Helmplicht? Meer dan de helft van de rijders laat de snorfiets staan

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 941
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 20000

Ron_Stromer schreef: 31 jan 2021, 12:38Het draait naar mijn inziens ook om verkeersinzicht en volwassen gedrag. Niet harder rijden, als het niet kan, geven en nemen ten aanzien van elkaar en het tonen van respect als iemand per ongeluk eens een foutje maakt in het verkeer, want iedereen maakt fouten.
hier staat m.i. de kern van de zaak. Als dit het geval zou zijn was er geen reden om over helmplicht te beginnen
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, Ortlieb Office Bag & Front Roller Plus, Abus Bordo&Pedelec 2.0 ACE geel, Van Zijp spatbordverlenger 175 & bidonhouder, Bibia Touring spatlap, Spurcycle Silver ww 30km vv
Ron_Stromer
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 okt 2017, 13:15

Trafficleader schreef: 31 jan 2021, 13:04
Hier ben ik helemaal mee eens, ze mogen maximaal 25 km/u, maar rijden meestal veel harder.
Dan kan je zeggen dat ze op de rijbaan moeten gaan rijden met een helm op maar dan geef je de snorfiets een vrijbrief om met de opgevoerde snorfiets te mogen rijden, zolang ze de helm maar opzetten.
Meer en beter controleren op de snorfietsen lijkt mij de oplossing.
Als ze op de rijbaan moeten gaan rijden mogen ze dan wel harder?
Als je als automobilist achter een snorfiets rijdt die toevallig wel de maximale constructie snelheid van 25 km/u rijdt wordt je daar ook niet vrolijk van...
Maar dat zet toch geen zoden aan de dijk? Wat gebeurt er als het rijden op een snorfiets niet meer aantrekkelijk wordt gemaakt? De jeugd gaat massaal over naar elektrische fietsen, want ook die worden steeds mooier en hipper (en krachtiger)... wat ga je dan krijgen? Fietsen worden opgevoerd, een beetje Bosch computer is te kraken en zal altijd gekraakt worden hoe lastig je het als fabrikant maakt om e-bikes op te voeren. Moeten deze groep e-bikers dan ook op de weg? Hoe wil je überhaupt zoiets gaan handhaven? Het blijft gewoon een lastige materie. Een klein land als Nederland met zoveel inwoners en een infrastructuur wat overal nog kraakt.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14037
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland

Welk haalbaar alternatief stel je voor?
Stromer ST1 X, Stromer ST2 S... next?
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Micronesia
Berichten: 617
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST1 2019
Km-stand: 15001

Beter oplossing, snorfiets afschaffen. Het worden allemaal brommers. Het toenmalige argument om snorfietsen in te voeren was de helmplicht voor brommers. Een vrouw in klederdracht uit Volendam moest ook uit de voeten kunnen. Een snorfiets blijft in heel veel gevallen voor mij een brommer met een berijder zonder helm. Daarnaast wordt ook de snorfiets en brommer in toenemende mate electrisch aangedreven. Ofwel het vaak genoemde onderscheid (geluid) tussen onze petroleum aangedreven vrienden en de speedpedelecs wordt minder. Nog een reden om de snorfiets af te schaffen want dat ding wordt gevaarlijker. Trouwens ook voor fietsers, al dan niet electrisch, is een helm aan te raden. Maar dit is off topic.
Strenger straffen en meer controle op te snel rijdende snorfietsen daar geloof ik in dit geval niet in. De bottom line is dat ik de snorfiets achterhaald vind door het ontbreken van de, in mijn ogen, noodzakelijk helmplicht gecombineerd met de niet te controleren veel te hoge snelheid.
Met vriendelijke groeten, Peter
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14037
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland

Hear hear. Helemaal mee eens.
Stromer ST1 X, Stromer ST2 S... next?
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 941
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 20000

+1
Helmplicht invoeren, blauwe plaat omwisselen voor geel en klaar. Viola: een brommer. Aanpassen voor 45 km/uur hebben de eigenaars al gedaan.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, Ortlieb Office Bag & Front Roller Plus, Abus Bordo&Pedelec 2.0 ACE geel, Van Zijp spatbordverlenger 175 & bidonhouder, Bibia Touring spatlap, Spurcycle Silver ww 30km vv
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5231
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

mboelis schreef: 02 feb 2021, 23:34 +1
Helmplicht invoeren, blauwe plaat omwisselen voor geel en klaar. Viola: een brommer. Aanpassen voor 45 km/uur hebben de eigenaars al gedaan.
Kunnen ze de folders die wij in 2016/2017 gekregen hebben mooi hergebruiken :ay
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)
Gebruikersavatar
JeroenH
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 219
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ST2 LE / ex-RD10
Km-stand: 24k

Los van de discussie of die snorfietsen te hard rijden en op het fietspad horen, in België moeten bromfietsers klasse A (tot 25 km/u) als sinds 2002 een helm dragen! (voor die keer dat we eens voor lopen op jullie :lol: )
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Anverz NTA MIPS
Plaats reactie