Accu ontploft in woning

Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Wordt ook een hoop gekloot met electrischr fietsen. Hoop niet op weer een “betonnen bak/legerkisten” topic.... 🙃
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als het echt om een ontploffing gaat, helpt zo’n bak ook niet.
Witte ST3 van maart 2019
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Pis niet lauw laten maken zolang er geen voorgeschiedenis gepubliceerd wordt.
Instructie van BYD en VDL bussenfabrikant....(600Volt batterijen) na een ongeval of harde impact met het voertuig de bus 48 uur buiten parkeren, hoofdstroom afschakelen.
Na 48 is het sein veilig om er aan te werken en de batterijen te vervangen.
OP mijn vraag of het raadzaam is de batterij van een fiets te vervangen nadat de fiets bijv. omgevallen is werd gezwegen, in de pauze toch even doorgevraagd en positief advies gekregen! ik denk toch dat je dit bij je verzekering kunt voorleggen of de verantwoording daar moet leggen. :bb
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Brandweer waarschuwt voor brand door batterijen elektrische fiets: “Laad nooit ‘s nachts op”
Het opladen van een elektrische fiets is niet zonder gevaar. Dat zegt Tim Renders, brandpreventieadviseur bij de Leuvense brandweer vandaag in De Ochtend op Radio 1. De batterijen van zo’n fietsen vlogen meer dan eens al in brand. Renders geeft enkele tips mee om dat te voorkomen.

kg 9 februari 2019 12u57 Bron: Radio 1
Dit jaar alleen al vonden in Vlaanderen en Nederland vijf woningbranden plaats door een defecte batterij van een elektrische fiets, zo stelt de brandpreventieadviseur. Afgelopen donderdag nog werden twee huizen in Lendelede in de as gelegd. Volgens de lokale brandweer was ook die brand te wijten aan een probleem met de batterij van een elektrische fiets.
Voorlopig is er niet meteen duidelijk welke batterijen meer risico lopen om in brand te schieten. Het is bijvoorbeeld niet zo dat vooral goedkopere modellen getroffen worden. Daarom pleit Renders voor meer onderzoek naar de oorzaak van zulke branden. Intussen kunnen mensen wel enkele maatregelen nemen om het risico op een brand te beperken. Het opladen van de batterij van een elektrische fiets gebeurt volgens hem immers nog te vaak op een foute manier.

Handleiding lezen
“Alles begint bij het lezen van de gebruiksaanwijzing”, aldus Renders. Hij raadt iedereen aan om voor gebruik de handleiding van hun stalen ros door te nemen. Er zijn namelijk grote verschillen in de manier waarop je de batterij het best kan opladen. “Bij sommige fietsen moet de batterij lang of net kort worden opgeladen, bij andere moeten ze eerst uit de houder worden gehaald.” Door de gebruiksaanwijzing te volgen, kan je alvast het risico op problemen verkleinen.

Laad overdag op
Daarnaast is ook het tijdstip en de plaats waarop je de batterij oplaadt belangrijk. Veel mensen steken de batterijen ‘s nachts in de stekker, waardoor de bewoners niet altijd even snel kunnen ingrijpen wanneer er iets fout gaat. Bovendien worden veel batterijen opgeladen uit het zicht: in de gang of in de garage. Ook dat kan naar problemen leiden. “Mijn grote schrik is dat de elektrische fiets wordt opgeladen in de inkomhal van een woning. Als je dan bijvoorbeeld in een rijhuis woont en er breekt brand uit, dan zit je gezin helemaal vast”, stelt Renders.

Hij raadt aan om de batterij enkel overdag op te laden. “Onder toezicht en onder een rookmelder", klinkt het. Hang daarom voldoende rookmelders in huis, en vergeet ook niet de stekker uit te trekken als je de woning verlaat.
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij kunnen we uit dit nieuwsbericht vooral (opnieuw) concluderen dat accu's gevaarlijke dingen kunnen zijn. Merk, toedracht etc.: geen idee. Maar als ze ontbranden dan kan de schade ook direct enorm zijn.

Persoonlijk heb ik wel meer vertrouwen in (ongereviseerde) accu's in A-merk fietsen. Maar nog steeds laad ik mijn accu nooit op als ik zelf niet in de buurt en wakker ben. Kleine moeite, groot plezier.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Misschien dat je een rookmelder boven de batterij kan hangen, zodat je toch 'n seintje ontvangt als het fout mocht gaan. Tegen ontploffen zal er geen kruid opgewassen zijn.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Patrick63 schreef: 09 feb 2019, 17:01 Brandweer waarschuwt voor brand door batterijen elektrische fiets: “Laad nooit ‘s nachts op”
Het opladen van een elektrische fiets is niet zonder gevaar. Dat zegt Tim Renders, brandpreventieadviseur bij de Leuvense brandweer vandaag in De Ochtend op Radio 1. De batterijen van zo’n fietsen vlogen meer dan eens al in brand. Renders geeft enkele tips mee om dat te voorkomen.

kg 9 februari 2019 12u57 Bron: Radio 1
Dit jaar alleen al vonden in Vlaanderen en Nederland vijf woningbranden plaats door een defecte batterij van een elektrische fiets, zo stelt de brandpreventieadviseur. Afgelopen donderdag nog werden twee huizen in Lendelede in de as gelegd. Volgens de lokale brandweer was ook die brand te wijten aan een probleem met de batterij van een elektrische fiets.
Voorlopig is er niet meteen duidelijk welke batterijen meer risico lopen om in brand te schieten. Het is bijvoorbeeld niet zo dat vooral goedkopere modellen getroffen worden. Daarom pleit Renders voor meer onderzoek naar de oorzaak van zulke branden. Intussen kunnen mensen wel enkele maatregelen nemen om het risico op een brand te beperken. Het opladen van de batterij van een elektrische fiets gebeurt volgens hem immers nog te vaak op een foute manier.

Handleiding lezen
“Alles begint bij het lezen van de gebruiksaanwijzing”, aldus Renders. Hij raadt iedereen aan om voor gebruik de handleiding van hun stalen ros door te nemen. Er zijn namelijk grote verschillen in de manier waarop je de batterij het best kan opladen. “Bij sommige fietsen moet de batterij lang of net kort worden opgeladen, bij andere moeten ze eerst uit de houder worden gehaald.” Door de gebruiksaanwijzing te volgen, kan je alvast het risico op problemen verkleinen.

Laad overdag op
Daarnaast is ook het tijdstip en de plaats waarop je de batterij oplaadt belangrijk. Veel mensen steken de batterijen ‘s nachts in de stekker, waardoor de bewoners niet altijd even snel kunnen ingrijpen wanneer er iets fout gaat. Bovendien worden veel batterijen opgeladen uit het zicht: in de gang of in de garage. Ook dat kan naar problemen leiden. “Mijn grote schrik is dat de elektrische fiets wordt opgeladen in de inkomhal van een woning. Als je dan bijvoorbeeld in een rijhuis woont en er breekt brand uit, dan zit je gezin helemaal vast”, stelt Renders.

Hij raadt aan om de batterij enkel overdag op te laden. “Onder toezicht en onder een rookmelder", klinkt het. Hang daarom voldoende rookmelders in huis, en vergeet ook niet de stekker uit te trekken als je de woning verlaat.
"Gevaarlijk" wonen dan in België in Nederland nog niet voorgekomen volgens afdeling preventie van regionale brandweer NHN. en oud collega die voornamelijk brandonderzoek doet voor voor de Politie dit impliceert niet dat ze niet kunnen branden alleen is de oorzaak van de branden niet aantoonbaar de batterij of de lader geweest :mrgreen:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Als je kijkt naar het enorme aantal Li-batterijen dat tegenwoordig in omloop is (smartphones, laptops, fietsen, ...) dan denk ik dat het met de risico's nog meevalt. Feit is dat zo'n dingen niet 100% zonder risico zijn.
De hier aangehaalde voorzorgsmaatregelen zijn dan ook niet te negeren: opladen onder toezicht, bij beschadiging binnenbrengen, ... maar vooral niet hysterisch beginnen doen.
Veel mensen lijken te denken dat zo'n zaken ongevaarlijk zijn en zijn dan verbolgen wanneer dat niet zo blijkt te zijn. Nochtans staat het in elke handleiding, maar wie leest die dingen nou?
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Ik.... :mrgreen:
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Plaats reactie