E-biker heeft grotere kans op ongeval

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 21 jul 2019, 23:17 ...maar soms heb ik ernstige twijfels over de waarde die sommige mensen hechten aan het kunnen rijden van 45 (echte!!) km/uur als ze op zoek zijn naar een speed pedelec.
Ik snap je redenatie, maar ook ik wil een SP die echt 45 km/h *kan*, niet eentje die het bij 40 genoeg vindt. Dit wil ik niet omdat ik overal 45 will jakkeren, maar omdat ik merk dat je tussen de auto's met zo ongeveer 45 km/h véél beter geaccepteerd wordt dan wanneer je krap 40 rijdt. Een SP die 45 kan, ook met een beetje wind tegen is hier op de weg echt een stuk veiliger dan eentje waarbij je met wind tegen blij mag zijn als je boven de 35 km/h uitkomt.

Die laatste is meer dan prima als je toch op het fietspad rijdt, maar op de weg is dat gewoonweg niet ok.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De enige stad waar ik tot op heden op de weg heb gereden is Amsterdam. Doordat scooters en snorscooters daar binnen de ring op de weg moeten rijden (en daar een flinke campagne over is gevoerd), snappen de automobilisten het helemaal als jij met een SP ook tussen hun in rijdt.

In Almere fiets ik gewoon op het fietspad. Als het me beter uitkomt, wil ik soms een enkel straatje meepikken. Ik die gevallen vind ik het jammer dat mijn SP niet 50 km/uur kan, want de brommers halen die snelheid wel en met 50 km/uur kom je net iets beter mee in het autoverkeer.

De mensen waar ik het over heb, leggen de relatie niet naar het rijden op de weg tussen de auto’s, maar dat ze net iets sneller willen zijn dan collega SP-ers (het voorbeeld dat ook is aangehaald door Stromeur).
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik weet dat jullie dat bedoelden, maar ik wilde het expliciet maken. Als in: er is niks mis met 45 km/h willen kunnen rijden, er is wel veel mis met op de verkeerde plekken of met de verkeerde motivatie 45 km/h willen rijden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Het kan in en rond Amsterdam vanwege het willekeurige beleid nogal vreemd lopen; behalve dat veel inductielussen je tot in de eeuwigheid voor rood laten staan :mrgreen: is deze route bijvoorbeeld vrij tricky door het autoverkeer dat met regelmaat 70+ rijdt en je rakelings passeert. Dit, terwijl er een breed vrijliggend en rustig fietspad pal naast de weg ligt: Zuiderzeeweg Amsterdam
Het vreemde is dat de SP richting Amsterdam Noord al vóór de Schellingwouderbrug de autobaan op moet en gek genoeg vanuit tegengestelde richting juisthet fietspad op wordt gestuurd...
1
1
Amsterdamsebrug Schellingwouderbrug Zuiderzeeweg.png (584.27 KiB) 2157 keer bekeken
Zo rij je over dezelfde lange brug dus of op het fietspad, of op de autoweg, afhankelijk van de richting. :shock:
Op de Zuiderzeeweg merk je echt een groot snelheidsverschil met auto's die je ondanks een doorgetrokken streep, toeterend (nog steeds) inhalen. Helaas al een paar keer ondervonden dat ze denken corrigerend te moeten optreden door vooral vlak langs je, met veel kabaal, te moeten inhalen en "in te voegen".

Zo zijn er veel meer "randwegen" waar het oppassen is met je eigen veiligheid en asociale bestuurders; Buitenveldert, de Van Nijenrodeweg, de S108 en ook het Bosbaanpad door het Amsterdamse bos:
2
2
Amsterdam Buitenveldert.png (485.22 KiB) 2157 keer bekeken
Bijlagen
Amsterdam Buitenveldert.png
Amsterdam Buitenveldert.png (485.22 KiB) 2158 keer bekeken
Amsterdam Buitenveldert.png
Amsterdam Buitenveldert.png (485.22 KiB) 2170 keer bekeken
Amsterdamsebrug  Schellingwouderbrug Zuiderzeeweg.png
Amsterdamsebrug Schellingwouderbrug Zuiderzeeweg.png (584.27 KiB) 2170 keer bekeken
Amsterdamsebrug  Schellingwouderbrug Zuiderzeeweg
Amsterdamsebrug Schellingwouderbrug Zuiderzeeweg
Amsterdamsebrug Schellingwouderbrug Zuiderzeeweg.png (584.27 KiB) 2172 keer bekeken
Amsterdam Buitenveldert
Amsterdam Buitenveldert
Amsterdam Buitenveldert.png (485.22 KiB) 2172 keer bekeken
Laatst gewijzigd door J3R op 22 jul 2019, 19:45, 3 keer totaal gewijzigd.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
mrstrom

FreddyH schreef: 22 jul 2019, 09:47 Ik weet dat jullie dat bedoelden, maar ik wilde het expliciet maken. Als in: er is niks mis met 45 km/h willen kunnen rijden, er is wel veel mis met op de verkeerde plekken of met de verkeerde motivatie 45 km/h willen rijden.
Iedereen bepaalt zelf toch hoe hard ie gaat? ik wil atlijd de max snelheid hoor. Maar bij kruisingen moet je goed anticiperen ja, je weet pas zeker dat ze je gezien hebben als je ze in de ogen kijkt. Zo niet dan moet je uitkijken en remmen.

Maar dat is gewoon verkeersgevoel. De een heeft het meer dan de ander.
Net als fietsers die geen richting aangeven, dat weet je ook bijna 100% zeker dat ze het vergeten. dus oppassen.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

mrstrom schreef: 22 jul 2019, 11:53
FreddyH schreef: 22 jul 2019, 09:47 Ik weet dat jullie dat bedoelden, maar ik wilde het expliciet maken. Als in: er is niks mis met 45 km/h willen kunnen rijden, er is wel veel mis met op de verkeerde plekken of met de verkeerde motivatie 45 km/h willen rijden.
Iedereen bepaalt zelf toch hoe hard ie gaat? ik wil altijd de max snelheid hoor.
Maar bij kruisingen moet je goed anticiperen ja, je weet pas zeker dat ze je gezien hebben als je ze in de ogen kijkt. Zo niet dan moet je uitkijken en remmen.

Maar dat is gewoon verkeersgevoel. De een heeft het meer dan de ander.
Net als fietsers die geen richting aangeven, dat weet je ook bijna 100% zeker dat ze het vergeten. dus oppassen.
Altijd de max snelheid? Brrr...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 22 jul 2019, 11:53 Iedereen bepaalt zelf toch hoe hard ie gaat?
Jee. Ja: je bepaald zelf hoe hard je gaat, maar dat wil niet zeggen dat je het altijd zelf mag bepalen...
mrstrom schreef: 22 jul 2019, 11:53ik wil atlijd de max snelheid hoor. Maar bij kruisingen moet je goed anticiperen ja, je weet pas zeker dat ze je gezien hebben als je ze in de ogen kijkt. Zo niet dan moet je uitkijken en remmen.
Dus je rijdt niet altijd de max snelheid, want bij kruispunten en zo anticipeer je (ofwel: daar minder je snelheid).

Waar ik op doelde met verkeerde motivatie is: proberen iemand bij te houden op plekken waar dit niet veilig is. Zo fietste ik laatst voor een enorm stinkende, opgevoerde snorfiets uit. Op een gegeven moment werd de verkeerssituatie drukker en minder overzichtelijk. Ik ben toen flink minder snel gaan rijden, het snorfietsje knalde me daar vol voorbij...

Volgens mij zeggen we ongeveer hetzelfde. Ik *wil* ook altijd zo snel als veilig mogelijk is. Maar dat woordje veilig vind ik wel belangrijk...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie