Belgische fietsmarkt minstens 1,5 maand in lockdown

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BRUSSEL (B) – De federale regering van België en de regeringen van de deelstaten hebben in het Overlegcomité beslist om over te gaan tot een verstrengde lockdown. Dat betekent dat ook de fietsenwinkels, na enkele drukke maanden, opnieuw de deuren moeten sluiten. Werkplaatsen mogen wel open blijven.

De maatregelen gaan van kracht over het hele grondgebied vanaf maandag 2 november en gelden voor anderhalve maand, tot en met zondag 13 december. Voor de niet-essentiële winkels, waar ook de fietsenwinkels onder vallen, is er op 1 december een evaluatie door het Overlegcomité. De strengere regels zijn nodig om de toenemende druk op onze ziekenhuizen een halt toe te roepen en de besmettingscurve zo snel en radicaal mogelijk om te buigen.
Lees hier het volledige artikel:

https://nieuwsfiets.nu/2020/10/31/belgi ... aantal_269
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Niet-essentiële winkels sluiten, maar kunnen wel afhaal en thuislevering organiseren van goederen die op voorhand werden besteld. De Belgische overheid verbiedt toegang tot de winkel bij afhaling.
Dus als je al een SP besteld had, kan die wel opgehaald of thuis geleverd worden, als de winkel hier zelf wat voor geregeld heeft. En werkplaatsen mogen ook open blijven. Het lijkt er dus op dat vooral "shoppen" hiermee wordt tegen gegaan, en waarschijnlijk ga je langer moeten wachten op niet-urgente service aan je bike.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Dus online je fiets bestellen met eventueel een goede configurator en online bikefitting lijkt me dan nog wel goed mogelijk.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 569
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Het lijkt wel of ze alle fysieke winkels de nek om willen draaien.
Bestel zo veel mogelijk online, betaal digitaal, steun Amazon en Bol.com en maak de rijken nog rijker.
kan ook aan mij liggen hoor... maar ik had bij de Stromer winkel in Groningen geen problemen door de coronamaatregelen. Geen reden om hem te sluiten
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Thijs88
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:17
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 2017
Km-stand: 20000

Ik moet nog bij de fietsenmaker zijn voor onderdelen die al betaald zijn, ik ga er va uit dat dit onder onderhoud valt (zij moeten ze ook plaatsen). Morgen een bellen en kijken wat ze zeggen.
:bike: Stromer ST2 2017 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
Thijs88
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:17
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 2017
Km-stand: 20000

JeroenSpock schreef: 02 nov 2020, 23:12 Het lijkt wel of ze alle fysieke winkels de nek om willen draaien.
Bestel zo veel mogelijk online, betaal digitaal, steun Amazon en Bol.com en maak de rijken nog rijker.
kan ook aan mij liggen hoor... maar ik had bij de Stromer winkel in Groningen geen problemen door de coronamaatregelen. Geen reden om hem te sluiten
Als je niet essentiële winkels sluit moet je ergens een lijn trekken, en uiteraard zal je ook veel winkels sluiten waar dat niet noodzakelijk was. Maar vind het wel logische dat de fietsverkoop (in de winkel) daar ook bij zit als deze beslissing genomen wordt.
Voor de verkoop denk ik dat ze fietsen mogen blijven verkopen, de regels voor garages en fietsenhandelaars zouden de zelfde zijn en ik heb van mijn garage een officiële mail gehad dat de verkoop mogelijk blijft maar dat het digitaal moet gebeuren. Ik vermoed dat een fietsenmaker ook nog via de digitale weg fietsen mag verkopen.
:bike: Stromer ST2 2017 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

JeroenSpock schreef: 02 nov 2020, 23:12 Het lijkt wel of ze alle fysieke winkels de nek om willen draaien.
Bestel zo veel mogelijk online, betaal digitaal, steun Amazon en Bol.com en maak de rijken nog rijker.
kan ook aan mij liggen hoor... maar ik had bij de Stromer winkel in Groningen geen problemen door de coronamaatregelen. Geen reden om hem te sluiten
De fysieke winkel kan natuurlijk ook de gebruik maken van een online platform voor zijn potentiele klanten.
(persoonlijk denk ik dat winkels met een combinatie goed toekomstbestendig zijn, die zonder het online gedeelte krijgen het zeer zeker zwaar)
Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

mijn fietsenmaker is gesloten maar je kan je fiets op afspraak gewoon aan de werkplaats zetten voorzien van een briefje met alle info over wat er moet gebeuren en aanbellen. Maar blijkbaar is het grootste probleem dat eenmaal alle fietsen uit de toonzaal verkocht het einde verhaal is, fabrieken kunnen niet meer leveren. Vorige week stonden nog een twintigtal Stromers te wachten op afhaling.
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

JeroenSpock schreef: 02 nov 2020, 23:12 Het lijkt wel of ze alle fysieke winkels de nek om willen draaien.
Bestel zo veel mogelijk online, betaal digitaal, steun Amazon en Bol.com en maak de rijken nog rijker.
kan ook aan mij liggen hoor... maar ik had bij de Stromer winkel in Groningen geen problemen door de coronamaatregelen. Geen reden om hem te sluiten
Ik snap je sentiment maar het is niet omdat "jij" in "een" winkel "geen probleem" ondervindt dat er epidemiologisch (of logistiek, of wettelijk) geen goede redenen zijn om winkels te sluiten.

Dit doet me een beetje denken aan BDW die in Antwerpen 3x is gaan eten op restaurant (wrs fancy dining, wrs super goed in orde want meneer de burgemeester komt langs) en ziet "dat ze toch goed hun best doen" om dan maar te besluiten dat er geen problemen zijn met restaurants (wat hij, als expert ter zake, natuurlijk supergoed kan inschatten :bn:) ...

Dit bericht gaat misschien harder overkomen dan ik bedoel maar we moeten af van iedereen die zelf verkondigt dat er in zijn/haar sector geen problemen zijn. Iedereen wil open en terug normaal, maar dat gaat er nu eenmaal niet inzitten.

Verder sluit ik me aan bij je idee dat fysieke winkels het enorm moeilijk gaan krijgen. Ze zijn dan ook fysiek, en daarin schuilt meteen ook het (voorlopige) probleem.
Plaats reactie