Gazelle reguleert de snelheid van connected e-bikes en speed pedelecs

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Om fietsen veiliger te maken, ontwikkelde Gazelle een nieuwe technologie die de motorondersteuning op haar connected e-bikes automatisch kan reguleren bij afgesproken locaties en bij drukte.

....

Er ontstaat steeds meer drukte op het fietspad. Daarbij nemen de snelheidsverschillen toe, onder meer door de komst van e-bikes en speed pedelecs die binnen de bebouwde kom soms toch nog op het fietspad rijden. De e-bike is in een groot aantal gevallen betrokken bij ongevallen op het fietspad. Gazelle is er van overtuigd dat het terugschroeven van de motorondersteuning voor e-bikes op onoverzichtelijke punten de veiligheid ten goede komt.
Lees hier het volledige artikel:

https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... 1598739364

Gazelle Ultimate Speed.jpg
Gazelle Ultimate Speed.jpg (43.48 KiB) 2414 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gazelle is met een marktaandeel van ruim 16% na Stromer de nummer twee op de Nederlandse speed pedelec markt. Als niet alle e-bike/SP fabrikanten en lokale overheden hierin meegaan, dan vrees ik dat dit het einde is van deze riante positie van Gazelle.

Dat gezegd hebbende: het is niet voor het eerst wat er door partijen nagedacht wordt aan automatische snelheidsregulering van voertuigen op basis van een geldende snelheidslimieten (zoals 30km/u-zones) of grote drukte op de weg.

Wat denken jullie? De toekomst voor onze overvolle wegen met toenemende onderlinge snelheidsverschillen, of extreme bemoeizucht door fabrikanten en/of overheden?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Extreme bemoeizucht zou ik zeggen. En gevaarlijk bovendien als je niet even kunt versnellen om bv een overstekende hond te ontwijken.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Blijf me verbazen...gemiddelde brommer / scooter met blauwe plaat kan ik net achter blijven hangen met op de teller 46-48 km / h. Zelden dat ik achter een geel plaatje kan blijven hangen.

Wij rijden op de weg tussen de auto’s en voor mijn gevoel mag er zelfs 5 km/h bij zodat ik mijzelf minder hinderend vindt.

Wielrenners tijden 3-4 dik en denken dat de wereld van hun is.

Ik vindt van mijzelf dat ik verantwoord rijd waar ik hard kan (meestal op de weg) rijd ik dit anders rijd ik rustiger.

Ik dacht dat de Nederlandse wet en handhaving gebaseerd was op gezond verstand ;-)
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

MarcelH schreef: 04 sep 2020, 19:13 Blijf me verbazen...gemiddelde brommer / scooter met blauwe plaat kan ik net achter blijven hangen met op de teller 46-48 km / h. Zelden dat ik achter een geel plaatje kan blijven hangen.

Wij rijden op de weg tussen de auto’s en voor mijn gevoel mag er zelfs 5 km/h bij zodat ik mijzelf minder hinderend vindt.

Wielrenners tijden 3-4 dik en denken dat de wereld van hun is.

Ik vindt van mijzelf dat ik verantwoord rijd waar ik hard kan (meestal op de weg) rijd ik dit anders rijd ik rustiger.

Ik dacht dat de Nederlandse wet en handhaving gebaseerd was op gezond verstand ;-)
Ik reed gisteren nog met 46 km/u (GPS snelheid) heuvelaf en werd toch nog vrij makkelijk ingehaald door een meisje/jongedame op een scooter met blauw plaatje, uiteraard zonder helm.
Laatst gewijzigd door Zoran op 04 sep 2020, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST1 2019, rood
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ik heb in meerdere onderzoeksrapporten de mogelijkheid voor 'geofencing' bij speedpedelecs al eens voorbij zien komen. Ik vind het an sich geen slecht idee. En dan m.i. tzt. ook gewoon voor ander gemotoriseerd verkeer ;)
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Tja. Maar dat moet dan wel heeeeel precieze GPS zijn... als je op het fietspad rijd, dan 25, op de weg ernaast 50. En dan niet alleen voor de ebike of SP, maar ook voor brommers, scooters, snorders en auto’s. Dan ben ik voor.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het probleem is dat de GPS ontvangers die wij massaal gebruiken niet nauwkeurig genoeg zijn, zeker niet in stedelijk gebied als er wat hogere gebouwen zijn of op plekken waar veel bomen staan.

Kan je je voorstellen wat er gebeurt als je binnen de bebouwde kom, keurig volgens de regels op de rijbaan rijdt waar Vmax 50 km/h is. Vervolgens bedenkt jouw fiets ineens, door wat voor signaal verstoring dan ook, dat je op het fietspad 2 meter rechts van je rijdt...

Fiets denkt: "ah, meneer rijdt op het fietspad: ondersteuning weg", en je fiets heeft ineens een Vmax van 25 km/h. Reele situatie met huidige (betaalbare) technologie en levens gevaarlijk.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ocra

Wat is het belang van Gazelle om dit te gaan doen vraag ik me vooral af. Ben benieuwd hoe ze het doen, locatie bepaling is nog niet exact genoeg en drukte wordt als maat genomen voor risocovolle omgeving :bn:
Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit bijvoorbeeld:
Nominatie voor Tour de Force Innovatieprijs

De ontwikkeling van de snelheidsregulatie is de jury van de Tour de Force Innovatieprijs niet ontgaan. Tour de Force is een samenwerkingsverband tussen overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en platforms die zich inzetten voor een sterker fietsbeleid in Nederland. Zij heeft de nieuwste innovatie van Gazelle genomineerd. De Innovatieprijs is een verkiezing voor fietsinitiatieven, ideeën en producten om het fietsgebruik te stimuleren of gemakkelijker en veiliger te maken.
Niks mis met het lanceren van spannende, veelbesproken innovaties en daarmee proberen je naamsbekendheid te vergroten en geld te verdienen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie