Milieucentraal vergelijkingssite sp ander vervoer

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

speed-pedelec-versus-auto.png
speed-pedelec-versus-auto.png (1.11 MiB) 2885 keer bekeken
Bron foto: milieucentraal.nl
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ik weet niet over welke SP milieucentraal het heeft als ze van 45 euro uitgaan misschien een EE-Sport ofzo en dan ervanuit gaan dat ie lannnnnnnng mee gaat :P
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Overdag laad ik thuis of op het werk.....beide zonnepanelen :lol: :lol:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

WFVst5 schreef: 16 jan 2020, 23:36 Overdag laad ik thuis of op het werk.....beide zonnepanelen :lol: :lol:
Een zonnepaneel moet gemaakt worden = energie en dus CO2 uitstoot. Als je dan rekent op het moment dat ergens in een mijn een kraan zijn bak in de grond steekt, die delfstoffen de wereld rond gaan om er ergens zonnepanelen van te maken en tot dat paneel op je dak ligt kom je aan een CO2 uitstoot die dat zonnepaneel nooit kan uitsparen, ze kosten dus meer energie om ze te produceren dan ze ooit zullen genereren, het globale milieu wordt er niet beter van.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Er komt geen enkele soort stroom zonder energieproductie en verbruik van grondstoffen uit je stopcontact.

Enkel het nadeel van 1 energieproductievorm noemen is dus vreemdt.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

@Jins Volgens recent onderzoek hebben de huidige zonnepanelen bij 2 jaar gebruik de CO2 reeds terugverdiend voor de volledige productie ervan.
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Jins schreef: 17 jan 2020, 12:47
WFVst5 schreef: 16 jan 2020, 23:36 Overdag laad ik thuis of op het werk.....beide zonnepanelen :lol: :lol:
Een zonnepaneel moet gemaakt worden = energie en dus CO2 uitstoot. Als je dan rekent op het moment dat ergens in een mijn een kraan zijn bak in de grond steekt, die delfstoffen de wereld rond gaan om er ergens zonnepanelen van te maken en tot dat paneel op je dak ligt kom je aan een CO2 uitstoot die dat zonnepaneel nooit kan uitsparen, ze kosten dus meer energie om ze te produceren dan ze ooit zullen genereren, het globale milieu wordt er niet beter van.
Op dit soort totale desinformatie moet ik toch even reageren. Een zonnepaneel verdient zijn CO2 uitstoot met gemak terug binnen zijn levensduur, zowel ten opzichte van kolenstroom als ten opzichte van aardgas. Hier zijn tig wetenschappelijke studies naar gedaan als je geïnteresseerd bent, ga naar Google Scholar en zoek. Hier het eerste zoekresultaat naar carbon payback time photovoltaics:
https://www.researchgate.net/profile/Ma ... ystems.pdf
Stromer ST1 2019, rood
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Idd tijd dat deze verkeerde informatie (die gebaseerd is op een publicatie van Ferroni en Hopkirk) uit de wereld wordt geholpen. Zonnepanelen verdienen de energie die het kost om ze te produceren 8 tot 10 keer terug gedurende de levensduur.

https://www.wattisduurzaam.nl/9909/ener ... nepanelen/
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Achtja we gebruiken nu op ons derde huis in ca. 27 jaar een zonnestroomsysteem steeds wat geavanceerder. We kunnen ook niX doen; we vliegen zelden of ik moet een "spoedklus" hebben, rijden beide de meeste kms/jaar met de fiets en SP ipv. auto's en vooral collegae die zelf geen zonnestroomsysteem hebben (en wel elk goedkoop reisje vliegen) kletsen mij hier wel eens mee de oren. Inmiddels weten u&ik beter.
Op ons nieuwe huis liggen de laatste generatie panelen met hoge opbrengst, optimizers en vlamboogbeveiliging.
Het is in elk geval goed voor onze gemoedsrust en portemonnee bovendien levert de investering veel meer op dan rente waneer ik het op de bank laat staan ook tijdens de verkoop van ons vorige huis heeft het systeem een aanmerkelijke waardevermeerdering met zich meegebracht. ;p
Ook wij zijn ons er terdege van bewust dat de productie van fietsen, auto's, schepen electronica, batterijen en zonnepanelen en het afvoeren nadat deze zaken afgedankt worden negatieve effecten hebben daarom zijn wij er zeer zuinig op en gaan niet over 1 nacht ijs voordat we beslissen :av
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie