De fiets van en in de toekomst: 9 trends

BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

Zoran schreef: 30 okt 2020, 11:26 Even los van het waterstofverhaal. Waar ik warm van word in deze visie zijn punten 5 en 6, "uit de woonwijk zo de fietssnelweg op" en "fietspaden met verschillende rijbanen". Dat is natuurlijk een ideaalplaatje, even max 1 km je wijk uitrijden en dan op een fietssnelweg zonder kruisingen met 45 km/u op de snelle strook naar je werk knallen.
Is dat in Nederland nog niet?

Hier in België nog enorm veel werk.

Waterstof heeft uiteraard zijn problemen maar lijkt me wel een beter opslagmedium voor energie dan batterijen. Dit wel eerder voor grotere installaties (ipv thuisbatterij bv) maar wie weet ooit stabiel op de fiets?
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

BramVDBe schreef: 01 nov 2020, 09:37
Zoran schreef: 30 okt 2020, 11:26 Even los van het waterstofverhaal. Waar ik warm van word in deze visie zijn punten 5 en 6, "uit de woonwijk zo de fietssnelweg op" en "fietspaden met verschillende rijbanen". Dat is natuurlijk een ideaalplaatje, even max 1 km je wijk uitrijden en dan op een fietssnelweg zonder kruisingen met 45 km/u op de snelle strook naar je werk knallen.
Is dat in Nederland nog niet?

Hier in België nog enorm veel werk.

Waterstof heeft uiteraard zijn problemen maar lijkt me wel een beter opslagmedium voor energie dan batterijen. Dit wel eerder voor grotere installaties (ipv thuisbatterij bv) maar wie weet ooit stabiel op de fiets?
We hebben wel een aantal snelfietspaden, maar ook die hebben af en toe nog kruisingen en er zit geen snelheidsverschil tussen de stroken. Wat ik me bij een fietssnelweg voorstel is: net als bij een autosnelweg nergens gelijkvloerse kruisingen, zodat je lekker kunt doorfietsen. En dan minstens 3 stroken per richting, max 20 km/u rechts, max 30 km/u in het midden en max 50 of 60 km/u links (maar 45 doe ik het ook voor).
Stromer ST1 2019, rood
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Zoran schreef: 30 okt 2020, 11:15 Zo lang dit nog gebeurt, vraag ik me af of ze niet beter direct op het aardgas kunnen rijden, wat bv in Nijmegen ook gebeurt. Ik zou moeten nazoeken welke keten minder CO2 uitstoot heeft, maar: aardgas -> verbranding heeft in ieder geval minder stappen dan: aardgas->methaan->waterstof-> gebruik in brandstofcel.
Er zal in NL nog lange tijd een mix blijven van energiedragers. Geen enkele blijft op dit moment in NL zonder nadelen. Wanneer stroom net zo weinig kost en voorradig is als water zoals in Noorwegen kun je overstappen op volledig elektrisch of het efficiëntie nadeel van waterstof accepteren. In onze complexe maatschappij zie ik het niet gebeuren dat de mix verdwijnt.
Grijze CNG bevalt me al 10 jaar prima in de vierwieler.
🚶‍♂️is het minst vervuilend.
De rest heeft nadeel.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik denk dat de huidige Covid epidemie een enorme invloed gaat krijgen (en al heeft) op onze mobiliteit. We reizen minder, we zijn meer online. Misschien geeft dit ruimte voor de SP doordat er minder vervoerstromen zijn. Meer ruimte op de weg. Wie weet, de tijden veranderen snel vandaag de dag (en nu nog hopen dat het in de VS goed afloopt🤔, anders gaan de veranderingen wel heel snel de verkeerde kant op)
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Peerke1960 schreef: 01 nov 2020, 11:36 We reizen minder, we zijn meer online.
En post COVID zal dat ook deels zo blijven. Op mijn werk (>1200 man personeel) zijn ze daar al mee bezig; de norm wordt bij ons 3 dagen thuis werken, 2 dagen op kantoor werken. De huur van een deel van de kantoren is al opgezegd. Iedereen had al een laptop, maar mensen zijn nu ook thuis gefaciliteerd met docking station, één of twee beeldschermen en een bureaustoel.

Ik verwacht dat de volgende stap is dat bij een grote groep werknemers (feitelijk al het kantoorpersoneel) de bedrijfswagen eruit gaat en dat alleen monteurs, projectmanagers en het hoger management hun bussen en lease-auto's nog mogen houden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Dit vraag ik me af. Dat is voor het komende jaar een aardig idee maar dan komen we er achter dat die koffie automaat toch echt wel heel belangrijk is en die sociale interactie ook. Ook zullen de oh ja jou moest ik nog spreken momenten die in de gang ontstaan verdwijnen. De beste ideeën ontstaan of op een biervilt of bij de koffie automaat. Ik geloof dat er wel kleinere hubs (kantoren) komen waarbij al dan niet gemixt bedrijven zitten. Deze lokale vestigingen zullen lokaler zijn dan de bestaande kantoren. Dit kan ook groot economisch voordeel opleveren voor het noorden des lands.

Wat betreft lease autos is het natuurlijk lastig punt ivm geworven rechten en alle vakbonden. ik ben erg benieuwd. Om mijn heen is het toch eigenlijk de laatste jaren niet heel normaal om auto van de zaak te hebben los van de groepen die Stromeur benoemd. Maar de andere hebben daar wel geld bij gekregen ter compensatie. Ik ben ook benieuwd hoe de vakbonden omgaan met het thuiswerken en wat de arbeid inspectie hiermee gaat doen en wat de (verstrekkende) gevolgen zijn van de zorgplicht van de wetgever. Dit gaat straks allemaal spelen als het structureel wordt, dit is al veel beter te controleren in de zogenaamde hubs.
Plaats reactie