Speed pedelec in het nieuws

Lomito

Martin schreef: 27 jun 2017, 21:02 Helaas nog een ongeluk gebeurd met een speed pedelec. Toedracht is hier ook onbekend. Feit blijft dat je met een speed pedelec niet altijd en overal hard kunt fietsen. Sommige eigenaren van deze snelle fietsen overschatten hun snelheid en anderen doen net alsof het fietspad alleen van hen zelf is. Nogmaals, defensief rijden in de stad en rekening met elkaar houden.

http://www.tubantia.nl/enschede/bestuur ... ~ab8dcdce/
Het gaat blijkbaar om een 68-jarige Duitser op een pedelec (dus geen speed pedelec) die net over de grens in Duitsland, Heiligenkamp Heek (bibeko), is komen te vallen en ernstig hoofdletsel heeft opgelopen waar hij even later aan is overleden. Volgens de Duitse politie zijn er geen aanwijzingen dat er een andere partij betrokken is geweest ofwel een eenzijdig ongeval.

http://www.presseportal.de/blaulicht/pm/24843/3670765

Dat dit bericht in de Tubantia ten onrechte als een ongeval met een speed pedelec wordt geframed zegt vooral iets over de gretigheid waarmee men deze nieuwe fiets in een kwaad daglicht wil stellen.

Het misverstand is een gevolg van de verkeerde terminologie die in NL gehanteerd wordt. Wat wij hier een e-bike noemen is in werkelijkheid een pedelec, ofwel een fiets met trappers en elektrische ondersteuning van de trapbeweging, Een e-bike is een elektrische motor die autonoom voortbewogen wordt, dus zonder trapbeweging. In Duitsland noemt men de elektrische fiets met trapondersteuning dan ook terecht een pedelec. In NL maakt men daar met hetzelfde gemak een speed pedelec van.

En zo'n fout wordt vervolgens door andere media overgenomen, geen journalist meer te bekennen die even de feiten checkt. Zo staat het bericht nu ook verkeerd op AD.nl...
Lomito

Ik lees net over dat dodelijke fietsongeval dat gisteren in Antwerpen plaatsvond... dat was dus OOK geen speed pedelec maar een elektrische MTB die geen snelheden boven de 25 km/uur ondersteunt, een pedelec dus. Verder wordt in onderstaand artikel duidelijk dat de man geen helm droeg.

Toch lopen vrijwel alle media elkaar na te blaten dat het om een speed pedelec gaat en dat die fietsen dus levensgevaarlijk zijn. Allemaal framing zoals we dat de laatste jaren steeds vaker zien. :evil: :evil: :evil:

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antw ... -a3194308/
Lomito

Vier op de tien Nederlanders hoeft voor werk eigen woonplaats niet uit

http://www.ad.nl/binnenland/vier-op-de- ... ~a00acd78/

Enkele kernpunten:
- Nederlanders rijden gemiddeld 22,6 km naar hun werk
- men verhuist liever naar een woning in de buurt van het werk dan elke dag te reizen
- 75% reist met de auto en is gemiddeld 34 minuten onderweg
- 10% reist met de trein, meestal voor langere afstanden
- 6% reist met de fiets voor ritjes tot 7,5 km

Met een speed pedelec (gemiddelde snelheid 32 km/uur) wordt die 22,6 km afgelegd in 43 minuten, ofwel 9 minuten langer dan met de auto. In de spits sta je echter al snel in de file met je auto en dan loopt de reistijd behoorlijk op. Dat lijkt mij eerder de reden dat men liever in de buurt van het werk gaat wonen. De reistijd met een speed pedelec is weliswaar gemiddeld iets langer maar ook veel betrouwbaarder... je weet precies hoe laat je op je werk aankomt. Ook ligt de woon-werkafstand ruimschoots binnen de actieradius van een speed pedelec.

Wat ook meespeelt zijn de reiskosten. De integrale autokosten bedragen zo'n € 0,60 per km, bij 11.000 km woon-werk dus € 6.600 per jaar en worden vooral bepaald door brandstofkosten, vaste afschrijving en verzekering.

