Verkeersregels voor speedpedelecs leveren verwarrende situaties op: VRT NWS neemt de proef op de som

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De verkeersregels voor speedpedelecs zijn ingewikkeld. Niet alleen voor bestuurders van zo’n supersnelle elektrische fiets zelf, maar ook voor andere weggebruikers. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd duidelijk waar die speedpedelecs moeten rijden: op het fietspad of op de rijbaan. VRT NWS nam zelf de proef op de som.

Fietsen zit in Vlaanderen al jaren in de lift en de verkoop van elektrische fietsen piekt. Vooral de snelle exemplaren zijn populair want ze zijn een uitstekend alternatief voor pendelaars die bijvoorbeeld een traject van 30 kilometer naar het werk afleggen. Je rijdt de files voorbij en bent vaak sneller dan met de auto.

Wat is dat eigenlijk, een speedpedelec?

Het is een snelle elektrische fiets met een motor die het trappen door de fietser ondersteunt tot maximaal 45 km/uur. Bij de gewone elektrische fiets is dat slechts tot 25 km/uur. Voor een speedpedelec heb je een nummerplaat, een helm en een rijbewijs nodig.

De snelle elektrische fietsen worden door het verkeersreglement beschouwd als een ‘bromfiets klasse B’. Dat moet zo van Europa. Toch lijkt een speedpedelec méér op een fiets dan op een bromfiets en daarom heeft België een nieuwe categorie van bromfietsen in het leven geroepen, de ‘bromfiets klasse P’.

Klik hier als je het volledige artikel wil lezen.

Bron : vrt.be
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Coyote
Pro
Pro
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 aug 2019, 18:13

Is idd best achterhaald te noemen, ik rij nu met een e-bike met ondersteuning tot 25km/u en kom op mijn traject best veel en lange stukken ''gedeeld fiets/wandelpad'' tegen. Als ik dat zo even bekijk en je gaat echt de regels naleven met een SP lijkt het mij gevaarlijker dan ''fietsen''. Ik heb mijn ST1X nog niet in gebruik of ik heb al zin om hem in de verkoop te zetten en rustig te blijven tuffen op mijn huidig e-fiets'je. :dwarf:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Laten we dus nogmaals hopen dat de minister het voorstel van Fietsberaad uitvoert:
  • Binnen de bebouwde kom zou op fietspaden een richtsnelheid van maximaal 30 km/uur voor speedpedelecs ingevoerd kunnen worden. Dat verkleint de snelheidsverschillen tussen de verschillende gebruikers op het fietspad. Wil je toch sneller, dan moet je op de rijbaan fietsen.
  • De Fietsersbond wil ook af van de uitzonderingen die gemeenten momenteel op eigen houtje invoeren. De organisatie pleit voor uniforme regels over de gemeenten heen.
  • Op langere termijn moet je wellicht de wegcode verfijnen. Snelle elektrische fietsen zouden dan op gemengde fiets- en voetpaden kunnen rijden, zolang ze hun snelheid natuurlijk aanpassen. En speedpedelecs moeten ook overal toegelaten worden op jaagpaden langs rivieren en kanalen. Zo haal je het snelle fietsverkeer van de gewone weg af.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie