Gazelle reguleert de snelheid van connected e-bikes en speed pedelecs

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Je kunt na onderzoek altijd concluderen dat er geen draagvlak voor is
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Onder bestuurders van speed pedelecs en andere gemotoriseerde voertuigen waarschijnlijk niet nee. We bepalen liever zelf of we ons als een idioot gedragen of niet. Of nog beter: we wijzen naar de bekende "minderheid die het verpest voor de rest". Maar draagvlak onder andere verkeersdeelnemers, verzekeraars of overheden is er misschien wel.

We hebben nu met z'n allen bij wet afgesproken hoe we ons gedragen in het verkeer, maar niet iedereen houdt zich eraan en handhaving is een lachertje. Stel dat de technologie het toelaat om dit goed te laten werken (dat is nu niet het geval, maar dat komt wel); wat is er dan op tegen om bij drukte of in aangewezen zones de snelheid van grote groepen gemotoriseerd verkeer te reguleren ten behoeve van de veiligheid en doorstroming van iedereen?

We rijden toch allemaal zo netjes, anticiperend en defensief? Dan hebben we feitelijk nergens last van en blijft eigenlijk alleen het principiële bezwaar overeind.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 05 sep 2020, 00:49 We rijden toch allemaal zo netjes, anticiperend en defensief? Dan hebben we feitelijk nergens last van en blijft eigenlijk alleen het principiële bezwaar overeind.
Plus het bezwaar dat we min of meer gedwongen worden om toe te geven dat we ons niet *altijd* netjes gedragen.

Want in het algemeen geldt denk ik dat de meesten van ons (lees: mensen die zich in het verkeer begeven) zich over het algemeen netjes gedragen in het verkeer. Het gaat pas mis als je bijvoorbeeld haast hebt of chagrijnig bent omdat je collega's/partner/kinderen weer aan het zeiken waren voor vertrek. Dan gaat het net wat sneller of lomper, etc.

Die "mogelijkheid" wordt je met deze technologie feitelijk afgenomen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Laten we als test beginnen met auto’s !
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

MarcelH schreef: 05 sep 2020, 09:17 Laten we als test beginnen met auto’s !
En daarna gelijk de snor- en bromfietsen :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Inderdaad, eerst bij de auto's. Die zijn nu vaak al connected en dus is de technische kant daar makkelijker te realiseren.
Ik wacht de resultaten af.....
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Hoe langer ik erover nadenk hoe vreemder het allemaal wordt.

Wij nederlanders die de fiets pakken ipv de auto besparen echt enorm, infrastructuren hoeven minder aangepast te worden, minder file's dus transport wordt veel goedkoper. Ongevallen zijn voor verzekeringen stukken goedkoper...een beetje blikschade aan je auto heb je al snel een leuke ST1 of iets dergelijks voor.....en wat doet nederland..die gaat voor een soort van ontmoediging beleid.......
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik zie het zo snel nog niet gebeuren. In theorie is het niet zo moeilijk maar om een landelijk werkend systeem op te zetten is het nog even een dingetje. Het systeem moet het verschil al zien of je op de weg rijdt of op het fietspad dat dikwijls nog geen meter uit elkaar ligt en ook rekening houden met de verschillende max snelheden, die ook nog wel eens veranderen in de loop van de tijd.
Misschien als er met verkeersborden herkenning gewerkt wordt... 🤔

Is het niet gewoon gratis reclame voor Gazelle.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

pure waanzin en controlezucht van het merk, gedreven door publieke opinie.
Zoals onder andere Freddy ook zegt ronduit gevaarlijk om ineens onaangekondigd toegesnoerd te worden door foute gegevens of zelfs door juiste gegevens.
Verder is dit schieten met een bazooka op een mug. De fietsen rijden ofwel maximum 25km.u (meestal in praktijk 22 op gps) of 45km.u (in praktijk meestal op gps 42km.u). En dan nog gaan bijreguleren terwijl je ze wel verkoopt als 25 of 45 model...
En auto's en motoren op de markt brengen die 300km.u of meer gaan is geen probleem? Of vb BMW die aangeeft dat de auto's BEGRENSD zijn op 250 km.u alsof dat een deftige veiligheidsmaatregel is. Terwijl dit meer dan het dubbele is van wat je ooit mag rijden (buiten mini stukjes in duitsland gerekend). Terwijl fietsen wel degelijk op sommige plekken 45km.u mogen. En niemand die daar iets aan wil doen. Maar bij die 'zotten op hun speedbike' (die voor 90% bestaat uit verantwoordelijke burgers) moet er 1984 achtige controle komen van een controleserver ofzo. Zorgwekkend dat dit zelfs bedacht wordt (los van de eventuele uitvoering).
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 05 sep 2020, 16:42 Zorgwekkend dat dit zelfs bedacht wordt (los van de eventuele uitvoering).
Het idee duikt al jaren regelmatig op, maar het blijft dezelfde kul die (nu nog) technisch onhaalbaar is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie