Helmplicht voor snorfietsers

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Free2be schreef: 20 feb 2019, 11:19 Ik sta wel achter het pricipe om een fietshelm te dragen
Ik ook, op vrijwillige basis.
Op de racefiets/atb is het ook niet verplicht, maar ik ga nooit zonder helm op pad.
Verplicht het voor mijn part vanaf 65 jr oid, sowiso voor de wielrenners, maar laat gewone gezonde mensen op hun stadsfietsje lekker zelf kiezen.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En qua kinderen; valhempje verplichten of als ouder gewoon eens ouderwets de taak op je nemen om met het kind naar buiten te gaan, te laten ravotten in het bos, speeltuin, klimtoestel, etc ipv gemakkelijk de tv/tablet/smartfoon aan te zetten om zo geen last van ze te hebben? Vorig weekend liep ik gewoon op die regenzondag met de jonge dame buiten; zeiknat vna het springen in de plassen etc, maar dikke, dikke lol gehad.
Ik ben er heilig van overtuigd dat daar nog veel meer te winnen is. Begin bij de basis ipv achteraf zaken proberen te fixen.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Stromend schreef: 20 feb 2019, 07:35
Daniel1975 schreef: 20 feb 2019, 00:57 Verrubbertegelficatie.........
Alles moet (schijn)veilig worden. Laat mensen zelf beslissen.
Dan was er geen rookverbod gekomen en kunnen max snelheden afgeschaft.
Het is wel wat anders of je met je gedrag ook anderen in gevaar brengt (roken en te hard rijden) of alleen jezelf hebt. Ik vergelijk het eerder met de autogordel.
En een tweede is dat de (schijn?)veiligheid op twee vlakken ook negatief kan werken: je gaat zelf (onbewust?) meer rissico nemen als je jezelf veiliger voelt, en de andere weggebruikers gedragen zich anders tov een (e)fietser met een helm, dan zonder. Daar is wel een aardig onderzoek naar gedaan door een engelsman, die op dezelfde tijd en met vergelijkbaar weer dezelfde route reed op een fiets, met helm, zonder helm en met blonde pruik. Co nclusie wa dat de blonde pruik het veiligste was, omdat andere weggebruikers dan rustiger rijden en meer afstand houden....
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

En voor de duidelijkheid: ik draag na mijn laatste ongeval ook op de gewone fiets mijn helm.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 20 feb 2019, 13:17 Ik ben er heilig van overtuigd dat daar nog veel meer te winnen is.
Ik ook, maar de praktijk is nu eenmaal anders. Helmplicht sluit bovendien niet uit dat ouders hun kroost wat vaker de straat op zouden moeten schoppen. Ik pleit voor allebei (maar ik ga me verder echt niet druk maken over hoe mensen hun kinderen (niet) opvoeden, want dan heb ik er nog wel een paar).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Volgens mij is dan een helm met blonde pruik erop het veiligst :lol:
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Waarom kunnen ze niet gelijk als andere landen doen. Als ik in het buitenland een fiets wil huren, helm moet erbij, anders niet verzekerd. Hoe moeilijk kan het zijn. Rij al mijn hele "fietsleven"al met een helm. Ondertussen een helmpje of 8 verder, afgezien van de 2x een lichte hersenschudding, is mijn bolletje nog heel!
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromend schreef: 20 feb 2019, 13:09 Daniël: loop gewoon een dagje mee in een ambulance, Eerste Hulp of revalidatie. Dan weet je waarover je praat.

Nut van fietshelmen is overduidelijk voor kinderen, ouderen en snelle fietsers.
Heel wat racefietsers danken er zonder plicht al hun leven aan.

Tel het uitsparen van zorgkosten erbij en je bent klaar. Tenzij je in de uitvaartbranche zit natuurlijk.
Zolang niemand echt duidelijk kan aantonen dat een fietshelm veiligheidsverhogend is, zie ik het nut van de helmplicht niet in. Niet alleen neemt een fietser met een helm op zijn/haar hoofd (onbewust) wat meer risico (https://www.theguardian.com/science/201 ... ite-danger), het grootste probleem is dat automobilisten minder afstand nemen van fietsers met helm dan zonder helm (https://www.scientificamerican.com/arti ... -cyclists/). Bovendien stuurt een fietshelm mensen de auto in, zodat er minder fietsers rijden, terwijl er een duidelijk 'Safety by numbers' bestaat : hoe meer fietsers op de baan, hoe veiliger voor de fietser (https://ecf.com/resources/cycling-facts ... ty-numbers).
Stromeur schreef: 19 feb 2019, 22:17 Tja, persoonlijk ben ik daar ook een groot voorstander van. Zeker omdat er waanzinnig veel ouderen op een e-bike rondrijden wiens lichaam en reactievermogen niet meer in staat zijn om goed met een dergelijke snelheid om te gaan (al vinden ze zelf van wel).
Wel ik dus niet
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

lol @tomasj Als je maar lang genoeg zoekt vind je vanzelf een onderzoek wat in je straatje past :lol:

Ik rij ook mijn hele atb- en racefietsleven al met een helm en dat zijn er meer geweest dan 8. Precies 1 kapot gevallen, op de atb in een keienafdaling in de Cevennen.
Stromeur schreef: 20 feb 2019, 18:26 Ik ook, maar de praktijk is nu eenmaal anders. Helmplicht sluit bovendien niet uit dat ouders hun kroost wat vaker de straat op zouden moeten schoppen. Ik pleit voor allebei (maar ik ga me verder echt niet druk maken over hoe mensen hun kinderen (niet) opvoeden, want dan heb ik er nog wel een paar).
Ik maak mij daar dus wel druk over; een lapmiddeltje als een helm op je bol of gewoon zorgen dat je kind zijn/haar motoriek goed ontwikkelt en voldoende verkeersinzicht meekrijgt. Ik weet wel waar veruit het meest te winnen is.....
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met verkeersinzicht kun je het risico op een ongeval verlagen en met een gezond fysiek kun je de schade bij een val proberen te minimaliseren, maar je kunt hier onmogelijk alles mee voorkomen. Je kind (of jij, of ik) is immers niet de enige verkeersdeelnemer en er zijn bovendien meer dan genoeg griezelige obstakels waar je bij een val met je hoofd tegenaan kunt knallen. Om over het asfalt nog maar niet te spreken, want dat geeft ook niet mee, zoals mijn pa zou zeggen.

Ik heb een zwarte band in judo en ik weet heel goed hoe ik goed moet vallen, maar toch draag ik een helm. Just in case, je hebt nooit alles volledig onder controle.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie