Speed pedelec in het nieuws

Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Reinout-St1x schreef: 12 aug 2017, 06:38 Gisteren was er een topic in het nieuws over fietsen - internet winkelen. Data geeft aan dat er weer een grote stijging ( + 26%) aan fietsenverkoop via internet gaande is................

Hij meldde dat er vaak klanten kwamen met zulke internet-eBikes met totaal onbekende aandrijvingen, computers, etc en dat de klant dan verbaasd was.

Moraal van het verhaal: bouw een "relatie" op met je dealer. Jullie hebben er beiden profijt van.

Sorry; niet specifiek Stromer of Speed Pedelec maar wel een topic dat ons allen aangaat.

Stromer-ze,
Reinout
Bekend verhaal Reinout, vorig jaar de Gazelle Cityzen voor mijn vrouw gekocht, via internetwinkel, een paar kleine mankementen gehad, en dan durf je toch niet naar de " fietsenmaker" te gaan. Omdat de fietshouding mijn vrouw niet beviel hebben we de Gazelle onlangs lokaal ingeruild en een goede deal kunnen maken op een Giant E-bike. Toch een fijn gevoel dat je je fiets lokaal kunt laten repareren indien nodig.....

Nog even leuk met de eigenaar gesproken, hij had mij al regelmatig voorbij zien " vliegen" waarbij hij aangaf de +Stromer een hele mooie S-Pedelec te vinden. Voor kleinigheden kan ik daar dan ook altijd wel terecht.
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De traditionele fietsenvakhandel is niet de eerste sector die lijdt onder verkoop via internet. Consumenten willen nu eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en men denkt vaak niet na over consequenties op langere termijn zoals service na aankoop.

Internetwinkels hebben minder kosten, omdat ze geen fysieke winkel hebben, minder personeel en soms niet eens eigen voorraad. Sommigen(zoals Stella) halen de dure tussenhandel er tussenuit waardoor je nu al voor duizend euro een e-bike koopt. En ook Stromer is gezwicht, door hun prachtige bikes te laten aanbieden via grootgrutter fietsenwinkel.nl.

Het is aan de traditionele fietsenhandelaren om een antwoord te geven op deze ontwikkeling. Dat kan inderdaad door service en onderhoud op fietsen die elders en/of via internet zijn aangeschaft te weigeren, maar persoonlijk denk ik dat je daarmee rechtstreeks op een faillissement af stevent. Je verdient niks en nieuwe klanten krijg je er ook niet mee, want mensen die je nu weigert zie je later, als ze besluiten een volgende fiets wél bij de vakhandel te kopen, nooit meer terug.

Naar mijn idee kunnen traditionele vakhandel en internetverkopers prima naast elkaar bestaan, mits de vakhandel mee verandert met ontwikkelingen van de markt. Wil een klant service en onderhoud op zijn via internet aangeschafte fiets? Prima, maar dan mag de klant daar ook voor betalen. De vakhandel heeft niet de omzet van de aanschaf gehad, dus dan moet de omzet volledig uit het onderhoud komen. Ik zou daarom b.v. met twee tarieven gaan werken: een vriendelijk tarief voor fietsen die bij de winkel zelf zijn aangeschaft, en een hoger tarief (en minder/geen coulance) als een klant met een fiets aan komt die bij een andere zaak of via internet is aangeschaft.

Alleen door mee te veranderen met de markt, en met wat de consument wil, hou je het hoofd boven water. Ik spreek uit ervaring; ik was bedrijfsleider in de elektrotechnische detailhandel. Toen ik daar begon was de omzet 1 miljoen per jaar en de winst was dankzij marges van 30 tot 45% erg netjes. Acht jaar later, werkend onder dezelfde baas/eigenaar die almaar verbitterder raakte en die pertinent niks wilde wijzigen aan de bedrijfsvoering, was de omzet gezakt naar ca. 70.000 per jaar, met marges die (m.n. onder druk van Duitse internetshops) zakten naar een bedroevende 8 tot 12%. Het kostte mij mijn baan, terwijl ik barstte van de ideeën om in te spelen op de veranderende behoeften van de consument.

Internet blijft, verkoop via internet zal groeien en de traditionele fietsenvakhandel moet mee veranderen om te overleven. Juist op het gebied van persoonlijke service en contact zie ik een enorme meerwaarde in de vakhandel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

BOVAG pleit voor afschaffing van de fiscale bijtelling voor de leasefiets waarbij het privégebruik niet zoals bij de auto afgekocht kan worden met een vast percentage: http://www.ad.nl/binnenland/fiets-van-d ... ~a243069b/

Als dit gaat lukken zal dat een enorme stimulans voor de speed pedelec zijn...
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Stromeur schreef: 12 aug 2017, 20:27 De traditionele fietsenvakhandel is niet de eerste sector die lijdt onder verkoop via internet. Consumenten willen nu eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en men denkt vaak niet na over consequenties op langere termijn zoals service na aankoop.

Internetwinkels hebben minder kosten, omdat ze geen fysieke winkel hebben, minder personeel en soms niet eens eigen voorraad. Sommigen(zoals Stella) halen de dure tussenhandel er tussenuit waardoor je nu al voor duizend euro een e-bike koopt. En ook Stromer is gezwicht, door hun prachtige bikes te laten aanbieden via grootgrutter fietsenwinkel.nl. ....
Dus... we kunnen binnenkort ook flinke kortingen verwachten via de Internetwinkels? :bp:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stomer houdt de prijzen redelijk strak, dus als een bedrijf zoals fietsenwinkel.nl gaat stunten, dan verwacht ik dat andere dealers dit bij Stromer zullen melden en de winkel door Stromer op de vingers wordt getikt. Voor korting op een Stromer maak je denk ik de meeste kans door gewoon eens irl met een dealer te gaan praten en te onderhandelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Hallo allemaal,

een grappig stukje in de Gelderlander over het effect van elektrische fietsen op het bestaansrecht van de vele/kleine veerpontjes.
Niet specifiek Speed Pedelec of Stromer maar gewoon grappig.

http://www.gelderlander.nl/betuwe/elekt ... ~a453ed01/

Ik heb er wel beeld bij hoor: elektrische fietsen bedienen (lekker kort door de bocht) 3 doelgroepen:
- ouderen die eerder een fiets lieten staan maar met ondersteuning toch deze vorm van mobiliteit willen behouden. Veelal tot 25 km/h.
- fietsforenzen (en in die groep mag je de Speed Pedelecer en oa Stromer aantreffen);
- schoolgaande jeugd. Openbaar vervoer is niet overal en met zo'n ondersteunde fiets hoeft een ouder niet de "kleine" naar school te brengen.

En daarmee komt de behoefte ook aan de kortste en leukste weg.....het pontje.

Groetsels, Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mensen fietsen meer en verder.
En zo is het maar net. Ik ben dol op fiets/voetgangerspontjes, het is echt even een rustmoment op een lange fietsroute.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 19 aug 2017, 16:33En zo is het maar net. Ik ben dol op fiets/voetgangerspontjes, het is echt even een rustmoment op een lange fietsroute.
En een mooie gelegenheid om vragen te beantwoorden over de speed pedelec, mensen zijn stiknieuwsgierig en zo'n pontje is hét moment om een snelle fietser aan te spreken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Herkenbaar. Ik heb vier bruggen op mijn route, die in de zomer om de haverklap open staan om de toeristen op hun jachtjes en de bruine vaart door te laten. Staat altijd garant voor een gesprekje.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik had al eens van Nelis gehoord dat de ENRA-verzekering weinig risico loopt op uitkeringen na diefstal van Stromer-fietsen vanwege de GPS-beveiliging. Sparta maakt nu mooie sier met "hun" GPS-beveiliging... (Sparta is ook het merk dat gestopt is met de productie van speed pedelecs).

http://www.ad.nl/binnenland/dief-laat-e ... ~ad0feea4/
Onze bikehunters hebben afgelopen jaar zo 40 fietsen teruggehaald. Zelfs een paar uit Casablanca
Plaats reactie