Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
De kans dat de fietsenvakhandel komend jaar geconfronteerd gaat worden met serieuze prijsverhogingen over de hele productielinie, van complete fietsen tot en met accessoires, is meer dan reëel. Een schreeuwend tekort aan containers, maakt dat de transportkosten vanuit Azië naar Europe de pan uit rijzen.
Van oudsher komt het leeuwendeel van componenten in de fietsindustrie uit het Verre Oosten, die per container naar Europa verscheept worden. Door de coronacrisis is de vraag naar producten explosief gegroeid. De toelevering van producten uit Azië, en dan niet alleen vanuit de fietsindustrie maar ook vanuit allerlei andere sectoren, is dit jaar in een serieuze stroomversnelling terechtgekomen, waardoor de vraag naar containers en schepen het aanbod sterk overstijgt. En, zoals het nu naar uit ziet, zal dit de komende maanden ook niet gaan veranderen. De tarieven om containers naar Europa te verschepen zijn net dagkoersen. Was voorheen een bedrag van ca. € 1300,- gangbaar voor een container, recentelijk waren die al met € 5000,- gestegen en momenteel wordt al een tarief van € 15000,- gevraagd.
Ja het wordt duurder, maar ik denk ook dat de markt eerlijker wordt. De subsidie van china eraf, subsidie op transport en geen gelijke arbeidsrechten daar.
Maar dan kan het zeker stukken duurder worden, tenzij we slimmer hier gaan produceren. Waar al veel stappen voor gemaakt worden in de techniek.