Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Dat zou jammer zijn, elk auto- en motormerk heeft zijn oer aanduiding gehouden, ook als kenmerk. :geek:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Arjan schreef: 30 jan 2019, 18:05
Marco Verkerk schreef: 29 jan 2019, 23:19
Hoi Arjan,
En hoe rijdt waterstof in vergelijking met electriciteit?
Hoi Marco, ik heb zelf niet op deze fiets gereden, dus ik kan er niet over oordelen, ik weet wel dat het tankje zeer snel (<2min.) gevuld was, weer goed voor 100 km. rijplezier.
Volgens mij lag de top wel op 45 km/u
Hoi Arjan,

Dus daar werk je! Ken het pand als het pand waar ooit de grootste autodealer van Assen in zou komen. Autodrome concern. Ging failliet voordat ze het pand konden betrekken en stond daarna eeuwig leeg.

Goed dat daar nu zo'n interessant bedrijf in zit!
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Een waterstof range extender zie ik wel zitten. Hoewel het wat complexe technologie is voor een voertuig als een fiets vind ik de ontwikkeling interessant. De voordelen liggen natuurlijk bij zwaardere voertuigen in stedelijke gebieden. Grootschalige inzet van lichte waterstofvoertuigen kan bijdragen aan uitfaseren van sterk vervuilende scooters. Daarnaast helpt het tegen koudwatervrees bij H2.
Wonend in de buurt van een H2 tankstation houd ik de ontwikkeling in de gaten. Rijdend in een aardgasauto ben ik wel benieuwd naar welk verloop nippeltje past.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Arjan schreef: 29 jan 2019, 19:47 Bij mij op het werk heeft ook zo’n fiets rondgereden, als promotie, mede omdat wij ons bezighouden met het onder druk brengen van waterstof tot 700 Bar.
Hoe ver zou je komen op een zelfde tankje perslucht van 700 Bar :bn:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tony Mb schreef: 02 feb 2019, 00:19 Hoe ver zou je komen op een zelfde tankje perslucht van 700 Bar :bn:
Ik gok niet heel ver. Wat zou je met die lucht willen doen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

FreddyH schreef: 02 feb 2019, 10:28
Tony Mb schreef: 02 feb 2019, 00:19 Hoe ver zou je komen op een zelfde tankje perslucht van 700 Bar :bn:
Ik gok niet heel ver. Wat zou je met die lucht willen doen?
Motor(tje) aandrijven, of een generator—> elektromotor
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tony Mb schreef: 02 feb 2019, 12:02 Motor(tje) aandrijven, of een generator—> elektromotor
En motor loopt niet op lucht, dus rechtstreeks een motor aandrijven gaat niet. Blazen op een rad om via generator electriciteit op te wekken kan, maar de enige energie die je dan hebt is de hoge druk (die steeds lager wordt).

Bij waterstof gebruik je niet de druk (alleen om compacter op te slaan) maar de energie uit het waterstof zelf.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

FreddyH schreef: 02 feb 2019, 12:59
Tony Mb schreef: 02 feb 2019, 12:02 Motor(tje) aandrijven, of een generator—> elektromotor
En motor loopt niet op lucht, dus rechtstreeks een motor aandrijven gaat niet.
Motoren die op (pers)lucht lopen bestaan wel degelijk. Is een beetje vergelijkbaar met ic engine maar dan zonder ontbranding. De lucht is al op druk.
En Scheepsmotoren worden soms gestart door perslucht in de cilinders te persen, waarna de zelfontbranding het dan overneemt.
Nu ben ik er helemaal niet mee bezig hoor, maar een tankje op 700 Bar daar zit toch een hoop energie in zit ik zo te denken... dat zou zomaar een soort van batterij kunnen zijn :bn:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Scheldelaan-Stromer
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Cool. Rijden deze nou ook al werkelijk rond?
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie