Fietsersbond kritisch voor verkeersborden speedpedelecs

Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

In onze buurgemente zijn alle fietspaden verboden voor B , P. Dat betekent dat je aan 'autosluizen' mee kan gaan aanschuiven achter de SUV's en vrachtwagens. Je moet dan behoorlijk wat afstand houden want de voorligger gaat impulsief doorrijden als hij denkt eerder voorbij het obstakel te zijn dan de tegenligger ... of alles op het laatste moment dicht te gooien.
Ik kan met de SP langs het obstakel rijden en voldoende ruimte laten voor de tegenligger. Maar die hebben het zo niet begrepen ... grootlichten aan en recht op je af rijden heel leuk :-( ; Nu met de herfst / winter ga ik zeker niet voluit met de SP en ga de achterliggers waarschijnlijk op de zenuwen werken ...
Ik blijf dus op de mooie fietspaden rijden (2 meter breed en langs beide kanten)en hoop geen 'combi's' tegen te komen. ...
Dat ik het voorlicht van de ST3 niet kan uitzetten vind ik dus een dik probleem want ze zien van ver een SP aankomen aan de voorzijde door de stabiele verlichting en de plaat aan de achterzijde.
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Teddytejero schreef: 25 sep 2019, 09:57 Dat ik het voorlicht van de ST3 niet kan uitzetten vind ik dus een dik probleem want ze zien van ver een SP aankomen aan de voorzijde door de stabiele verlichting en de plaat aan de achterzijde.
Die koplamp zit er nu eenmaal voor je eigen veiligheid, en ook op plekken waar je officieel niet met de SP mag rijden wordt je snelheid door mede-weggebruikers verkeerd ingeschat. Die koplamp helpt tenminste nog iets om mensen te doen denken "heeeee daar komt wat geks aan".

De koplamp mag op geen enkele SP uit (wetgeving). Dat is geen ST3-specifiek iets.

Als er problemen van komen met handhavers terwijl jij met gematigde snelheid op het fietspad rijdt, dan zou ik ze gewoon het voorgaande uitleggen. Ik vind het volstrekt plausibel dat je je niet in die autosluizen begeeft i.v.m. je eigen veiligheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 25 sep 2019, 10:10 De koplamp mag op geen enkele SP uit (wetgeving). Dat is geen ST3-specifiek iets.
Is dat nieuwe wetgeving dan? Op mijn SP zit op de originele lamp gewoon een schakelaar. Als ik niks deed dan fietste ik dus zonder verlichting...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hoe nieuw het is weet ik niet, maar toen ik eens voor iets anders de EU typegoedkeurings-eisen per 1-1-2018 aan het door-akkeren was, ben ik dit inderdaad tegen gekomen: lamp moet aan als motor aan gaat. (Mogelijk is dit voor een SP vertaald naar: koplamp moet aan als bike wordt ingeschakeld, want je wil niet dat-ie uitgaat telkens wanneer je afremt of uitbolt.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Is dan waarschijnlijk gekomen toen ook remlicht en zo verplicht werden. Gelukkig heb ik dat ondertussen ook: fiets aan = lamp aan. Kan je het tenminste niet meer vergeten!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Coyote schreef: 21 sep 2019, 21:22
Ik zag laatst op FB een advertentie voorbij komen van NL's grootste online Fietsenwinkel, die ruimden wat SP's op. En het enige wat volgde was een hoos aan reacties van mensen die zich kapot ergerden aan speed pedelecs.
Ik hoorde laatst een wandelaar antwoorden op de vraag van zijn medewandelaar op de vraag: Wat zijn dat ?
Antwoord: SpeedPedel"Attacks"
Dit toen we met een groepje Stromers langsfietste (met 20-30km per uur).
Blijkbaar hebben we al een negatieve bijnaam te pakken.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Fietsertje
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mei 2019, 04:04

Of de koplamp en het achtelicht meteen aangaan bij inschakelen van de fiets is bij mijn fiets (ST2 uit 2017) een instelling in het service menu. Wettelijk gezien moet inderdaad altijd de volledige verlichting aan staan (in Nederland in ieder geval).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Fietsertje schreef: 29 sep 2019, 04:12 Wettelijk gezien moet inderdaad altijd de volledige verlichting aan staan (in Nederland in ieder geval).
Waar heb je dat gevonden? Ik heb op verschillende plekken gekeken, o.a. hier, maar vind dit nergens terug :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Zoals het Openbaar Ministerie naar licht in het verkeer kijkt, want dit zegt de Rijksoverheid er over en dit is de mening van het SWOV.
Laatst gewijzigd door Henry op 29 sep 2019, 08:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt Henry.
Wat mag wel en wat mag niet?

Dimlicht:

- toegestaan: overdag
- verplicht: 's nachts of overdag bij slecht zicht.

Vooral motorrijders vallen beter op als ze altijd hun dimlicht gebruiken.
Verlichting blijkt overdag dus niet verplicht (tenzij bij slecht weer) maar wel aan te raden.

Edit: dit klopte dus niet! Zoals Tomasj hieronder aangeeft is dit voor alle nieuwe auto's, brom/snorfietsen en speed pedelecs per 1 januari 2016 verplicht.
Laatst gewijzigd door FreddyH op 29 sep 2019, 09:24, 2 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie