Illegaal opdrijven van elektrische fietsen - VRT Nieuws

Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/27 ... che-fiets/

“Wil u een gewone elektrische fiets opdrijven tot 45 kilometer per uur, zodat hij even snel kan rijden als de supersnelle speedpedelecs?” Zowat overal waar we de vraag stelden, gingen fietsenmakers erop in. Nochtans is de praktijk verboden. En fietsenmakers weten dat. Maar een opgedreven elektrische fiets is goedkoper dan een speedpedelec en moet ook niet voldoen aan een reeks extra verplichtingen. Verleidelijk om er zo eentje aan te bieden wanneer de klant erom vraagt.
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Groot probleem met niet een directe oplossing..... net als scholieren die mobieltjes aan in kratje voor hen op het stuur gooien en dan met kin op hun stuur hangen 🙈
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Een kennis van me ging eens orienteren naar een scooter voor woon-werk verkeer. Zegt de verkoper letterlijk tegen hem: "je kunt beter een snor-scooter nemen, die kunnen gemakkelijk ook 45 km/h maar dan hoef je geen helm op en dan hoef je niet op de weg" :bu:

De conclusie dat fietsenmakers wel mee willen werken met het opvoeren van e-bikes verbaast me dus niet echt. :aq
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zolang er niet harder wordt gehandhaafd tegen zowel de eigenaren als zaken die dergelijke mods doodleuk adviseren en uitvoeren blijft dit zo.

En dan hebben we ook nog de 25km/u e-bikes met "Amerikaanse stand", die door de gebruiker zelf met een druk op de knop ineens 33km/u kunnen, zoals de VanMoof en de QonQer. Het mag niet, maar de verleiding is natuurlijk onweerstaanbaar. Dat snap ik ook wel.

Eerst waren het de brommers, toen de snorfietsen en nu zijn de e-bikes aan de beurt voor opvoering, zeker nu de snorfiets lokaal naar de rijbaan met helmplicht dreigt te worden verbannen, zoals nu al in Amsterdam gebeurt. Opvoeren is een volstrekt logische ontwikkeling gezien het gebrek aan handhaving.

In mijn middelbare schooltijd werden door de politie regelmatig fuiken opgezet, met een rollerbank en een shredder ernaast. Bromfiets opgevoerd? Huppekee de shredder in. Eigen schuld, dikke bult. Maar zolang de pakkans en consequenties minimaal zijn, zal er niks veranderen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik zie het al voor me: een agent op een e-bike op de rollenbank, grote koelventilator ervoor en zich helemaal de tandjes zwetend om te controleren of de e-bike ondersteunt boven de 25 km/uur.
Dat lijkt mij nog raar meten. Een brommer met teveel vermogen kan je makkelijk meten op een rollenbank. Bij een e-bike speelt de factor mens ook een rol. Zelfs een Stromer kan sneller dan 45 km/uur als je zelf voldoende vermogen kunt leveren. Maar als je als mens te weinig doet gaat de e-bike ook niet vooruit.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het beeld van een zwetende handhaver op mijn Es vind ik wel koddig :mrgreen:

Maar dan moeten er nieuwe meetmethoden ontwikkeld worden, voor zover die er al niet zijn (geen idee).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Volgens minister Decrem, zou een laptop voldoende zijn om de chip uit te lezen, of ze er ook werk van gaan maken is weer wat anders. De poppen gaan aan 't dansen als er ernstige ongelukken gebeuren en alles gecheckt wordt.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
mrstrom

Ik heb nu al paar keer iemand in gehaald die 32km/u ging zonder helm. Op een "gewone" E-bike dus. Het lijkt inderdaad wachten op ongelukken, want niet verzekerd, opgevoerd. Als je zo'n grapjas tegen je auto aan krijgt, moet je maar hopen dat je eigen verzekering het vergoed. Maar het is dan ook slecht te controleren, zeker na een ongeluk. Tijdens het rijden kan de politie iemand wel betrappen lijkt me, op een gewone Ebike 32km/u rijden zonder te zijn opgevoerd red alleen een zeer goed getrainde fietser lijkt me. Niet iemand in spijkerbroek zeg maar.

Het is wel raar dat commerciële partijen zich hiermee inlaten, maar de verleiding zal groot zijn. Er moeten er een paar een goede knau krijgen bij ongelukken van hun klanten, wie weet. Maar dan is het kwaad al geschiet.

Als echte nederlander, geef ik bij het inhalen van zulke idioten (dat zijn het toch wel), de opmerking dat ze een helm moeten op doen. Je gaat toch wat zeggen haha. Maakt weinig indruk verder, mensen realiseren niet hoe snel het al is. Op de race/sportsfiets draag je dan ook vrijwillig een helm. Maar ja als je niks hebt om te beschermen hoef je ook geen helm op.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Stromeur schreef: 29 apr 2019, 20:35 En dan hebben we ook nog de 25km/u e-bikes met "Amerikaanse stand", die door de gebruiker zelf met een druk op de knop ineens 33km/u kunnen, zoals de VanMoof en de QonQer. Het mag niet, maar de verleiding is natuurlijk onweerstaanbaar. Dat snap ik ook wel.
Dit is natuurlijk niks nieuws natuurlijk. Ook stromers gaan met een druk op de knop dwars door de begrensing heen (in ieder geval met de Boost functie op de ST1).
ST3 cool white - sport - 983Wh
mrstrom

LNY schreef: 30 apr 2019, 09:09 Dit is natuurlijk niks nieuws natuurlijk. Ook stromers gaan met een druk op de knop dwars door de begrensing heen (in ieder geval met de Boost functie op de ST1).
Leg eens uit.... ga je dan over de 45km/u heen?
Plaats reactie