Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)
-
- Veteraan
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
- Locatie: Groningen
- Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2
Hoi Arjan,Arjan schreef: ↑30 jan 2019, 18:05Hoi Marco, ik heb zelf niet op deze fiets gereden, dus ik kan er niet over oordelen, ik weet wel dat het tankje zeer snel (<2min.) gevuld was, weer goed voor 100 km. rijplezier.Marco Verkerk schreef: ↑29 jan 2019, 23:19
Hoi Arjan,
En hoe rijdt waterstof in vergelijking met electriciteit?
Volgens mij lag de top wel op 45 km/u
Dus daar werk je! Ken het pand als het pand waar ooit de grootste autodealer van Assen in zou komen. Autodrome concern. Ging failliet voordat ze het pand konden betrekken en stond daarna eeuwig leeg.
Goed dat daar nu zo'n interessant bedrijf in zit!
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
-
- Veteraan
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
Een waterstof range extender zie ik wel zitten. Hoewel het wat complexe technologie is voor een voertuig als een fiets vind ik de ontwikkeling interessant. De voordelen liggen natuurlijk bij zwaardere voertuigen in stedelijke gebieden. Grootschalige inzet van lichte waterstofvoertuigen kan bijdragen aan uitfaseren van sterk vervuilende scooters. Daarnaast helpt het tegen koudwatervrees bij H2.
Wonend in de buurt van een H2 tankstation houd ik de ontwikkeling in de gaten. Rijdend in een aardgasauto ben ik wel benieuwd naar welk verloop nippeltje past.
Wonend in de buurt van een H2 tankstation houd ik de ontwikkeling in de gaten. Rijdend in een aardgasauto ben ik wel benieuwd naar welk verloop nippeltje past.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Hoe ver zou je komen op een zelfde tankje perslucht van 700 Bar
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Motor(tje) aandrijven, of een generator—> elektromotor
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
En motor loopt niet op lucht, dus rechtstreeks een motor aandrijven gaat niet. Blazen op een rad om via generator electriciteit op te wekken kan, maar de enige energie die je dan hebt is de hoge druk (die steeds lager wordt).
Bij waterstof gebruik je niet de druk (alleen om compacter op te slaan) maar de energie uit het waterstof zelf.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Motoren die op (pers)lucht lopen bestaan wel degelijk. Is een beetje vergelijkbaar met ic engine maar dan zonder ontbranding. De lucht is al op druk.
En Scheepsmotoren worden soms gestart door perslucht in de cilinders te persen, waarna de zelfontbranding het dan overneemt.
Nu ben ik er helemaal niet mee bezig hoor, maar een tankje op 700 Bar daar zit toch een hoop energie in zit ik zo te denken... dat zou zomaar een soort van batterij kunnen zijn
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Scheldelaan-Stromer
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Cool. Rijden deze nou ook al werkelijk rond?
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.