"kans dat je wordt doodgereden door een bus..."

Plaats reactie
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Jaap58
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 okt 2018, 09:41
Locatie: Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Premium artikel. Kan het niet lezen
ST1X, 983W
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Almere kent in het stadscentrum ook zo'n plek. Geen idee wie er het eerst met dit fantastische ontwerp is gekomen.
Witte ST3 van maart 2019
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Is het mogelijk dat we dit kunnen lezen, ben wel benieuwd.
Het is, zoals geschreven, een premium artikel en dus niet te lezen op de site van 'De Gelderlander".
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Kans dat je wordt doodgereden door een bus is het grootst bij station Nijmegen’
NIJMEGEN - Voetgangers zijn hun leven niet zeker op Stationsplein Nijmegen. Veel dagelijkse weggebruikers van het razend drukke verkeersplein voor het hoofdstation dachten dat misschien al. Nu wordt het bevestigd van officiële zijde: ambtenaren in het Nijmeegse stadhuis.

Frank Hermans 5 feb. 2020 Laatste update: 18-02-20, 13:27

Een tweetal slaakte afgelopen weekeinde een noodkreet tijdens het Nationaal Stationscongres dat in Nijmegen werd gehouden. Een ambtenaar Openbare Ruimte nam geen blad voor de mond bij het uiten van zijn zorgen.

‘Bij station Nijmegen is de kans dat je doodgereden wordt door een bus het grootst’, noteerde het verslaggevende Spoor Pro, vakblad voor de spoorsector.

Bijna-ongelukken
Ook verder lieten de Nijmeegse ambtenaren niets aan duidelijkheid over. Grootste doorn in het oog is de busbaan die voor het station loopt en waarover in beide richtingen een niet-aflatende stroom van bussen rijdt.

Om in het stadscentrum te komen, moeten treinreizigers deze busbaan én het parallel daaraan lopende fietspad oversteken. Omdat voetgangers niet alert zijn op het kruisende snelverkeer, is het Stationsplein dagelijks toneel van bijna-ongelukken, zo erkenden de ambtenaren.

Al sinds de herinrichting in 2012 wordt er stevig gemopperd op de verkeersonveilige situatie. Het is een drukte van belang met bussen, fietsers en de vele voetgangers die onderweg zijn van en naar het station.

Dat de verkeersveiligheid beter kan, wordt overigens ook al langer erkend door het stadsbestuur. Rekenmeesters in het stadhuis wijzen erop dat het aantal treinreizigers almaar stijgt. Nijmegen is na Eindhoven (en vóór Arnhem) het drukste treinstation in Nederland buiten de Randstad.

35 procent meer fietsers
Daarbij is ook het aantal fietsers op het Stationsplein in een stroomversnelling geraakt. ,,Voor het station rijden nu 35 procent meer fietsers dan vorig jaar”, meldde wethouder Tiemens onlangs aan deze krant.

Om die reden wordt nagedacht over maatregelen, reageert de wethouder. In juni 2017 werd over het stationsgebied al een eerste ‘ruimtelijk raamwerk’ naar buiten gebracht. De aanleg van een verdiept fietspad, wordt serieus bestudeerd.

,,Zodanig dat je in één keer de fietsenstallingen in kunt rijden. Voetgangers kunnen dan met een loopbrug het fietspad oversteken. Zo krijg je een sterke verbetering van de voetpaden naar het station”, aldus Tiemens.

Mogelijk al deze maand worden concrete vernieuwingsplannen gepresenteerd. ,,Ongelijkvloerse kruisingen tussen bus en voetgangers is niet mogelijk, maar we gaan wel kijken hoe we het busverkeer anders kunnen indelen voor meer rust”, licht een woordvoerder toe.

De ambtenaar dacht dat hij in een besloten gezelschap zat en zijn voordracht een beetje kleurrijk kon neerzetten.
woordvoerder, gemeente Nijmegen
Niet op korte termijn
Hij zegt dat niet al op korte termijn de ruimte anders kan worden ingericht. De noodzaak daartoe is er volgens hem ook niet. ,,Hoewel de verkeersveiligheid ook in onze ogen beter kan, voldoet de huidige situatie.

Uit de geregistreerde ongevallen blijkt dat er niet of nauwelijks letselongevallen zijn: vier ongevallen sinds 2014, waarvan één met letsel.” Belangrijkste reden om in te grijpen is volgens de woordvoerder dat door de grote drukte ,,de situatie regelmatig als onprettig wordt ervaren.”

De ambtenaar heeft volgens de woordvoerder spijt van zijn uitspraken. ,,Die heeft hij gedaan, maar zijn naar eigen zeggen wat te dik aangezet. Hij dacht dat hij in een besloten gezelschap zat en zijn voordracht een beetje kleurrijk kon neerzetten.”
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie