Zoals we wel al wisten, het is erg gesteld:
"Er schort veel aan onze kennis van de fietsregels | VRT NWS: nieuws"
https://vrtnws.be/p.xZDV9yyK9
==> studie / online test van VAB.
"Opvallend is dat slechts een kwart van de deelnemers een score van 20 of meer op 25 haalt en dus volgens de regels van het theorie-examen geslaagd is."
"Slechts 32% van de deelnemers aan de fietstest is" op de hoogte van de regel dat SPs op de baan mogen bij 50km/h.
Waarom geen campagnes? Lijkt me nodig.
Belgen kennen fietsregels niet...
Ik vrees van wel, ja ... zolang zelfs onze beroepschauffeurs de regels niet kennen en ze willen toepassen is dat inderdaad ijdele hoop ...
Het is nog maar van deze zomer geleden dat een werknemer van De Lijn me frontaal wou rammen tijdens zijn inhaalmanoeuvre dat hij begon terwijl hij me goed zag aankomen (licht op, DRL aan, fluo helm, fluo hesje, klaarlichte dag) ... nee, hij flikkerde liever met zijn lichten, claxonneerde liever en gebaarde dat ik op het fietspad moest gaan rijden (zone 50) ... deze profi chauffeur heeft me dan "laten" kiezen tussen het frontpaneel van zijn Iveco of het fietspad ... op zo'n momenten merk je dat De Lijn voor deze functie geen diplomavereisten meer heeft.
Het is nog maar van deze zomer geleden dat een werknemer van De Lijn me frontaal wou rammen tijdens zijn inhaalmanoeuvre dat hij begon terwijl hij me goed zag aankomen (licht op, DRL aan, fluo helm, fluo hesje, klaarlichte dag) ... nee, hij flikkerde liever met zijn lichten, claxonneerde liever en gebaarde dat ik op het fietspad moest gaan rijden (zone 50) ... deze profi chauffeur heeft me dan "laten" kiezen tussen het frontpaneel van zijn Iveco of het fietspad ... op zo'n momenten merk je dat De Lijn voor deze functie geen diplomavereisten meer heeft.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
buschauffeur = knelpunten beroepGolvas schreef: ↑04 nov 2020, 15:04 Ik vrees van wel, ja ... zolang zelfs onze beroepschauffeurs de regels niet kennen en ze willen toepassen is dat inderdaad ijdele hoop ...
Het is nog maar van deze zomer geleden dat een werknemer van De Lijn me frontaal wou rammen tijdens zijn inhaalmanoeuvre dat hij begon terwijl hij me goed zag aankomen (licht op, DRL aan, fluo helm, fluo hesje, klaarlichte dag) ... nee, hij flikkerde liever met zijn lichten, claxonneerde liever en gebaarde dat ik op het fietspad moest gaan rijden (zone 50) ... deze profi chauffeur heeft me dan "laten" kiezen tussen het frontpaneel van zijn Iveco of het fietspad ... op zo'n momenten merk je dat De Lijn voor deze functie geen diplomavereisten meer heeft.
Dan zijn diploma's, of het gebrek eraan niet belangrijk. Spijtig voor al de goeie chauffeurs, want die zijn er ook, maar het is de realiteit.
Tja, cowboys zijn er overal ... ook de SP rijders gaan niet altijd en overal vrijuit qua kennis en toepassing van de verkeersregels en ook dàt gaat niet meteen veranderen ...
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Pro
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 14 jan 2018, 20:33
- Locatie: Klein Brabant (B)
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 15.000
Heb't omgekeerde 2 x meegemaakt. Politie die me (wel vriendelijk) verzoekt om mijn weg verder te zetten op het de rijbaan terwijl ik wel op het fietspad mocht rijden, was een B-verboden fietspad.
Ik ging ervan uit zij wel op de hoogte waren van de juiste regelgeving en ik dus in fout was. Heb die B-verboden fietspaden sindsdien zoveel mogelijk vermeden. Maar was dus niet nodig....
ST2 2018 - Sport 22" - Matt Black - 983 Wh
Campagnes halen volgens mij niets uit.BramVDBe schreef: ↑03 nov 2020, 19:31 Zoals we wel al wisten, het is erg gesteld:
"Er schort veel aan onze kennis van de fietsregels | VRT NWS: nieuws"
https://vrtnws.be/p.xZDV9yyK9
==> studie / online test van VAB.
"Opvallend is dat slechts een kwart van de deelnemers een score van 20 of meer op 25 haalt en dus volgens de regels van het theorie-examen geslaagd is."
"Slechts 32% van de deelnemers aan de fietstest is" op de hoogte van de regel dat SPs op de baan mogen bij 50km/h.
Waarom geen campagnes? Lijkt me nodig.
Hoe dikwijls halen ze nog dronken bestuurders, bestuurders zonder gordel, bestuurder met GSM, enz aan de kant.
Hoeveel campagnes zijn daar al niet van geweest?
Volgens mij kan je dit mogelijks oplossen door iedereen die een vervoersmiddel op de openbare weg bestuurt (dus ook fietsers) om de pakweg 5 jaar opnieuw een theoretisch examen te laten afleggen.
Er zouden al heel wat minder bestuurders op de baan zitten die daar eigenlijk niet thuishoren.
In de meeste "gevaarlijke" beroepen moet je per jaar een minimum aantal oefenuren halen of je mag je job niet meer uitoefenen maar één keer slagen voor een verkeerstest en je zou in principe levenslang zonder bijscholing mogen rondrijden of gaan we het verkeer als niet gevaarlijk beschouwen?
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Deze mensen overtreden de regels niet omdat ze de regels niet kennen, ze overtreden de regels doelbewust.
De problematiek met SP's is dat de mensen de regels überhaupt niet kennen, en dan helpt voorlichting wel degelijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023