De eerste stap richting zachtere Europese regels voor speed pedelecs

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

Een boeiend verslag van een Europees symposium, waarin o.a. Stromer CEO Jakob Luksch aan het woord komt, het succes van de SP in Vlaanderen wordt verklaard én een aantal pijnpunten rond wetgeving (zowel voor de weggebruiker als de fabrikant) wordt blootgelegd: https://cyclingindustry.news/leva-eu-ma ... in-europe/
Stromer ST3 XL matt black
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Idd leuk om te horen dat we in België toch eens vooruitstrevend zijn op één gebied van de mobiliteit.
Wetgeving is cruciaal om de transitie naar alternatieve vervoersmiddelen mogelijk te maken. Maak het vooral niet te moeilijk voor nieuwe initiatieven,
Is het perfect in Vlaanderen met de speed pedelecs? Wellicht niet voor iedereen, maar ik ben een believer dat de baten van speedpedelecs in de huidige constellatie van wetgeving en infrastructuur vele malen opwegen dan alles bij het oude te laten. Als ze nog eens de infrastructuur opwaarderen in het voordeel van snelle fietsen dan zie ik het nog helemaal goed komen en kan de (speed)fiets het belangrijkste woon werk vervoersmiddel worden.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

JeroenB schreef: 20 feb 2020, 21:36 Als ze nog eens de infrastructuur opwaarderen in het voordeel van snelle fietsen dan zie ik het nog helemaal goed komen en kan de (speed)fiets het belangrijkste woon werk vervoersmiddel worden.
:cool2:
Stromer ST3 XL matt black
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Een berg met regels. Bijzonder vind ik het dat de fabrikanten dus verplicht worden om o.a. de voorremmen van een SP links te monteren en de achterrem rechts. Precies andersom dan bij een motor.

Ben benieuwd welke motivatie daar achter zat.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Riese & Müller are just about the only ones with a cargo speed-pedelec in their portfolio. The vehicle was part of the 365SNEL fleet and was greatly appreciated by the test riders.

Markus Riese immediately pointed to the crux of the matter: “Factor 4 does not allow you to build cargo speed-pedelecs that allows to ride uphill in a safe way. Factor 4 barely allows to achieve 10 km/h and if you are then obliged, for example with 2 children in the front, to ride on the road, you risk their lives.”

Factor 4

Factor 4 means that the motor may not deliver more than four times the power than the rider delivers himself. This assistance factor 4 itself is not mandatory, the speed-pedelec only needs to be tested for the assistance factor. If the power is higher than four, this means that for instance the frame and forks of the speed-pedelec do not necessarily have to be tested according to the ISO standard for traditional bicycles. Furthermore, the speed-pedelec is no longer exempt from the electric range test. Don’t worry if you don’t understand this. The technical services accredited to approve speed-pedelecs don’t seem to know this either, they are convinced that factor 4 must be complied with and oblige their customers to do so.

During the symposium, Ianto Guy presented the TRL study on factor 4, which was carried out at the request of the European Commission to investigate the influence of factor 4 on vehicle safety. TRL concluded that due to a lack of accident statistics, it was impossible to determine whether factor 4 had a positive or negative impact on safety. But the researcher still had some interesting footnotes to that conclusion. He confirmed what was established in 365SNEL: “Unless you are Chris Hoy, it is impossible to reach a speed of 45 km/h with a factor of 4.”

He added that torque is the most important factor in the control-ability of the vehicle: “Rideability may have a bigger impact on safety than limiting power through a maximum assistance factor. Perhaps this group of vehicles sits very uncomfortably in the type-approval for L-category vehicles ”
Kijk, top! Ik was al een tijdje op zoek naar maar de regelgeving achter de max. 400% ondersteuning van bijv. Bosch speed pedelec motoren. Ik kon 't maar niet vinde. Begrijpelijk dus dat dit gehanteerd wordt door bijv. fabrikanten van middenmotoren want het alternatief is dus dat elke fiets met meer ondersteuning dus door een veel uitgebreiderde typegoedkeuring heen moet waarbij je dus tegen bijv. zeer onpraktische eisen aan loopt zoals:
As described in the Functional Safety Regulation, the test for speed-pedelecs is physically impossible unless you position the pedals so high that the driving position becomes particularly uncomfortable.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

En ook nog een praktisch overzicht met flink wat links naar relevante documenten erbij opgenomen: https://raivereniging.nl/dossiers/speed-pedelec
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Plaats reactie