spirgrips. Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5427
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Jan-Willem Wisselink schreef: 04 jun 2021, 00:43 Weet niet of met een ander celltype een upgrade hoger dan 983Wh zou kunnen; maar waarschijnlijk niet zonder BMS aanpassing.


Mijn fiets is geen Stromer, maar ik ben van 735 Wh naar 1260 Wh gegaan zonder BMS aanpassing ;)
Jan-Willem Wisselink schreef: 04 jun 2021, 00:43Er heeft zich nog niemand gemeld op dit forum met een succesvolle 48v revisie dus?
Ik heb er nog niets over gelezen hier... En gezien mijn focus op techniek en mijn persoonlijke ervaring met accu revisie denk ik dat ik het mij zou herinneren als iemand een ervaring gedeeld had.
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Plaats reactie