Voor een Stromer ST1 x zijn de integrale kosten € 0,13 per km:
- afschrijving 60% in 3 jaar € 1.000 per jaar
- verzekering € 150 per jaar
- brandstofkosten € 75 per jaar
- onderhoud/banden € 175 per jaar
- totaal € 1.400 per jaar

De jaarlijkse besparing bedraagt dus zo'n € 5.200...
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

N.a.v. het bericht op hnl.be: zo zie je maar, een ongeluk ligt in een klein hoekje. De beste man was een ervaren fietser, fietste regelmatig zonder ondersteuning 30 km/uur. Je blijft in het verkeer een kwetsbare deelnemer...\

N.a.v. de berekening van Lomito: je vergeet dat de accu een van de grootste kostenposten van een (speed) pedelec is. Ik heb het niet over het opladen, maar over de accu zelf. Een accu gaat niet oneindig lang mee. Ga er maar van uit dat je na zes jaar de accu zeker moet vervangen. Als je net als Mark lange afstanden rijdt, ben je eerder aan vervanging toe (wellicht al na drie jaar), want onderweg met een lege accu worden geconfronteerd is niet leuk.
Daarnaast zul je ook regelmatig moeten investeren in een nieuwe ketting, tandwiel voor en casette achter en remmen (in ieder geval rem pads en in minder mate de remschijf). Ik weet niet of je deze kosten hebt meegenomen in de onderhoudskosten. Blijft overeind staan dat je nog steeds een flinke besparing realiseert t.o.v. de auto.
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Ik ga uit van een inruil/verkoop na drie jaar met een afschrijving van 60%, dus elke 3 jaar een nieuwe fiets met nieuwe accu. Of die 40% inruil gehaald kan worden zal nog moeten blijken maar zoals je schrijft is de essentie dat de auto per kilometer fors duurder (4x) is en dat daarmee een financiële prikkel gegeven wordt om de speed pedelec als alternatief voor de auto te pakken. Met 75% autoritten met een gemiddelde ritafstand van ruim 22 kilometer is het potentieel van deze fiets zeer groot.

Zelfs groter dan die van de elektrische auto want hoewel je met zo'n auto ook lagere brandstofkosten hebt zijn de afschrijvingskosten weer een stuk hoger en sta je alsnog vast in de file...
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Ik heb van Arnhem naar Eerbeek met mijn Stromer tussen 28 en 30 minuten nodig ( gem snelheid 38-40 km/u). Met de auto heb ik 25 minuten nodig als ik geen files etc. onderweg heb.
Naast dat Stromeren goed is voor je conditie, geldt voor mij dat ik de 18 km bijna net zo snel met de Stromer afleg als met de auto. :cool2:
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Leuk stukje over Speed pedelecs in t FD van 8 aug jl.
IMG_1190.PNG
IMG_1190.PNG (2.67 MiB) 3997 keer bekeken
Met name stukje Qicq in de inzet.
+ST2S and n-joying it to the max...
Lomito

Als ik de ST2 s zo afgedrukt zie dan krijg ik al zin om de fiets te pakken en een stuk te gaan rijden... onweerstaanbaar!
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Gisteren was er een topic in het nieuws over fietsen - internet winkelen. Data geeft aan dat er weer een grote stijging ( + 26%) aan fietsenverkoop via internet gaande is.
Er werd specifiek de eBike genoemd die heel gemakkelijk via internet verkrijgbaar is. Een woordvoerder van fietsenwinkels bevestigde deze toename en de gederfde inkomsten (je maakt nu eenmaal winst met de verkoop van nieuw) en signaleerde dat er nu vaak defecte producten worden aangeboden bij de fietsenmakers die helemaal niet logistiek ingeregeld zijn.
Een 2tal fietsenmakers zelf kwamen aan het woord. Een stelde dat zij helemaal geen zaken willen doen met die zogenaamde internet-fietsen. Dat staat ook op een bord bij zijn zaak.
De andere fietsenmaker (Bikeshop in Amersfoort; keurige zaak !, doet oa in Specialized en niet in Stromer maar dat maakt voor dit verhaal niet uit) meldde dat eigen klanten altijd voorrang hadden. Hij meldde dat er vaak klanten kwamen met zulke internet-eBikes met totaal onbekende aandrijvingen, computers, etc en dat de klant dan verbaasd was.

Moraal van het verhaal: bouw een "relatie" op met je dealer. Jullie hebben er beiden profijt van.

Sorry; niet specifiek Stromer of Speed Pedelec maar wel een topic dat ons allen aangaat.

Stromer-ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Lomito schreef: 10 aug 2017, 23:28 Als ik de ST2 s zo afgedrukt zie dan krijg ik al zin om de fiets te pakken en een stuk te gaan rijden... onweerstaanbaar!
Jazeker Lomito, de afbeelding siert het artikel, ....mooi......
+ST2S and n-joying it to the max...
Plaats reactie