Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Oké, vooralsnog(?) geen speed pedelecs, maar reguliere e-bikes. Toch vind ik dit artikel het delen waard. Niet in het minst omdat die Cooper E fiets er bijzonder fraai uit ziet, maar vooral omdat een merk uit de auto-industrie zich dus ook gaat richten op elektrische micromobiliteit:
De naam Cooper mag je – pakweg – vergelijken met die van Tesla. Maar dan veel ouder. Ze volgen vier generaties lang eigenzinnig hun geheel eigen ontwerpkoers. Cooper is befaamd uit de autosport en natuurlijk als uitvinder van stijlicoon Mini Cooper. Als ‘vierde generatie’ houdt Charlie Cooper die traditie hoog, maar dán met karakteristieke fietsen van Cooper Bikes Company.
Hij blaast het fietsmerk nieuw leven in, met als groter doel het aanbieden van eigentijdse alternatieven voor de grote-stadsmobiliteit. Naast oplossingen als deelgebruik – ook dat is cruciaal meent Cooper – leent de fiets zich daar bij uitstek voor. Hij zegt zich daarbij vooral op e-fietsen te willen richten. Maar kennelijk wel met een klassiek accent, zo te zien? “Het is in de designs ook belangrijk dat het ambachtelijk aspect weer zichtbaar wordt. Juist bij een fiets kan dat goed. Denk aan de gekozen materialen en technieken, de productie en de mogelijkheid om eraan te werken. De fiets moet plezier bieden, net als de kleine autootjes van toen. Daar straalde dat gewoon vanaf.”
Het vertaalt zich in een – inderdaad – behoorlijk trendy maar tegelijkertijd old school e-fiets. Zeker in de topversie. Een frame dat met de hand uit Reynolds 520 buizen is opgebouwd. Een Brooks zadel. Maar bijvoorbeeld ook een getande riem naar het achterwiel en hydraulische schijfremmen.
Ik ook, dol op mooie dingen. Ik ben wel benieuwd naar de actieradius. Neem aan dat de accu in de achterwielmotor is weggewerkt, en heel veel ruimte zit daar niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ziet er idd mooi uit. Alle electronica en motor zit idd in de hub: iets stuk (sensor, controller, accu, motor, ...) is dus wss alles vervangen. Hmm, het compromis is hier te veel doorgeslagen naar het uiterlijke design in mijn ogen. Een Van Moof S2 vind ik dan een beter compromis.
pvg schreef: ↑12 mei 2019, 10:02
Alle electronica en motor zit idd in de hub: iets stuk (sensor, controller, accu, motor, ...) is dus wss alles vervangen.
Vrees ik ook.
Bij de (oude) ST1 zit de controller ook in de motor. Bij latere modellen heeft Stromer de controller naar het frame verplaatst, vanwege de hitte van de motor en de lastige bereikbaarheid van de controller bij storingen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pvg schreef: ↑12 mei 2019, 10:02
Ziet er idd mooi uit. Alle electronica en motor zit idd in de hub: iets stuk (sensor, controller, accu, motor, ...) is dus wss alles vervangen. Hmm, het compromis is hier te veel doorgeslagen naar het uiterlijke design in mijn ogen. Een Van Moof S2 vind ik dan een beter compromis.
Van Moof mag er misschien beter uitzien, maar de gebruikte materialen zijn niet van hoge kwaliteit.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.