Vier op de vijf jonge scooterrijders rijdt te hard

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

1 plus
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Twee plus.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Als ze moeilijk op te voeren zijn zal dat de verkoopcijfers wel teveel drukken.....

4 op de 5 valt me nog mee. Dan kom ik die ene waarschijnlijk maar 1 op de 20 x tegen :bn:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

De kans dat je een snelle (opgevoerde) scooter tegenkomt is natuurlijk groter dan dat je eentje tegenkomt die niet is opgevoerd. Ik moet zeggen dat ik af en toe ook wel een opgevoerde voor bij zie komen. Ook wel snorders die dan toch nog volgas over het fietspad gaan. Verstandig is dat allemaal niet. Een speed pedelec opvoeren is lastig. Je hebt een hogere spanning nodig (nieuwe niet standaard accu) en dus ook een controller die overweg kan met zo'n hogere spanning. Andere wijzen van opvoeren zijn eigenlijk niet interessant. Bij de meeste scootertjes op bezine is dat toch een stukje gemakkelijker.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Niet helemaal waar. Met 36V kan je prima 45 km/h halen, dus met de 44V van Klever en de 48V van Stromer kan je véél harder dan 45 km/h als deze niet begrenst zou zijn.

Sterker nog: er zijn test exemplaren geweest van zowel Klever als Stromer waarmee op een circuit dik 70 km/h gereden werd.

Volgens mij hoeft "alleen maar" de begrenzing uit de controller. Dat wil overigens niet zeggen dat het eenvoudig te doen is ;)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

ja ze zijn begrensd, denk uit oogpunt van veiligheid en accuduur/garantie.
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

In principe is de snelheid waarmee het achterwiel kan ronddraaien afhankelijk van het aantal windingen dat de motor heeft. Via de spanning van de batterij en het aantal windingen is dan relatief eenvoudig de maximale snelheid vast te leggen. Omdat de spanning tijdens gebruik in zakt, zullen fabrikanten wat marge inbouwen. Er zal dus wel nog wat ruimte zijn. Heel veel meer dan +10% zou ik echter niet verwachten. Als je een keer die +10% te pakken hebt dan is het in principe ook over en uit en is de enige realistische oplossing een hogere spanning aanbieden aan het achterwiel. Er is wel zoiets als field weakening, maar dat kost je behoorlijk veel redement. Misschien dat er bij gewone ebikes wat meer marge is, omdat de bij ons max 25 km/h vergeleken met andere landen aan de lage kant. Bij de speed pedelecs is dat echter niet zo.

70 km/h met een Stromer? Dat moet toch echt met een hogere batterij spanning geweest zijn. Ik kan het me anders echt niet voorstellen. Ik ken mensen met een opgevoerde speed pedelec die inderdaad 70 km/h gaan, zelfde fabrikant van de motor als Stromer, en daar toch wel 16-18S battery voor nodig hebben (58 - 65V).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

De accu spanning verhogen hoeft niet enkel met meer cellen in serie, je hebt ook DC-DC boost converters zoals deze https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... 4c4df8Tp0T. De efficiëntie zal er uiteraard onder lijden net als field weakening maar mensen die hun spanning, op welke manier dan ook, verhogen gaan daar niet wakker van liggen.
Maar als de snelheid software matig begrenst is zal je nog steeds niet sneller gaan omdat de controller de frequentie begrenst en die moet ook omhoog. Wel zonder moeite tegen de begrenzer, ook met wind tegen en bergop en onafh van je dalende accu spanning.
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Ja, met spanningsophogers kan het wel eenvoudig. In je verbruik ga je daar zeker niet gelukkig van worden. Los van dat je blijft zitten met alle omringende electronica. Eenvoudig is het zeker niet.
Hoe ik het geleerd heb is: Voltage geeft je snelheid, amperage geeft je kracht. Wil je met een redelijke snelheid tegen de wind in kunnen 'fietsen', dan heb je dus amperage nodig. Wil je een hoge snelheid halen (dus rotatie van je achterwiel) dan heb je voltage nodig. Nu heb je bij hogere snelheid natuurlijk ook automatisch meer kracht nodig vanwege de hogere wrijving. Zou je je achterwiel los van de grond laten draaien, dan zie je dat de rotatiesnelheid voltage afhankelijk is(mocht je die kunnen regelen) en de gevraagde stroom eigenlijk zeer laag.
Bij een gewone knalpot scooter is dat toch allemaal eenvoudiger en minder kostbaar, zou ik zeggen.
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Dat 'opfokken' van scooters bij jongeren kan ik nog wel ergens begrijpen. Is van alle tijden en die hebben (terecht) niet de keuze om met een sneller model te rijden. Maar bij volwassenen vind ik dat zielig gepruts. Wil je een snellere scooter, koop dan een 125cc model. Wil je een snellere speedelec, ook die bestaan. Ook de discussie dat je dan veiliger met het verkeer mee kan... Heb je wel eens met de auto 50km/u in de bebouwde kom gereden? Of 30km/u binnen zone 30? Binnen de kortste keren plakken andere auto's achter je of vliegen je gewoon voorbij. Om 'veilig' met het verkeer mee te kunnen moet je tegenwoordig dan constant in vertreding rijden.
Plaats reactie