Pagina 3 van 4

Re: Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)

Geplaatst: 31 jan 2019, 21:37
door WFVst5
Dat zou jammer zijn, elk auto- en motormerk heeft zijn oer aanduiding gehouden, ook als kenmerk. :geek:

Re: Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)

Geplaatst: 31 jan 2019, 22:43
door Mark78
Arjan schreef: 30 jan 2019, 18:05
Marco Verkerk schreef: 29 jan 2019, 23:19
Hoi Arjan,
En hoe rijdt waterstof in vergelijking met electriciteit?
Hoi Marco, ik heb zelf niet op deze fiets gereden, dus ik kan er niet over oordelen, ik weet wel dat het tankje zeer snel (<2min.) gevuld was, weer goed voor 100 km. rijplezier.
Volgens mij lag de top wel op 45 km/u
Hoi Arjan,

Dus daar werk je! Ken het pand als het pand waar ooit de grootste autodealer van Assen in zou komen. Autodrome concern. Ging failliet voordat ze het pand konden betrekken en stond daarna eeuwig leeg.

Goed dat daar nu zo'n interessant bedrijf in zit!

Re: Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)

Geplaatst: 01 feb 2019, 08:07
door Stromend
Een waterstof range extender zie ik wel zitten. Hoewel het wat complexe technologie is voor een voertuig als een fiets vind ik de ontwikkeling interessant. De voordelen liggen natuurlijk bij zwaardere voertuigen in stedelijke gebieden. Grootschalige inzet van lichte waterstofvoertuigen kan bijdragen aan uitfaseren van sterk vervuilende scooters. Daarnaast helpt het tegen koudwatervrees bij H2.
Wonend in de buurt van een H2 tankstation houd ik de ontwikkeling in de gaten. Rijdend in een aardgasauto ben ik wel benieuwd naar welk verloop nippeltje past.

Re: Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)

Geplaatst: 02 feb 2019, 00:19
door Tony Mb
Arjan schreef: 29 jan 2019, 19:47 Bij mij op het werk heeft ook zo’n fiets rondgereden, als promotie, mede omdat wij ons bezighouden met het onder druk brengen van waterstof tot 700 Bar.
Hoe ver zou je komen op een zelfde tankje perslucht van 700 Bar :bn:

Re: Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)

Geplaatst: 02 feb 2019, 10:28
door FreddyH
Tony Mb schreef: 02 feb 2019, 00:19 Hoe ver zou je komen op een zelfde tankje perslucht van 700 Bar :bn:
Ik gok niet heel ver. Wat zou je met die lucht willen doen?

Re: Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)

Geplaatst: 02 feb 2019, 12:02
door Tony Mb
FreddyH schreef: 02 feb 2019, 10:28
Tony Mb schreef: 02 feb 2019, 00:19 Hoe ver zou je komen op een zelfde tankje perslucht van 700 Bar :bn:
Ik gok niet heel ver. Wat zou je met die lucht willen doen?
Motor(tje) aandrijven, of een generator—> elektromotor

Re: Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)

Geplaatst: 02 feb 2019, 12:59
door FreddyH
Tony Mb schreef: 02 feb 2019, 12:02 Motor(tje) aandrijven, of een generator—> elektromotor
En motor loopt niet op lucht, dus rechtstreeks een motor aandrijven gaat niet. Blazen op een rad om via generator electriciteit op te wekken kan, maar de enige energie die je dan hebt is de hoge druk (die steeds lager wordt).

Bij waterstof gebruik je niet de druk (alleen om compacter op te slaan) maar de energie uit het waterstof zelf.

Re: Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)

Geplaatst: 02 feb 2019, 14:23
door Tony Mb
FreddyH schreef: 02 feb 2019, 12:59
Tony Mb schreef: 02 feb 2019, 12:02 Motor(tje) aandrijven, of een generator—> elektromotor
En motor loopt niet op lucht, dus rechtstreeks een motor aandrijven gaat niet.
Motoren die op (pers)lucht lopen bestaan wel degelijk. Is een beetje vergelijkbaar met ic engine maar dan zonder ontbranding. De lucht is al op druk.
En Scheepsmotoren worden soms gestart door perslucht in de cilinders te persen, waarna de zelfontbranding het dan overneemt.
Nu ben ik er helemaal niet mee bezig hoor, maar een tankje op 700 Bar daar zit toch een hoop energie in zit ik zo te denken... dat zou zomaar een soort van batterij kunnen zijn :bn:

Re: Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)

Geplaatst: 03 feb 2019, 10:54
door Buzze

Re: Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)

Geplaatst: 03 feb 2019, 11:00
door Wiebe
Cool. Rijden deze nou ook al werkelijk rond?