Artikel over opvoeren ebikes

Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Ernie
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:29
Locatie: Leuven

Best wel een dingetje in Belgie.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/02 ... benedikte/

Misschien ook een idee om de krakkemikkige infrastructuur aan te pakken. Die fietssnelwegen zijn een interessant initiatief maar nogal halfbakken (in ieder geval F3 Leuven - Brussel). Op overige wegen veel gaten, grote oneffenheden tussen betonnen platen of veel te smalle fiets/moordstrookjes waar inhalen een hele kunst is.
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En De Gelderlander kopt:

gelderlander.jpg
gelderlander.jpg (915.92 KiB) 3963 keer bekeken
Bron: FB (dank, Steven).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Het is wel een dingetje geworden nu.

Maar hoe pak je dit aan ? VOlgens mij valt het niet mee om te handhaven, is in eerdere topics ook al aan bod gekomen natuurlijk.
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Mijn visie:
Waarom rijden mensen op een opgevoerde snorscooter of op een opgevoerde e-bike?
--> Geen helmplicht en mede daardoor een nihil pak-kans op opgevoerde snelheid.

Hoe help je dit opvoeren gemakkelijk de wereld uit? Helmplicht invoeren voor e-bikes en snorscooters. Dan wordt het handhaven een stuk gemakkelijker (geen helm = bekeuring) en zal 99% kiezen voor het legale alternatief, want het 'voordeel' is weg: men vindt die helm maar 'lastig', niet stoer, ...
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
mrstrom

pvg schreef: 03 mei 2019, 10:54 Mijn visie:
Waarom rijden mensen op een opgevoerde snorscooter of op een opgevoerde e-bike?
--> Geen helmplicht en mede daardoor een nihil pak-kans op opgevoerde snelheid.

Hoe help je dit opvoeren gemakkelijk de wereld uit? Helmplicht invoeren voor e-bikes en snorscooters. Dan wordt het handhaven een stuk gemakkelijker (geen helm = bekeuring) en zal 99% kiezen voor het legale alternatief, want het 'voordeel' is weg: men vindt die helm maar 'lastig', niet stoer, ...
Maakt dat het niet erger?
Onder het mom van "ik moet toch al een helm op, dus kan wel opvoeren naar +40km/u"
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het zal het probleem in die zin verminderen, dat de helmplicht direct al een drempel opwerpt om nog een e-bike te willen aanschaffen. Minder e-bikes = automatisch ook minder opgevoerde e-bikes.

In handhaving vanuit de overheid heb ik bar weinig vertrouwen. We hebben ook jarenlang opgescheept gezeten met die opgevoerde k*tsnorfietsen. Dat is helemaal uit de hand gelopen omdat er niks aan gedaan werd.

Nu wordt daar eindelijk actie tegen ondernomen, maar schuift het probleem doodleuk op naar opgevoerde e-bikes.... :bu:

Gelukkig stinken die wel alvast een stuk minder, en moeten mensen ook nog zelf wat doen (meetrappen), dus als ik mag kiezen tussen opgevoerde snorfietsen en opgevoerde e-bikes, doe mij dan dat laatste maar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

mrstrom schreef: 03 mei 2019, 11:41
pvg schreef: 03 mei 2019, 10:54 Mijn visie:
Waarom rijden mensen op een opgevoerde snorscooter of op een opgevoerde e-bike?
--> Geen helmplicht en mede daardoor een nihil pak-kans op opgevoerde snelheid.

Hoe help je dit opvoeren gemakkelijk de wereld uit? Helmplicht invoeren voor e-bikes en snorscooters. Dan wordt het handhaven een stuk gemakkelijker (geen helm = bekeuring) en zal 99% kiezen voor het legale alternatief, want het 'voordeel' is weg: men vindt die helm maar 'lastig', niet stoer, ...
Maakt dat het niet erger?
Onder het mom van "ik moet toch al een helm op, dus kan wel opvoeren naar +40km/u"
Ik denk van niet: “Als ik toch een helm op moet, wil ik ook echt 45km/u kunnen rijden. Dus dan maar een speed pedelec.” Voor snorscooters werkt dit zo (weet ik via mijn dochter).

Het opvoeren van snorscooters is op dezelfde manier op te lossen: helmplicht en 99% zal kiezen voor een brommer.

De overheid moet zorgen dat er weinig/geen voordeel is door op te voeren tov het legale alternatief: mensen zijn gevoelig voor rompslomp (helm) en geld (aanschaf/verzekering). Door de verschillen weg te nemen, gaan mensen “verstandig” kiezen. Dus ik zeg: helmplicht en verzekeringsplicht voor alles met gemotoriseerde aandrijving.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
mrstrom

Jij zegt dat de gewone e-bikes dan ook een helm moeten ( op zich heel verstandig hoor). Denk je niet dat deze groep dan een goedkopere ebike koopt en later tuned? Nog steeds een half bakken oplossing, als we tune illegaal vinden.
Handhaven op tuners valt niet mee
Handhaven door getunde ebikes eruit te halen valt ook niet mee
Volgens mij is het een impasse waar we niet uitkomen.
Het risico blijft dat mensen een ongeschikte ebike tune en daarmee dan te snel gaan op de verkeerde plek op de openbare ruimte.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 03 mei 2019, 12:11 Handhaven op tuners valt niet mee
Handhaven door getunde ebikes eruit te halen valt ook niet mee
Volgens mij is het een impasse waar we niet uitkomen.
Waar een wil is, is een weg.

De overheid moet onderzoeken hoe gehandhaafd kan worden op dergelijke "nieuwe" technologie. Dat we nu nog niet weten hoe dat moet, wil niet zeggen dat het niet kan. Kwestie van in oplossingen denken in plaats van onmogelijkheden. ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie