Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 30 jun 2020, 16:48 Je fiets op een e-Bike nauwelijks harder dan op een gewone fiets
Er is je nooit opgevallen dat ouderen op een e-bike rustig 10km/u harder gaan dan op een normale fiets? Combineer dit met een teruglopend reactievermogen plus een broos gestel, en het boerenverstand zou de rest moeten doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Edgecrusher schreef: 30 jun 2020, 18:41 Volgens mij kan een helm geen ongeluk voorkomen, alleen het letsel beperken.
Jawel hoor. Met helmplicht gaan waarschijnlijk minder mensen met de fiets, dus minder ongelukken :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 30 jun 2020, 18:34 Dus is het hierdoor geen verschuiving van gewone fietsers naar e-bikes?
(zonder dat de e-bike aantoonbaar de boosdoener is)
De e-bike is, met name bij ouderen, aantoonbaar de boosdoener.
Edgecrusher schreef: 30 jun 2020, 18:34 En wordt er juist door de e-bikes ook niet meer gefiets? (i.pv. niets doen of met de auto gaan)

Ben benieuwd als je de aantal ongevallen tegen de gereden aantal kilometers uit zet, of je dan wel een stijging ziet.
Zelfs al zou het aantal ongevallen met zwaar letsel dan wel de dood lineair meestijgen met het aantal meer gefietste km's op de e-bike en de vergrijzing (wat niet zo is), dan nóg is er dus sprake van een stijging van het aantal ongevallen met zwaar letsel dan wel de dood tot gevolg, met alle bijkomende zorgkosten van dien.

Reden genoeg lijkt mij om e.e.a. zo nu en dan eens kritisch onder de loep te nemen in plaats van dit meteen weg te relativeren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
propje
Pro
Pro
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 jun 2020, 11:31
Locatie: weet ik veel
Merk SP: ST7
Km-stand: 0

Lijkt dat nu de kosten om de hoek komen kijken.
Ben het er nu nog niet mee eens.
Zijn er veel ingelukken met ouderen op e bike.
Verboden moest het worden.

Gooi dan ook rokers uit de ziekenkost verzekering of motorrijders.
Of korsakov patienten gewoon einde behandeling.
Eigen schuld dunne bult.
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

In heel de wereld wordt Nederland (en enkele andere Noord-Europese landen) juist geprezen om het lage dodental onder fietsers dankzij de goede fietsinfrastructuur. Een helmplicht wordt door die mensen gezien als falen van de overheid om voldoende veilige gescheiden fietspaden te creëren. Ik ben het daar wel mee eens en ik ben bang dat een helmplicht fietsen dusdanig ontmoedigt dat er meer auto's op de weg komen. Wat uiteindelijk resulteert in meer vervuiling, minder ruimte voor fietsers en daardoor uiteindelijk misschien zelfs meer ongevallen.

Desalniettemin, het vrijwillig aanmoedigen van het dragen van een helm door kwetsbare groepen kan geen kwaad. Op de skipiste zag je 15 jaar geleden bijna niemand met een helm, nu is het zeker meer dan de helft, zonder dat het verplicht is.
Stromer ST1 2019, rood
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Zelfs al zou het aantal ongevallen met zwaar letsel dan wel de dood lineair meestijgen met het aantal meer gefietste km's op de e-bike en de vergrijzing (wat niet zo is), dan nóg is er dus sprake van een stijging van het aantal ongevallen met zwaar letsel dan wel de dood tot gevolg, met alle bijkomende zorgkosten van dien.

De meeste links zijn op basis van hetzelfde onderzoek, En staven mijn veronderstelling waarin over 10 jaar een forse stijging in ongevallen is te zien van Bijna 30%, waarbij het aantal e-Bikes en gereden kilometers een hogere stijging laten zien.

Alleen de oudere groep springt er erg negatief uit, Met een veel hogere stijging en veel eenzijdige ongevallen, dus voor ouderen Is Waarschijnlijk een helm dragen niet onverstandig.

Maar daarom ben ik nog steeds geen voorstander van een algemene helmplicht voor e-bikers.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zoran schreef: 30 jun 2020, 19:19Een helmplicht wordt door die mensen gezien als falen van de overheid om voldoende veilige gescheiden fietspaden te creëren.
Al leg je een kamerbreed tapijt aan; ouderen op een e-bike presteren het dan nog om te vallen. Die rijden gewoon tegen een prullenbak of een boom aan, pakken een stoeprandje mee, schrikken van een witte streep op de weg etc. Het betreft m.n. eenzijdige ongevallen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

propje schreef: 30 jun 2020, 19:12 Gooi dan ook rokers uit de ziekenkost verzekering of motorrijders.
Of korsakov patienten gewoon einde behandeling.
Eigen schuld dunne bult.
Nouja, als de IC-bedden of donor-organen op zijn etc., dan vind ik daar zeker wat voor te zeggen: voor wie eerst, wie dan, wie wel, wie niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Hele lastige morele discussies. Veel gewoontes brengen risico met zich mee. Moet je dat vertalen in in of uitsluiten van zorg?
Rokers uitsluiten, lijkt duidelijk, er is geen gewoonte die zoveel impact op de gezondheid geeft. Echter een roker leeft 7 jaar (hang me er niet aan op) minder. Dus 7 jaar minder pensioenlasten...... wat is goedkoper? Ouderen bewegen meer met een ebike, bevorderd de lichamelijke en geestelijke conditie. Zou je fietsen moeten bevorderen. Economisch bezien misschien juist niet......... Skieen, veel te gevaarlijk. Wonen onder de lijn Alkmaar - Zwolle, premie omhoog, want meer luchtvervuiling.
Mijn standpunt is dat je verzekeringen daarom niet moet koppelen aan levensstijl of leeftijd of wat dan ook.
Overigens zie ik steeds meer ebikers vrijwillig met een helm. Van mij mag je verplichten, de tijd is er rijp voor. (en die vermaledijde snorfietsen van de weg👿)
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie