Dreigende helmplicht voor elektrische bakfietsen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

DEN HAAG – Tijdens het notaoverleg Verkeersveiligheid heeft minister Cora van Nieuwenhuizen gesproken over knelpunten met betrekking tot de uitvoering van de helmplicht voor alle snorfietsen, met uitzondering van bijzondere bromfietsen. Daarin kwamen ook elektrische bakfietsen aan de orde.
Naast de internetconsultatie hebben de ontwikkelingen met betrekking tot het kader voor lichte elektrische voertuigen (LEVs) ook een aantal knelpunten in het huidige ontwerpbesluit naar voren gebracht. De categorie snorfiets omvat namelijk een breed scala aan voertuigen met een maximumconstructiesnelheid van 25 km per uur. Naast ‘scooters’ zijn er snorfietsen die erg lijken op elektrische (bak-)fietsen.
Een integrale blik op de eisen die moeten gelden voor de toelating en het gebruik van LEVs biedt volgens de minister de gelegenheid de geschetste knelpunten daarin mee te nemen. Vervolgens kan onder meer de RDW dan een integrale beoordeling van de implicaties van een nieuw kader voor LEVs uitvoeren. Op die manier beoogt Nieuwenhuizen te komen tot beleid voor LEVs dat consistent is en daarmee ook voor gebruikers begrijpelijk is, zonder steeds op losse aspecten aanpassingen door te voeren.
Zij verwacht de Kamer een integraal en uitvoerbaar voorstel aan te kunnen aanbieden voor het al dan niet verplichten van een helm voor voertuigen met een maximum constructiesnelheid tot 25 km per uur in het voorjaar van 2021.
Lees hier het volledige artikel:

https://nieuwsfiets.nu/2020/11/01/dreig ... aantal_269
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben voorstander van helmplicht voor 25km/u LEVs (lichte elektrische voertuigen), maar ik weet dat er ook veel mensen zijn die graag zelf het recht houden op het risico hun onbeschermde hersenpan op het asfalt te laten landen.

Met de toenemende variatie in elektrisch aangedreven voertuigen snap ik wel dat de minister de registratie- en helmopties nader wil bekijken. Ik ben benieuwd wat hieruit komt, en of het De Fietserbond toch weer gaat lukken om de helmplicht voor hun bejaarde e-bikende achterban (onder wie de meeste ongevallen met letsel plaatsvinden) tegen te houden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie