Documentaire "Trappen" (in Amsterdam)

Plaats reactie
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Welcome to Amsterdam!!!

Mooie docu over het "gezellige" fietsen in Amsterdam:
https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... appen.html

Geeft een fascinerend kijkje in de fietsjungle, de chaos en het recht van de sterkste/snelste/brutaalste.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Speedbiki
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2018, 17:58
Locatie: Boorsem
Merk SP: ST1x 2018
Km-stand: 9999

Welcome to Amsterdam!!!

Ik zou daar toch maar een helmpie dragen. :o
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

LNY schreef: 19 feb 2019, 16:16 Geeft een fascinerend kijkje in de fietsjungle, de chaos en het recht van de sterkste/snelste/brutaalste.
Dit is inderdaad geen woord te veel, en ik maar denken dat het druk is op het fietspad in Antwerpen :ck:
Hoffelijkheid is toch ver te zoeken...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
CKR
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2017, 20:11
Locatie: Randstad
Merk SP: ST2S
Km-stand: 19.500

Ik fiets dagelijks een 2x 10km door de stad. Deze docu geeft wel een ander beeld dan zoals ik het beleef. Het merendeel van de fietsers en automobilisten gedraagt zich heel sociaal. :cool2: Net als op de snelweg, merendeel is keurig en een paar mafkezen vallen op. Er zijn ook voor fietsers ongeschreven regels, die kennen de meesten. Je kan het ook ervaren als asociaal.
Mijn ervaring is dat ik vaker wordt afgesneden of opgedrukt door automobilisten in de randgemeenten rond Amsterdam dan in Amsterdam zelf. In Amsterdam vaker een praatje en interesse in mijn fietsje dan elders. Best vaak een leuk babbeltje bij het stoplicht. :az
St2S met gebruikelijke opties. Woon-werk 35km enkele trip. En een lekkere fully MTB en carbon racert in de garage.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het verkeer in Amsterdam is georganiseerde anarchie. De standaard verkeersregels worden er slechts ten dele gerespecteerd, maar onderling respect en ongeschreven regels zijn er inderdaad legio. Ik denk dat de enige reden dat het nog relatief zo vaak goed gaat in het verkeer in A'dam is dat iedereen daar zich ermee verzoend heeft dat er heel weinig ruimte met ontzettend veel mensen gedeeld moet worden. Het hoort bij Amsterdam.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

CKR schreef: 24 feb 2019, 16:39 Ik fiets dagelijks een 2x 10km door de stad. Deze docu geeft wel een ander beeld dan zoals ik het beleef.
Het zal erg uitmaken welke delen van de stad je doorkruist, het tijdstip en het weer.
Ik herken me er extreem in. Vooral het gebied achter het CS, het stationsplein, leidseplein...
De beelden komen (zeker in de zomer) overeen met mijn ervaring.
CKR schreef: 24 feb 2019, 16:39 Het merendeel van de fietsers en automobilisten gedraagt zich heel sociaal. :cool2:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ervaar het helemaal niet als asociaal. Ook al doe je in Amsterdam nog zo gek, bijna alles wordt door andere verkeersdeelnemers onderling opgevangen en opgelost zonder er een groot ding van de te maken. Mensen roepen ook snel “sorry”, of “mijn fout” zonder op te kijken. Ja, er vallen zeker ook onvriendelijke woorden, maar daar blijft het dan ook bij. Bijna iedereen accepteert de situatie zoals die is.
Tis vooral erg druk. Dat is ook wat ik vooral uit de docu haal.

Maar ik weet nog precies hoe het voelde toen ik als provinciaaltje in Amsterdam centrum kwam wonen. Fietsen vond ik redelijk overweldigend.
Van collega’s kreeg ik ook direct allemaal tips: let op de tramrails (daar passen je banden precies in), fiets met de flow mee ongeacht wat de regels of verkeerslichten zeggen, koop een goede fietsbel en gebruik hem, fietsers zijn de baas, etc
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

LNY schreef: 25 feb 2019, 07:50 Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ervaar het helemaal niet als asociaal. Ook al doe je in Amsterdam nog zo gek, bijna alles wordt door andere verkeersdeelnemers onderling opgevangen en opgelost zonder er een groot ding van de te maken. Mensen roepen ook snel “sorry”, of “mijn fout” zonder op te kijken. Ja, er vallen zeker ook onvriendelijke woorden, maar daar blijft het dan ook bij. Bijna iedereen accepteert de situatie zoals die is.
Tis vooral erg druk. Dat is ook wat ik vooral uit de docu haal.
Vond ik ook tekenend in de docu bij dat ongelukje tussen die 2 fietsers: niemand boos, iedereen komt even helpen je overeind te trekken en je spullen bijeen te rapen. Even een klein standje van de politie en weer verder.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie