DEN HAAG – Tijdens het notaoverleg Verkeersveiligheid heeft minister Cora van Nieuwenhuizen gesproken over knelpunten met betrekking tot de uitvoering van de helmplicht voor alle snorfietsen, met uitzondering van bijzondere bromfietsen. Daarin kwamen ook elektrische bakfietsen aan de orde.
Naast de internetconsultatie hebben de ontwikkelingen met betrekking tot het kader voor lichte elektrische voertuigen (LEVs) ook een aantal knelpunten in het huidige ontwerpbesluit naar voren gebracht. De categorie snorfiets omvat namelijk een breed scala aan voertuigen met een maximumconstructiesnelheid van 25 km per uur. Naast ‘scooters’ zijn er snorfietsen die erg lijken op elektrische (bak-)fietsen.
Lees hier het volledige artikel:Een integrale blik op de eisen die moeten gelden voor de toelating en het gebruik van LEVs biedt volgens de minister de gelegenheid de geschetste knelpunten daarin mee te nemen. Vervolgens kan onder meer de RDW dan een integrale beoordeling van de implicaties van een nieuw kader voor LEVs uitvoeren. Op die manier beoogt Nieuwenhuizen te komen tot beleid voor LEVs dat consistent is en daarmee ook voor gebruikers begrijpelijk is, zonder steeds op losse aspecten aanpassingen door te voeren.
Zij verwacht de Kamer een integraal en uitvoerbaar voorstel aan te kunnen aanbieden voor het al dan niet verplichten van een helm voor voertuigen met een maximum constructiesnelheid tot 25 km per uur in het voorjaar van 2021.
https://nieuwsfiets.nu/2020/11/01/dreig ... aantal_269