Pagina 1 van 1

Spiegel.de - Was brüllt da in den Ohren? Ah, der Fahrtwind!

Geplaatst: 04 okt 2019, 13:16
door Kaayman52
S-Pedelec Stromer ST3 Was brüllt da in den Ohren? Ah, der Fahrtwind!

Mit den bis zu 45 km/h tretunterstützten S-Pedelecs wie dem Stromer ST3 ist man mit berauschender Geschwindigkeit unterwegs - und wird in eine Zwischenwelt des Verkehrs befördert.

https://www.spiegel.de/auto/aktuell/s-p ... 84278.html

Re: Spiegel.de - Was brüllt da in den Ohren? Ah, der Fahrtwind!

Geplaatst: 04 okt 2019, 13:46
door Samtruwant
bedankt,

mooi artikel, met ook wat technische uitleg erbij!

Re: Spiegel.de - Was brüllt da in den Ohren? Ah, der Fahrtwind!

Geplaatst: 04 okt 2019, 18:11
door RikC
Spijker-kop!
Später auf der Landstraße entfachen wir den Zorn eines Autofahrers, der uns wild gestikulierend auf den parallel verlaufenden Fahrradweg verweist. Doch als versicherungspflichtiges Kraftfahrzeug muss auch das ST3 auf die Straße, den Radweg dürfen wir nicht benutzen.

Als wir das dann doch mal tun - die Straße ist gefährlich eng geworden - steigen wir in der Beliebtheitsskala auch nicht auf. Rennradfahrer setzen nicht mal mehr zum Gruß an. Kurzum: Mit dem ST3 radeln wir in einer heimatlosen Zwischenwelt ohne angemessene Infrastruktur.
En ook een stukje daarvoor:
Die Nenndauerleistung - bei Pedelecs auf 250 Watt gesetzlich begrenzt - darf bei den Speed-Pedelecs seit 2017 statt 500 Watt maximal 4000 Watt betragen, sofern die maximale Tretkraftunterstützung 400 Prozent nicht übersteigt, der Motor also nicht mehr als das Vierfache der Beinkraft beiträgt. Da ein gut trainierter Radler dauerhaft vielleicht 150 bis 200 Watt aufbringt, sollten 800 Watt genügen. Das ST3 besitzt 820 Watt Nenndauerleistung und damit mehr als viele S-Pedelecs am Markt, die sich noch mit 500 Watt begnügen.
Kortom, dat de speed pedelec door de wetgever als een bromfiets gezien wordt is gewoon ongelukkig. Mensen zien een fiets, en handelen daar ook naar; daar gaat geen voorlichtingscampagne tegen helpen. En het toegestane vermogen is welliswaar 4kW als in een brommer, maar de ondersteuning mag niet meer dan 4x het door de fietser weggetrapte vermogen zijn. Praktisch hebben vermogens meer dan 800-850W op een speed pedelec dus geen zin omdat je dan tegen de grenzen van de wetgeving op loopt en je de 45km/h er toch wel mee haalt.

Kortom, voor de wetgever, wordt op de NTA 8776 helmen na nogal éénheidsworst wetgeving toegepast op de speed pedelec. Lokale uitzonderingen (Antwerpen, Gelderland) daargelaten.

Re: Spiegel.de - Was brüllt da in den Ohren? Ah, der Fahrtwind!

Geplaatst: 04 okt 2019, 19:19
door FreddyH
Die max 4x "eigen kracht" aan ondersteuning komt regelmatig terug, maar staat niet in de Nederlandse, Belgische of Europese wet. Ik weet niet of dat in Duitsland wel een dingetje is.

Als je een ST5 in max ondersteuning zet dan ga je zonder zweten een leuke berg op. Zonder zweten is voor de meesten ruim minder dan 150W, die ST5 levert dan echt meer dan 600W.

Re: Spiegel.de - Was brüllt da in den Ohren? Ah, der Fahrtwind!

Geplaatst: 06 okt 2019, 12:28
door RikC
Hoi Freddy,

Inderdaad,

Als ik in het Nederlands zoek op 'maximale trapondersteuning speed pedelec' vind ik niet wat.

Zoek je er echter in de Duitse bewoording (copy-paste Spiegel artikel) op dan vind je genoeg, zowel op Duitse als Oostenrijkse websites.

- https://www.emotion-technologies.at/e-b ... s-pedelec/
- https://www.dmt.events/index.php/2019/0 ... e-scooter/
- https://www.fahrerlaubnisrecht-blog.de/ ... g-e-bikes/

En Bosch vermeld in het Nederlands ook duidelijk dat het ondersteuning biedt van 40 tot 400 procent.: https://www.bosch-ebike.com/nl/

Te lezen is dat sinds 2017 de EU richtlijn EU 168/2013 van toepassing is: https://www.bike-eu.com/laws-regulation ... 8-10132481

Daarin staan echter geen specifieke vermogens e.d. genoemd: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32013R0168

Wel allerlei verwijzingen naar brandstofuitstoot voor het type (bromfiets L1e-B, https://www.bike-eu.com/sales-trends/ni ... h-10136306) maar dus niet voor de elektrische situatie.

Echter in het artikel van fahrerlaubnisrecht-blog.de wordt wel verwezen naar de Duitse wetgeving. Daar kan ik echter ook de vermogenseis niet vinden.

Dus, is dit op Europees niveau vastgelegd of zijn het nationale implementaties die verschillen? En/of zien Nederlandse bronnen iets over het hoofd.

Wat betreft het heuvelop fietsen trouwens, een mensen is natuurlijk prima in staat om tijdelijk een hogere piekvermogen te leveren. Dat zal de motor van een Stromer ook kunnen.

Re: Spiegel.de - Was brüllt da in den Ohren? Ah, der Fahrtwind!

Geplaatst: 09 okt 2019, 18:20
door Jins
De motor mag 4x het eigen vermogen leveren. Voor een hoog vermogen (als fietser) heb je een hoge cadans nodig en, zoals in het artikel geschreven, laat dat nu net het probleem zijn (of net goed zijn als je zuinig wil rijden), de ondersteuning werkt enkel op geleverde kracht en niet op vermogen/cadans, je moet schakelen om een hogere ondersteuning te krijgen, maw meer ondersteuning bij lagere cadans, dus minder vermogen van de fietser.
4kW in het achterwiel op een "fiets" is een GROTE smile, niet iedereen is daar klaar voor en om 45 km/h te rijden heb je het niet nodig, maar het is wel leuk :lol:

Re: Spiegel.de - Was brüllt da in den Ohren? Ah, der Fahrtwind!

Geplaatst: 09 okt 2019, 19:51
door FreddyH
Jins schreef: 09 okt 2019, 18:20 De motor mag 4x het eigen vermogen leveren.
Kan je deze claim aub even onderbouwen met een link naar een wetsartikel?

Re: Spiegel.de - Was brüllt da in den Ohren? Ah, der Fahrtwind!

Geplaatst: 10 okt 2019, 12:19
door Jins
FreddyH schreef: 09 okt 2019, 19:51
Jins schreef: 09 okt 2019, 18:20 De motor mag 4x het eigen vermogen leveren.
Kan je deze claim aub even onderbouwen met een link naar een wetsartikel?
Correctie :
ALS de motor 4x het eigen vermogen mag leveren.
Ik schreef wat er in het artikel staat, ik hoop dat het met de "als" duidelijker is.

Re: Spiegel.de - Was brüllt da in den Ohren? Ah, der Fahrtwind!

Geplaatst: 10 okt 2019, 13:04
door FreddyH
Jins schreef: 10 okt 2019, 12:19 Correctie :
ALS de motor 4x het eigen vermogen mag leveren.
Ik schreef wat er in het artikel staat, ik hoop dat het met de "als" duidelijker is.
:ay
Stuk duidelijker zo. Anders blijven we die rare claim maar rondzingen.