Fietsersbond kritisch voor verkeersborden speedpedelecs

Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Nieuwe wagens dienen uitgerust te zijn met dagrijverlichting, als je het contact opzet, branden ze meteen mee.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 29 sep 2019, 08:21 Bedankt Henry.
Wat mag wel en wat mag niet?

Dimlicht:

- toegestaan: overdag
- verplicht: 's nachts of overdag bij slecht zicht.

Vooral motorrijders vallen beter op als ze altijd hun dimlicht gebruiken.
Verlichting blijkt overdag dus niet verplicht (tenzij bij slecht weer) maar wel aan te raden.
Ik lees in die link van Henry
Motoren, bromfietsen en driewielige voertuigen
Voor motoren gelden dezelfde regels als voor auto’s. Daarnaast moet de motor een rode reflector aan de achterzijde hebben [29]. In het donker en bij slecht zicht dient een bromfiets, snorfiets, brommobiel, elektrische step, fiets met hulpmotor of speed-pedelec een geel of wit voorlicht (dimlicht) en een rood achterlicht te voeren. Daarnaast moeten deze voertuigen een aantal reflectoren hebben: rood aan de achterkant en ambergeel op de trappers en langs de zijkant van het voertuig [30].

Vanaf 1 januari 2016 dienen alle nieuw geregistreerde voertuigen in de L-categorie (twee- en driewielige motorvoertuigen) voorzien te zijn van Automatic Headlights On (AHO, zie maatregelenindex SWOV). Dit betekent dat bij alle motoren, speed pedelecs, brom- en snorfietsen de koplamp automatisch aan gaat als de motor wordt gestart.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 29 sep 2019, 08:49 Ik lees in die link van Henry
...
Vanaf 1 januari 2016 dienen alle nieuw geregistreerde voertuigen in de L-categorie (twee- en driewielige motorvoertuigen) voorzien te zijn van Automatic Headlights On (AHO, zie maatregelenindex SWOV). Dit betekent dat bij alle motoren, speed pedelecs, brom- en snorfietsen de koplamp automatisch aan gaat als de motor wordt gestart.
[/i]
Ah, heb ik daar dus overheen gelezen. Bedankt voor de correctie!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
JeroenVin
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2019, 12:15

Coyote schreef: 22 sep 2019, 07:37 Ik nodig ieder van u uit om samen met mij s'morgens en s'avonds aan de schoten vaart (jaagpad) te komen kijken en te tellen hoeveel SP er over het fietsers/voetgangers pad scheuren waar het verboden is, MET BORD , voor SP. Dan op de baan en/Of fietspad 100 meter verder gaan tellen waar ze wel moeten rijden.
Over welk bord heb je het hier? Laatste keer dat ik daar fietste ( begin september, sindsdien lumbago gehad, wijsheidstanden laten trekken, ect. ) heb ik toch niks officieel gezien. Op de borden een het begin van het jaagpad staat toch geen specifiek verbod voor klasse P? En die borden die daar aan het einde, bijna aan het Albertkanaal, die zeggen dat SP's verboden zijn, zijn volgens mij niet officieel ( in het begin stonden ze zelfs gewoon op houten paaltjes ).
Dus tenzij dit sinds september veranderd is mogen SP's hier volgens mij gewoon rijden, zich wel houdend aan de 30km/u limiet die op al de jaagpaden gelden.

Het stuk dat je vernoemd is wel niet een stuk waar je volle damp door kan rijden. Het aantal fietser/voetgangers/staat van de weg laat dit absoluut niet toe. Toch zie ik ook soms andere SP'ers dingen doen waardoor ik mijn wenkbrauwen toch serieus frons. Ik heb met een aantal ook al een gesprek gevoerd dat z'n gedrag ervoor zal zorgen dat wij onderhand op de baan gaan moeten fietsen, en dat ik liever 30km/u fiets op een veilige plek dan constant volle gas te moeten geven op een minder veilige plek. Ik heb zeker dit gesprek met mensen die een SP hebben die met moeite 40 km/u halen want zij zullen zich op de baan helemaal in het zweet moeten werken.

Tot slot misschien nog wel even bij vermelden dat als we een veilige fietsomgeving voor iedereen willen bekomen dat dit niet enkel van de SP'ers zal moeten komen. Gewone fietsers gaan ook stilletjes aan wel moeten beseffen dat de snelle fietsen vaker en vaker in het straatbeeld verschijnen en dat zij hier ook rekening mee moeten leren houden. Hoe vaak het al is gebeurt dat ik iemand voorbij ging ( ruim 2 meter tussen ons in ) dat die fietser opeens naar links zwalpt. Vaak heb ik het vermoeden dat SP'ers eigenlijk veiliger in het verkeer staan, omdat we extra gevaar lopen. Misschien is de gewone fietser sensibiliseren ook wel een stap die de overheden eens grondig zouden moeten overwegen in plaats van het altijd op de snellere fietsen te steken.
Mijn idee ;p
Groetjes Jeroen
Be safe
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

