Fietsersbond kritisch voor verkeersborden speedpedelecs

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De stad Antwerpen gaat waarschuwingsborden plaatsen om snelle elektrische fietsers aan te manen voorzichtiger te rijden. "Er moeten bredere fietspaden komen. Nu zegt de stad alleen: fietsers los het zelf op", reageert Wies Callens van de Fietsersbond op Radio 2 Antwerpen.

Fietsen in Antwerpen wordt jaar na jaar populairder en dat merk je aan de almaar drukkere fietspaden. Soms leidt dat tot conflicten tussen gewone fietsers en de gebruikers van snelle elektrische fietsen, de speedpedelecs. "Wij gaan waarschuwingsborden plaatsen aan de drukke fietsassen waar speedpedelecs soms doorrazen", zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) op Radio 2 Antwerpen. "We hebben al borden om automobilisten erop te wijzen dat ze hun rijgedrag moeten aanpassen als ze de stad binnenrijden. Nu gaan we ook speedpedelec-gebruikers aansporen om rekening te houden met de andere weggebruikers", aldus Kennis.

De Fietsersbond noemt de waarschuwingsborden voor speedpedelecs een goed begin maar is ook kritisch. "Met deze borden geeft de stad eigenlijk toe dat er te weinig fietsinfrastructuur is", zegt Wies Callens van de Fietsersbond in Start Je Dag. "Fietsers moeten het onderling maar oplossen door hoffelijk te zijn. Op zich is daar niets mis mee maar de investeringen in de infrastructuur moeten volgen", zegt Callens. "De echte oplossing zijn bredere fietspaden en dan moet je als stadsbestuur grote keuzes durven maken. Ik denk aan het opofferen van parkeerplaatsen, minder auto's toelaten in bepaalde stadsdelen om ruimte vrij te maken voor fietsers. Door enkel borden te plaatsen los je dat niet op", besluit de Fietsersbond.

Bron : vrt.be

(lijkt me geen SP te zijn op de foto, foei VRT ! )
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

De situatie in antwerpen zelf is idd absurd.
Straten waar je plots op de baan moet voor 5m en erna mag je terug op het fietspad terwijl er geen verschil is op die 2 stukken. :bn:
Sommige fietspaden zijn wel ok, buiten dat ze veel te smal zijn voor het fietsverkeer dat ze moeten slikken.
Ik denk nu bv. aan de scheldekaaien. Zelf heb ik geen ervaring daar in de spits maar met de oude koersfiets op een rustige dag tegen 30km/h is het soms al gevaarlijk.
Dan lijkt me 45km/h tijdens de spits daar vrijwel onmogelijk op het fietspad. :ck:
Je kan nog opteren voor daar de baan op te gaan maar ik gok dat het daar ook stilstaand verkeer gaat zijn?
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Op de Scheldekaaien neem je best de houding aan van ‘go with the flow’. Tijdens de spits moet je daar niet van 30 dromen.
Coyote
Pro
Pro
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 aug 2019, 18:13

De wet zegt,
- jaagpaden verboden voor speed pedelecs
- bos, park en andere trage (natuur)-wegen verboden voor speed pedelcs
- gedeelde fiets/wandelpaden verboden voor speed pedelecs
- op fietspaden max 30 km/u
- bebouwde kom met max. 50km/u mag je op de rijbaan, enkel hier mogen speed pedelecs voluit gaan.
Op andere plaatsen indien niet verboden toegang voor SP is de snelheid max. 30 km/u.
Enkel op deze manier is samen rijden mogelijk.
:ba :ba
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Enele correcties
Coyote schreef: 21 sep 2019, 19:59 De wet zegt,
- jaagpaden verboden voor speed pedelecs
Dit is geen algemene regel. Wordt per strook bepaald met signalisatie. De snelheid op jaagpaden is sowieso beperkt tot 30km/h
- bos, park en andere trage (natuur)-wegen verboden voor speed pedelcs
- gedeelde fiets/wandelpaden verboden voor speed pedelecs
- op fietspaden max 30 km/u
De maximaal toegelaten snelheid op fietspaden is 45 km/h, tenzij dat fietspad in een zone 30 ligt.
- bebouwde kom met max. 50km/u mag je op de rijbaan, enkel hier mogen speed pedelecs voluit gaan.
Niet dus, dat mag ook op een gewoon fietspad.
Op andere plaatsen indien niet verboden toegang voor SP is de snelheid max. 30 km/u.
Enkel op deze manier is samen rijden mogelijk.
:ba :ba
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

+ 3 ! :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Coyote
Pro
Pro
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 aug 2019, 18:13

Ik ga niet in discussie gaan maar wil enkel hiermee zeggen dat 8 op de 10 sp'ers zich niet houd aan de wetgeving, dat is het grote probleem nu onder alle fietsers, niet dat wielertoeristen en gewone fietsers geen gekke dingen doen. Het is meer dan actueel in de media, anders zou het geen gegrond probleem zijn. Men had beter 1 catogerie van e bike in het verkeer gebracht met een max snelheid van 35 km/u. Ipv 25 & 45.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Coyote schreef: 21 sep 2019, 21:22 Ik ga niet in discussie gaan maar wil enkel hiermee zeggen dat 8 op de 10 sp'ers zich niet houd aan de wetgeving, dat is het grote probleem nu onder alle fietsers, niet dat wielertoeristen en gewone fietsers geen gekke dingen doen.
8 op 10? Heb je daar statistische gegevens over om dat zo te kunnen staven?
Goed dat autochauffeurs wel altijd en overal de regels respecteren, nooit op 't fietspad parkeren, altijd voorrang geven aan fietsers en nooit een speed-pedelec die op 't straat rijdt waar dat moet probeert onderuit te rijden.
Het is meer dan actueel in de media, anders zou het geen gegrond probleem zijn. Men had beter 1 catogerie van e bike in het verkeer gebracht met een max snelheid van 35 km/u. Ipv 25 & 45.
Neen dat had men beter niet gedaan. Dat zou trouwens veel gevaarlijker zijn. De wetten zijn goed, de overheid moet gewoon de ruimte voor de auto verminderen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 21 sep 2019, 21:29
Coyote schreef: 21 sep 2019, 21:22 Ik ga niet in discussie gaan maar wil enkel hiermee zeggen dat 8 op de 10 sp'ers zich niet houd aan de wetgeving, dat is het grote probleem nu onder alle fietsers, niet dat wielertoeristen en gewone fietsers geen gekke dingen doen.
8 op 10? Heb je daar statistische gegevens over om dat zo te kunnen staven?
Of het werkelijk 8 op 10 is of niet, de ergernis jegens SP-rijders onder andere weggebruikers is momenteel groot. Dat is actueel; mensen hebben het "gevoel" dat de meerderheid op een SP zich als mafklapper gedraagt.

Ik zag laatst op FB een advertentie voorbij komen van NL's grootste online Fietsenwinkel, die ruimden wat SP's op. En het enige wat volgde was een hoos aan reacties van mensen die zich kapot ergerden aan speed pedelecs.

En als ik hier op het forum lees dat iemand vanaf een terrasje eens heeft gezien dat pakweg 1 op de 10 SP'ers in BE geen kenteken voert, dan is de basis voor die irritaties wel begrijpelijk. Daar moeten wij wat aan doen, met z'n allen. Vingerwijzen naar het wangedrag van andere weggebruikers gaat niet helpen, want alle kritische blikken zijn nu op ons gericht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Coyote
Pro
Pro
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 aug 2019, 18:13

Ik nodig ieder van u uit om samen met mij s'morgens en s'avonds aan de schoten vaart (jaagpad) te komen kijken en te tellen hoeveel SP er over het fietsers/voetgangers pad scheuren waar het verboden is, MET BORD , voor SP. Dan op de baan en/Of fietspad 100 meter verder gaan tellen waar ze wel moeten rijden. Zo kom ik op de 8/10. En zeer zeker is niemand vrij van zonden in het verkeer maar zoals stromeur zegt, de SP is momenteel de zondebok in het verkeer. Dus we moeten er allemaal aan werken.
Plaats reactie