Milieucentraal vergelijkingssite sp ander vervoer

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En auto accus, wat is daar de actuele status van qua milieubelasting?
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Een Tesla verbruikt ongeveer 10 keer meer energie dan een Stromer per km.

Als je naar energie productie kost gaat kijken zal een Tesla zal deze tussen de 50 en 100 keer hoger liggen (aanname op basis van verhoudingen batterij capaciteit en gewicht wagen vs fiets), maar omdat een Tesla een hogere levensverwachting heeft (weer een aanname van 5 tot 10 keer meer km) kom je weer op zo'n 10 keer hogere energie kost.

Maw een Stromer heeft 10 keer minder zonnepanelen nodig dan een Tesla.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Nog een interessant weetje:
Een batterij van 1 kwh kost 1000 kwh aan energie om te fabriceren en ontginnen volgens dit artikel

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0617301099

Als je van 1000 cycli uitgaat (Stromer Waranty) kan je snel berekenen dat je eigenlijk 2 keer zoveel energie verbruikt als je een batterij aangedreven voertuig aangeeft.
Dit is nog altijd efficiënter dan een waterstof aangedreven voertuig of een fossiele brandstof voertuig (en deze laatste mag je sowieso van de vergelijking schrappen want is nooit klimaat neutraal)

Interessant filmpje https://www.youtube.com/watch?v=f7MzFfuNOtY

Ook al sta ik heel positief tov alternatieve energie, het is nog altijd geen reden om er kwistig mee om te springen. Elke Watt bespaard heeft een positieve impact op het milieu. Dus neem de ebike!
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je toch zo driftig aan het rekenen gaat, heb je de vergelijking ook al gemaakt met een gewone fiets?
Witte ST3 van maart 2019
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Ooit wel Henry. 🤪

De details ken ik niet meer maar de conclusie was dat een electrische ondersteundende fiets minder energie vraagt dan een zuivere mens aangedreven fiets.
Reden: wij als mens zijn zeer inefficiënt als het gaat om energie omzetting. De hele keten van voedsel productie, distributie, vertering, omzetten van chemische energie (suikers, vetten en eiwitten) in beweging, is bedroevend laag.
Het begint al bij de plant zelf, die heeft een efficiëntie van max 2% bij het omzetten van licht naar andere energie vormen zoals suiker of zetmeel. De mens heeft iets van een 25% efficiëntie bij het omzetten van chemische energie in beweging. En dan heb je nog verliezen van oogsten, verwerken van voedsel, distributie en vertering (hier ken ik de gegevens niet meer van maar dat zal zeker nog eens een grote impact hebben op het totaal van de efficiëntie berekening van onze voedselketen.

Zoals je ziet, is mens aangedreven energie kansloos als je de efficiëntie op basis van zonne-energie berekent (de zon is onze enige bron voor energie )

Ik wil niet zeggen dat we zuiver electrisch moeten beginnen rijden want we kunnen die extra beweging op een ebike goed gebruiken voor onze gezondheid.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Maar met alleen zonnepanelen en windmolens gaan we het volgens mij ook niet redden.....
Toch maar die gouwe ouwe kernenergie maar weer van stal halen?
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Energietransitie is een uitdaging die je niet even op de achterkant van een viltje oplost.
Het lijkt mij dat er een integrale mix komt van allerlei energieproducerende technieken, -opslag en -transportwegen.
Het is nog steeds koffiedikkijken hoe dit landschap er over 10 jaar uitziet.
Ik durf daar geen 10 euro op in te zetten en maak gewoon mijn eigen welbewuste keuzes. Het liefst zou ik offgrid leven en misschien gaat dit ook wel lukken.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik weet het ook niet. Wat ik wel weet ik dat ik een serieuze, goed onderbouwde visie mis van ons kabinet. Of nog breder, Europa.
Het is pappen en nathouden, beleid voor de buhne (de Mitsubsidies van paar jaar geleden, de 100km/u kolder in maart) maar geen structurele oplossingsrichting. Triest :-(
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Och, van het aardgas af en elektrificeren zijn toch redelijk structurele beslissingen. Wat de gevolgen hiervan gaan worden is onderdeel van het koffiedik. 1 van de gevolgen was al dat er nog nooit zoveel warmtepompen als in 2019 werden verkocht.
Op mobiliteit zie je een vergelijkbare beweging van steeds hoger belasten van fossiele brandstofmotoren en gunstiger belasten van electrische voertuigen. Dat sommige beslissingen niet geheel consequent zijn kan ik als jarenlange aardgasrijder beamen. Schoonste fossiele brandstof in het hoogste belastingtarief.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromend schreef: 19 jan 2020, 21:17 Schoonste fossiele brandstof in het hoogste belastingtarief.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/24 ... -auto-cng/
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie