Pagina 2 van 3

Re: De speed pedelec ten onrechte op het strafbankje...

Geplaatst: 17 okt 2019, 16:08
door Jorismak
Voor sommigen (in Nederland in elk geval) wordt het interessant volgend jaar als de fiets bij de lease + lage bijtelling valt.
Mensen met rond de 10km tot 15km woon-werk afstand kunnen ervoor kiezen om de reiskosten vergoeding te laten zitten, en i.p.v. via de zaak iets als een ST3 te leasen. Je werkgever moet ook akkoord gaan natuurlijk :).

Via de bijtelling betaal je daar dan effectief maar 10,- tot 15,- per maand aan, maar je hebt wel een ST3 onder je kont, ook voor privé gebruik.

Voor de wat meer enthousiastere fietser is 10km ook makkelijk te doen op een normale fiets (of normale e-bike), maar voor de meeste mensen is 10km a 15km toch al snel een afstand waar ze de auto of het OV voor pakken. Dan zou een lease-SP best een leuk alternatief zijn lijkt me.

Alleen voor iemand zoals ik die 60km per dag fietst, is een Stromer-van-de-zaak gewoon absoluut niet interessant. Ik zou mijn reiskosten er voor op moeten geven en dan de bijtelling erbij krijgen. Terwijl voor het bedrag wat ik per maand aan reiskosten vergoeding krijg ik veel liever zelf de fiets + het onderhoud betaal, dan hou ik nog geld over na 3 jaar.

Het voelt een beetje stom dat voor deze afstand - die de meeste mensen met de auto willen doen - de nieuwe lease-regels eigenlijk helemaal niet gunstig zijn voor iemand zoals ik die bereid is dat te gaan fietsen.

Ik zou het best snappen als er regels komen dat de maximale vergoeding van 0,19ct per km (tenminste, volgens de belastingregels dan) opgerekt worden als het met de fiets of een elektrisch vervoersmiddel is (of een andere 'groene' oplossing). Dan is het nog steeds aan mijn werkgever of hij dat wil geven of niet, maar dan is de mogelijkheid er tenminste wel.

Mijn werkgever is best eco-minded en wou me graag ergens helpen of aanmoedigen om de beslissing te nemen om een SP te gebruiken voor woon-werk... maar belastingtechnisch was er gewoon geen mogelijkheid. Wat ik zeg, voelt gewoon beetje stom en als gemiste kans.

Re: De speed pedelec ten onrechte op het strafbankje...

Geplaatst: 17 okt 2019, 22:03
door Peerke1960
Kan de werkgever er niet zelf voor kiezen ook de reisvergoeding intact te laten?

Re: De speed pedelec ten onrechte op het strafbankje...

Geplaatst: 18 okt 2019, 07:57
door StomerKen
Wij kunnen sinds dit jaar ook een fiets leasen via het werk in B.
Maakt niet uit of het een gewone fiets of een pedelec of zelfs een speed pedelec is, de vergoeding blijft bij ons hetzelfde, namelijk 24ct/km.

Ik heb dus een ST5 besteld, maar ben er al 4 maand op aan het wachten...
Pffff...

Ik zal er netto een 115 euro per maand moeten laten voor vallen.
Maar als ik elke dag fiets (afstand 15km enkel) maak ik zelfs nog winst. 😁

Re: De speed pedelec ten onrechte op het strafbankje...

Geplaatst: 18 okt 2019, 07:58
door Henry
Jorismak schreef: 17 okt 2019, 16:08 Voor sommigen wordt het interessant volgend jaar als de fiets bij de lease + lage bijtelling valt.
Mensen met rond de 10km tot 15km woon-werk afstand kunnen ervoor kiezen om de reiskosten vergoeding te laten zitten, en i.p.v. via de zaak iets als een ST3 te leasen. Via de bijtelling betaal je daar dan effectief maar 10,- tot 15,- per maand aan, maar je hebt wel een ST3 onder je kont, ook voor privé gebruik....
Ik denk dat het handig is om te vermelden of je het hier over de NL-regeling of de BE-regeling hebt. Het vermelden van je woonplaats in je profiel kan ook helpen.

Re: De speed pedelec ten onrechte op het strafbankje...

Geplaatst: 18 okt 2019, 08:13
door Jorismak
Peerke1960 schreef: 17 okt 2019, 22:03 Kan de werkgever er niet zelf voor kiezen ook de reisvergoeding intact te laten?
Werkgever mag je geven wat hij wil natuurlijk, maar de belastingdienst gaat het dan zien als loon en gaat het heffen.

Een werkgever mag je nu ook meer dan 19ct geven, maar ook dan gaat de belastingdienst een stukje willen.

Re: De speed pedelec ten onrechte op het strafbankje...

Geplaatst: 18 okt 2019, 18:37
door HHV
StomerKen schreef: 18 okt 2019, 07:57
Ik heb dus een ST5 besteld, maar ben er al 4 maand op aan het wachten...
Pffff...
De dealer waar ik twee weken mijn ST3 kocht heeft er nog 3 stuks staan meen in, zelfs in de meest uitgebreide uitvoering. Levertijd, 1 dag.

Re: De speed pedelec ten onrechte op het strafbankje...

Geplaatst: 18 okt 2019, 20:37
door Stromeur
Dit ging over de ST5. Van de ST3 weet ik niet hoe het ervoor staat bij Stromer.

Re: De speed pedelec ten onrechte op het strafbankje...

Geplaatst: 18 okt 2019, 20:57
door Golvas
Henry schreef: 18 okt 2019, 07:58 Ik denk dat het handig is om te vermelden of je het hier over de NL-regeling of de BE-regeling hebt.
NL ... wij kennen namelijk geen bijtelling.

Re: De speed pedelec ten onrechte op het strafbankje...

Geplaatst: 18 okt 2019, 21:27
door Tomasj
Stromeur schreef: 18 okt 2019, 20:37 Dit ging over de ST5. Van de ST3 weet ik niet hoe het ervoor staat bij Stromer.
Lang wachten, tenzij je een dealer vind die ze op voorraad heeft of op voorraad heeft besteld.
'Lang' is al een flink eind in 2020 bij sommige dealers

Re: De speed pedelec ten onrechte op het strafbankje...

Geplaatst: 08 nov 2019, 11:39
door StomerKen
Ik heb net bericht gekregen dat mijn ST5, die in juni werd besteld, eindelijk is geleverd bij de dealer.
Nu nog wachten op de nummerplaat en dergelijke via de leasingmaatschappij.
Het kort af... :bp: