Belgen kennen fietsregels niet...

BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

Zoals we wel al wisten, het is erg gesteld:

"Er schort veel aan onze kennis van de fietsregels | VRT NWS: nieuws"
https://vrtnws.be/p.xZDV9yyK9
==> studie / online test van VAB.

"Opvallend is dat slechts een kwart van de deelnemers een score van 20 of meer op 25 haalt en dus volgens de regels van het theorie-examen geslaagd is."

"Slechts 32% van de deelnemers aan de fietstest is" op de hoogte van de regel dat SPs op de baan mogen bij 50km/h.

Waarom geen campagnes? Lijkt me nodig.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 633
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

+1
Het afsnijden en toeteren zou dan misschien verdwijnen .....of is dit toch ijdele hoop? :dwarf:
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik vrees van wel, ja ... zolang zelfs onze beroepschauffeurs de regels niet kennen en ze willen toepassen is dat inderdaad ijdele hoop ...

Het is nog maar van deze zomer geleden dat een werknemer van De Lijn me frontaal wou rammen tijdens zijn inhaalmanoeuvre dat hij begon terwijl hij me goed zag aankomen (licht op, DRL aan, fluo helm, fluo hesje, klaarlichte dag) ... nee, hij flikkerde liever met zijn lichten, claxonneerde liever en gebaarde dat ik op het fietspad moest gaan rijden (zone 50) ... deze profi chauffeur heeft me dan "laten" kiezen tussen het frontpaneel van zijn Iveco of het fietspad ... op zo'n momenten merk je dat De Lijn voor deze functie geen diplomavereisten meer heeft. :ai
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Golvas schreef: 04 nov 2020, 15:04 Ik vrees van wel, ja ... zolang zelfs onze beroepschauffeurs de regels niet kennen en ze willen toepassen is dat inderdaad ijdele hoop ...

Het is nog maar van deze zomer geleden dat een werknemer van De Lijn me frontaal wou rammen tijdens zijn inhaalmanoeuvre dat hij begon terwijl hij me goed zag aankomen (licht op, DRL aan, fluo helm, fluo hesje, klaarlichte dag) ... nee, hij flikkerde liever met zijn lichten, claxonneerde liever en gebaarde dat ik op het fietspad moest gaan rijden (zone 50) ... deze profi chauffeur heeft me dan "laten" kiezen tussen het frontpaneel van zijn Iveco of het fietspad ... op zo'n momenten merk je dat De Lijn voor deze functie geen diplomavereisten meer heeft. :ai
buschauffeur = knelpunten beroep
Dan zijn diploma's, of het gebrek eraan niet belangrijk. Spijtig voor al de goeie chauffeurs, want die zijn er ook, maar het is de realiteit.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Tja, cowboys zijn er overal ... ook de SP rijders gaan niet altijd en overal vrijuit qua kennis en toepassing van de verkeersregels en ook dàt gaat niet meteen veranderen ... ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Madagascar
Berichten: 182
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 18000

De titel had beter kunnen zijn "Belgen kennen verkeersregels niet...." :lol:
Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

het kan erger, politie die stopt en vraagt waarom je niet op het fietspad rijd ipv op de weg :roll:
Myxomatose
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 jan 2018, 20:33
Locatie: Klein Brabant (B)
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15.000

RonCall schreef: 05 nov 2020, 08:23 het kan erger, politie die stopt en vraagt waarom je niet op het fietspad rijd ipv op de weg :roll:
Heb't omgekeerde 2 x meegemaakt. Politie die me (wel vriendelijk) verzoekt om mijn weg verder te zetten op het de rijbaan terwijl ik wel op het fietspad mocht rijden, was een B-verboden fietspad.
Ik ging ervan uit zij wel op de hoogte waren van de juiste regelgeving en ik dus in fout was. Heb die B-verboden fietspaden sindsdien zoveel mogelijk vermeden. :ck: :ck: Maar was dus niet nodig....
ST2 2018 - Sport 22" - Matt Black - 983 Wh
Muiske
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 feb 2020, 17:32
Locatie: Genk, Limburg, België

BramVDBe schreef: 03 nov 2020, 19:31 Zoals we wel al wisten, het is erg gesteld:

"Er schort veel aan onze kennis van de fietsregels | VRT NWS: nieuws"
https://vrtnws.be/p.xZDV9yyK9
==> studie / online test van VAB.

"Opvallend is dat slechts een kwart van de deelnemers een score van 20 of meer op 25 haalt en dus volgens de regels van het theorie-examen geslaagd is."

"Slechts 32% van de deelnemers aan de fietstest is" op de hoogte van de regel dat SPs op de baan mogen bij 50km/h.

Waarom geen campagnes? Lijkt me nodig.
Campagnes halen volgens mij niets uit.
Hoe dikwijls halen ze nog dronken bestuurders, bestuurders zonder gordel, bestuurder met GSM, enz aan de kant.
Hoeveel campagnes zijn daar al niet van geweest?
Volgens mij kan je dit mogelijks oplossen door iedereen die een vervoersmiddel op de openbare weg bestuurt (dus ook fietsers) om de pakweg 5 jaar opnieuw een theoretisch examen te laten afleggen.
Er zouden al heel wat minder bestuurders op de baan zitten die daar eigenlijk niet thuishoren.
In de meeste "gevaarlijke" beroepen moet je per jaar een minimum aantal oefenuren halen of je mag je job niet meer uitoefenen maar één keer slagen voor een verkeerstest en je zou in principe levenslang zonder bijscholing mogen rondrijden of gaan we het verkeer als niet gevaarlijk beschouwen?
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Muiske schreef: 08 nov 2020, 15:16 Campagnes halen volgens mij niets uit.
Hoe dikwijls halen ze nog dronken bestuurders, bestuurders zonder gordel, bestuurder met GSM, enz aan de kant.
Hoeveel campagnes zijn daar al niet van geweest?
Deze mensen overtreden de regels niet omdat ze de regels niet kennen, ze overtreden de regels doelbewust.

De problematiek met SP's is dat de mensen de regels überhaupt niet kennen, en dan helpt voorlichting wel degelijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie