Elektrische fietsers sporten even hard als gewone fietsers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gebruikers van een elektrische fiets werken net zo goed aan hun gezondheid als wie op een gewone fiets rijdt. Dat blijkt uit een grootschalige internationale studie, gefinancierd door de Europese Commissie, waarvoor 10.000 mensen meerdere jaren lang werden gevolgd in zeven Europese steden, waaronder Antwerpen.
Lees hier het volledige artikel:

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/e ... ook.com%2F
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op een elektrische fiets zweet je net zo hard als op een gewone fiets

Fietsers die met een elektrische fiets rijden, leveren een even grote fysieke inspanning als fietsers die fietsen met een gewone fiets. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek, dat De Standaard kon inkijken. Volgens het onderzoek rijden mensen met een elektrische fiets vaker, en leggen ze ook grotere afstanden af. De ondersteuning van de motor wordt zo volledig gecompenseerd.
Lees hier het volledige artikel:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/20 ... rIRT-pvOLQ
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Peulders
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2019, 18:42

Stromeur schreef: 20 aug 2019, 21:23
Gebruikers van een elektrische fiets werken net zo goed aan hun gezondheid als wie op een gewone fiets rijdt. Dat blijkt uit een grootschalige internationale studie, gefinancierd door de Europese Commissie, waarvoor 10.000 mensen meerdere jaren lang werden gevolgd in zeven Europese steden, waaronder Antwerpen.
Lees hier het volledige artikel:

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/e ... ook.com%2F
Als ik mijn hartslaggegevens en mijn kcal van de sporthorloge erbij neem dan verbruik ik gemiddeld 20% minder voor mijn ww verkeer. Maar het gemiddelde aantal km per maand zal stijgen met 600% in vergelijking met mijn pre Stromer dagen.
Dus volledig akkoord met de conclusie.
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Als ik de artikelen lees dan ontbreekt aan de titel van deze post de (cruciale) toevoeging 'omdat ze 2x zoveel km's gemiddeld afleggen'.

Ik weet niet of je de MET's kan gelijkstellen aan de calorieverbruik, maar als dat zo is dan kan je ongeveer stellen dat je op een ebike ongeveer de helft van het aantal calorieën verbrandt in vergelijking met een gewone fiets. En ja, dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de mate van ondersteuning, hartslag, gewicht etc.

Ik weet dat de calorieën die strava berekent voor mijn tochtjes (gebruikmakend van hartslaginfo op mijn  watch) niet kloppen, had het idee dat het op ca. 1/3 van de schatting uitkomt. Jammer dat er geen app is die een gerichte schatting geeft. Zou overigens ook leuke stat zijn voor de omni.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat doet Bosch beter ja.

Op één van de nieuwe Trek Speed Pedelecs die ik onlangs heb getest zat een Bosch display die compatible is met ANT+ en die o.a. je heartrate en calorieverbruik monitort (en live kan weergeven op de display). De Bosch app is ook stukken uitgebreider en gelikter dan de OMNI App (met mooie kaartjes van de gereden route, weggetrapt vermogen e.d.). Maarja, Bosch is een hele grote jongen in de markt, dus die kunnen ook meer investeren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Best de versie van Het Laatste Nieuws lezen. dan kan je je ook nog eens vermaken bij het lezen van de reacties. Altijd fijn om de mening te lezen van mensen met een IQ dat niet veel hoger is dan dat van een pladijs.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 20 aug 2019, 22:01 pladijs
Die moest ik opzoeken :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Peulders
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2019, 18:42

Barry schreef: 20 aug 2019, 21:42 Als ik de artikelen lees dan ontbreekt aan de titel van deze post de (cruciale) toevoeging 'omdat ze 2x zoveel km's gemiddeld afleggen'.

Ik weet niet of je de MET's kan gelijkstellen aan de calorieverbruik, maar als dat zo is dan kan je ongeveer stellen dat je op een ebike ongeveer de helft van het aantal calorieën verbrandt in vergelijking met een gewone fiets. En ja, dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de mate van ondersteuning, hartslag, gewicht etc.

Ik weet dat de calorieën die strava berekent voor mijn tochtjes (gebruikmakend van hartslaginfo op mijn  watch) niet kloppen, had het idee dat het op ca. 1/3 van de schatting uitkomt. Jammer dat er geen app is die een gerichte schatting geeft. Zou overigens ook leuke stat zijn voor de omni.
Ik neem altijd als maatstaf dat de gegevens van die apps, horloges,... met een korrel zout zijn te nemen. Maar als je data onderling vergelijkt kan je wel een een meestal correcte evolutie zien.

Ook deze https://electricbikereport.com/electric-bike-cheating/ vond ik zeer leuk om te lezen. Intensiteit kan dezelfde zijn, alleen de tijd wordt korter.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Tomasj schreef: 20 aug 2019, 22:01 Best de versie van Het Laatste Nieuws lezen. dan kan je je ook nog eens vermaken bij het lezen van de reacties. Altijd fijn om de mening te lezen van mensen met een IQ dat niet veel hoger is dan dat van een pladijs.
Voor veel pladijzen nog een belediging :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Peulders schreef: 20 aug 2019, 22:10 Ik neem altijd als maatstaf dat de gegevens van die apps, horloges,... met een korrel zout zijn te nemen.
Helaas heb je gelijk. De horloges met polsmeting worden wel steeds beter, maar voor fietsen zijn ze nog steeds hoogst onbetrouwbaar. Mijn Fenix 5+ klopt op de fiets ook totaal niet, meerdere malen getoetst naast een hartslagmeterband icm Garmin Edge 1000.
Met hardlopen werkt het trouwens wonderwel behoorlijk goed tijdens het sporten.
Plaats reactie