Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
International Bike Group, het bedrijf boven Fietsenwinkel.nl, ondergaat een ingrijpende herstructurering. Vier Belgische winkels en vier winkels in Nederland gaan definitief dicht, net als het hoofdkantoor in Amsterdam.
Drastisch afgeslankte organisatie
Het verlieslatende bedrijf zocht al een tijdje naar een nieuwe investeerder, maar die werd niet gevonden: daarom wordt IBG nu opgesplitst in drie afzonderlijke onderdelen, meldt het vakblad Tweewieler: Fietsenwinkel.nl als verkoper van fietsen, Brinckers en Victesse als specialisten in elektrische fietsen, en Hellorider voor zakelijke leasingactiviteiten.
Anonieme medewerker van fietsenwinkel.nl aan het woord:
‘Herstructurering IBG vanwege € 21 miljoen verlies’
AMSTERDAM – Het aangekondigde besluit van International Bike Group (IBG) om te herstructureren naar 3 afzonderlijke ondernemingen is bij een deel van de medewerkers niet in goede aarde gevallen. Zij beraden zich op de te nemen stappen. CEO Jop Pollmann geeft meer tekst en uitleg.
Lekker smeuiig verhaal, maar aan dit soort investeerder ontkom je gewoon niet. Ik heb zelf in OR gezeten voor een bedrijf waar een gigantische privaat investeerder achter zit en je staat er met je neus op en kijk er naar. Met of zonder OR. Ze weten toch wel een weg te vinden.
Mooie samenvatting van de opkomst en teloorgang van deze speler.
Het lijkt erop dat de enorme imagoschade vanwege het sjoemelen met tests (zeg maar gerust de hele boel bij elkaar liegen), totaal gebrek aan service, de vele rechtszaken tegen en uiteindelijk het vertrek van Accell (Batavus. Sparta) en Gazelle en de hoge kosten van o.a. de tientallen fysieke winkels waar onvoldoende winst tegenover stond (toch écht te hard gestunt) maakt dat ze al jaren vele miljoenen per jaar verliezen.
Hard gespeeld, keihard gevallen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Nou ja dat zou je denken maar als je de verliezen kijkt dan zijn dat echt forse verliezen dus of diegene hoog in de boom er veel aan heeft over gehouden ... Hans Struyk is vorig jaar al failliet gegaan.
Maargoed weet niet wat de truuk is natuurlijk, bij Swapfiets is het verlies gelijk aan de investering in nieuwe fietsen waarbij dat merk jawel ook van dezelfde investeerder is.
Ik denk de meesten hier hadden toch al geen vertrouwen in deze retailer. Maar wat gaat dit betekenen voor "ons" geliefde Stromer als toeleverancier. Zouden zij daar ook financiële last van dragen?
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. ST3 XL Black
Als alle facturen zijn betaald, dan heeft Stromer nergens last van. Behalve van de imagoschade die Stromer hier al van heeft vanaf de eerste dag dat ze met fw.nl in zee zijn gegaan. Eigen schuld.
De reorganisatie bij fw.nl, en dan met name de opsplitsing in meerdere bedrijven, kan voor Stromer wel het moment zijn om uit te stappen. Daar zijn nu juridisch meer mogelijkheden voor. (Als ze dat willen natuurlijk.)
Verder is alleen de klant die daar een Stromer heeft gekocht de klos. Maarja, als je bij zo'n grootgrutter koopt voor een stuntprijs: voor een dubbeltje kom je niet op de eerste rang. Dat kan iedereen zelf ook wel bedenken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023