JeroenVin schreef: 29 okt 2019, 18:40
Tot slot misschien nog wel even bij vermelden dat als we een veilige fietsomgeving voor iedereen willen bekomen dat dit niet enkel van de SP'ers zal moeten komen. Gewone fietsers gaan ook stilletjes aan wel moeten beseffen dat de snelle fietsen vaker en vaker in het straatbeeld verschijnen en dat zij hier ook rekening mee moeten leren houden. Hoe vaak het al is gebeurt dat ik iemand voorbij ging ( ruim 2 meter tussen ons in ) dat die fietser opeens naar links zwalpt. Vaak heb ik het vermoeden dat SP'ers eigenlijk veiliger in het verkeer staan, omdat we extra gevaar lopen. Misschien is de gewone fietser sensibiliseren ook wel een stap die de overheden eens grondig zouden moeten overwegen in plaats van het altijd op de snellere fietsen te steken.
Fietsers hebben geen spiegels. Wanneer je een fietser wilt voorbijsteken MOET je bellen of toeteren. ALs die naar links zwalpt omdat jij vertikt om signaal te geven dat je wilt inhalen, is dat een risico dat jij neemt.

En neen dus, speed-pedelecs moeten zich aanpassen aan de fietsen en indien nodig hun snelheid.
Ik zie vooral erg veel a-sociale speed-pedelec rijders op de weg, die zich heer en meester voelen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Lees ik hier nu dat er reflectoren moeten zijn aan de zijkant? Ik dacht in het bandentopic te lezen dat banden met een reflecterende streep eigenlijk niet mochten 'maar ik wil jet toch'... of heb ik dat verkeerd gelezen?

Ik zal morgen nog eens kijken, maar volgens mij heb ik bijzonder weinig reflectie op mijn nieuwe (en dus net gekeurde) ST1x..

De koplamp gaat idd wel automatisch aan zodra de fiets unlocked, maar hij kan ook gewoon weer uit. Dit gebeurt ook - onbedoeld - erg vaak omdat m'n vingers dan blijkbaar tegen het knopje van de lamp drukken op het stuur zonder dat ik het door heb.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jorismak schreef: 29 okt 2019, 22:09 Lees ik hier nu dat er reflectoren moeten zijn aan de zijkant? Ik dacht in het bandentopic te lezen dat banden met een reflecterende streep eigenlijk niet mochten 'maar ik wil jet toch'... of heb ik dat verkeerd gelezen?
Je Stromer wordt standaard geleverd met twee oranje reflectoren. Deze zijn wettelijk verplicht en horen aan weerszijden op je voorvork te worden geplakt. Als je FM deze niet bevestigd heeft, dan horen ze in de afleverdoos te zitten waarin ook de lader, handleiding e.d. zitten.

Banden met zijreflectie zijn verboden op Speed Pedelecs.

Dat is de wet. Maar veel mensen halen die oranje reflectoren eraf omdat ze ze lelijk vinden (of plaatsen ze niet), en kiezen dan vaak toch een band met zijreflectie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JeroenVin
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2019, 12:15

Tomasj schreef: 29 okt 2019, 20:31
JeroenVin schreef: 29 okt 2019, 18:40
Tot slot misschien nog wel even bij vermelden dat als we een veilige fietsomgeving voor iedereen willen bekomen dat dit niet enkel van de SP'ers zal moeten komen. Gewone fietsers gaan ook stilletjes aan wel moeten beseffen dat de snelle fietsen vaker en vaker in het straatbeeld verschijnen en dat zij hier ook rekening mee moeten leren houden. Hoe vaak het al is gebeurt dat ik iemand voorbij ging ( ruim 2 meter tussen ons in ) dat die fietser opeens naar links zwalpt. Vaak heb ik het vermoeden dat SP'ers eigenlijk veiliger in het verkeer staan, omdat we extra gevaar lopen. Misschien is de gewone fietser sensibiliseren ook wel een stap die de overheden eens grondig zouden moeten overwegen in plaats van het altijd op de snellere fietsen te steken.
Fietsers hebben geen spiegels. Wanneer je een fietser wilt voorbijsteken MOET je bellen of toeteren. ALs die naar links zwalpt omdat jij vertikt om signaal te geven dat je wilt inhalen, is dat een risico dat jij neemt.

En neen dus, speed-pedelecs moeten zich aanpassen aan de fietsen en indien nodig hun snelheid.
Ik zie vooral erg veel a-sociale speed-pedelec rijders op de weg, die zich heer en meester voelen.
Aantal punten

1) Ik geeft ALTIJD een signaal als ik inhaal
2) Vaak zijn dit oudere mensen, die hebben meestal 1 of meerdere spiegels. Of ze kijken om als ik een signaal geef waardoor ze serieus uitwijken
3) Bij jongere gebeurt dit omdat ze met luide muziek in de oren zitten en mijn signaal niet/ te laat horen ( of gewoon negeren)

Logischer wijs pas je je snelheid aan aan de situatie. Maar zeggen dat alles van een kant moet komen klinkt me ook wel niet juist. Omdat wij sneller (kunnen ) rijden moeten wij ons maar aanpassen? Dus ga je er ook van uit dat auto's rekening houden met ons, aangezien wij trager / zwakker zijn? Neen.
Dus jij wijkt met je speedpedelec van je rijvak een drukke baan op, zonder te kijken? Nee tuurlijk niet want dat is gevaarlijk.
We zijn met veel mensen tegelijk op de baan en zeggen dat gewone fietsers geen rekening met ons moeten houden is fout!

Er zijn inderdaad asociale SP'ers, maar ik zie eigenlijk veel vaker asociale gewone fietsers. Fietsen over het voetpad / zebrapad, enorme bakfietsen die tegen 25 km/u mijn dochter van het fietspad denderen, jongeren die zonder kijken de baan op vliegen als de scholen bij mij in de buurt uit zijn, "voorrang van rechts regel" negeren en dan middel vinger opsteken omdat je ze niet voor wil laten,... En dan spreek ik nog niet over de wielertoeristen, want dan kan ik nog eens 10x zoveel voorbeelden aanhalen.

Ik begeef me dagelijks met vele vervoersmiddelen op de baan ( auto, SP, gewone fiets, en geregeld de trein ) overal kom je asociale mensen tegen die ze van mij direct uit het verkeer mogen halen. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid voor zijn eigen veiligheid en de veiligheid van de andere mensen die deelnemen aan het verkeer. Hoe snel je kan veranderd niets aan die verantwoordelijkheid. Het besef moet er wel zijn dat er mensen zijn die vele malen sneller gaan dan jou. Net zoals een vrachtwagen/bus / tractor bestuurders zich er ook van bewust zijn dat auto's sneller zijn, en dus vaak twee keer nadenken voor ze iets doen.

Ik ben het gewoon beu dat we allemaal over dezelfde kam worden geschoren omdat er een paar rotte appels tussen zitten. De SP heeft een plaats in het verkeer, de meeste mensen hebben dit nog niet door en misschien moeten ze even wakker geschud worden door te sensibiliseren.

Veel tekst om een kort punt over te brengen :P.

Groetjes
Jeroen
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

+1 :cool2:
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

JeroenVin schreef: 31 okt 2019, 13:51
Logischer wijs pas je je snelheid aan aan de situatie. Maar zeggen dat alles van een kant moet komen klinkt me ook wel niet juist. Omdat wij sneller (kunnen ) rijden moeten wij ons maar aanpassen? Dus ga je er ook van uit dat auto's rekening houden met ons, aangezien wij trager / zwakker zijn? Neen.
Auto's moeten dat dus ook. Het is niet omdat sommige auto's dat niet doen, dat je dat als speed-pedelecer niet moet.
Auto's moeten nu 1.5m afstand houden bij het voorbijsteken of kruisen van fietsers, hou er rekening mee dat zo'n regeling nog wel eens uitgebreid zou kunnen worden naar speed-pedelecers.
Dus jij wijkt met je speedpedelec van je rijvak een drukke baan op, zonder te kijken? Nee tuurlijk niet want dat is gevaarlijk.
We zijn met veel mensen tegelijk op de baan en zeggen dat gewone fietsers geen rekening met ons moeten houden is fout!
Weet dat ook in Vlaanderen het risico bestaat dat we steeds meer van de fietspaden worden geweerd.; net zoals dat in NL het geval is.
Er zijn inderdaad asociale SP'ers, maar ik zie eigenlijk veel vaker asociale gewone fietsers. Fietsen over het voetpad / zebrapad, enorme bakfietsen die tegen 25 km/u mijn dochter van het fietspad denderen, jongeren die zonder kijken de baan op vliegen als de scholen bij mij in de buurt uit zijn, "voorrang van rechts regel" negeren en dan middel vinger opsteken omdat je ze niet voor wil laten,... En dan spreek ik nog niet over de wielertoeristen, want dan kan ik nog eens 10x zoveel voorbeelden aanhalen.
Tsja, ik ken de situaties die je aanhaalt niet, maar fietsen op een voetpad is onder bepaalde omstandigheden toegestaan, voorrang van rechts heb je niet op een fietser wanneer die op een fietspad rijdt, en je vindt wel dat die bakfietsen jouw dochter van de weg denderen tegen 25 km/h maar snapt niet dat anderen vinden dat jij hen van de weg dendert door ze aan hoge snelheid te kruisen of in te halen?
Ik ben het gewoon beu dat we allemaal over dezelfde kam worden geschoren omdat er een paar rotte appels tussen zitten. De SP heeft een plaats in het verkeer, de meeste mensen hebben dit nog niet door en misschien moeten ze even wakker geschud worden door te sensibiliseren.
Als kleine groep riskeren wij gewoon bestraft te worden wanneer het misloopt. Speed-pedelec verbieden op het fietspad, om maar iets te zeggen. De meerderheid van de bevolking zou zo'n maatregel trouwens gewoon ondersteunen, vergeet dat niet. Want alles wat afwijkt van de norm is onverantwoord. Dat is mijn boodschap, er staat voor ons veel op het spel.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie