Pagina 1 van 2

Actieradius nog maar 50% bij 0 graden

Geplaatst: 16 dec 2018, 10:40
door Marco Verkerk

Re: Actieradius nog maar 50% bij 0 graden

Geplaatst: 16 dec 2018, 11:12
door pvg
Belangrijke oorzaak van verkorte actieradius bij elektrische auto’s is de (elektrische) verwarming: dat is zomaar enkele kW extra verbruik. Daar heb je op een Stromer geen ‘last’ van (maar ook niet het genot... :bj ).

Ik laad mijn accu binnenshuis (inpandige garage >12C of op kantoor >20C). Mijn accu is dus ‘warm’ bij de start van een rit en door de belasting tijdens het fietsen, zal de accu zich zelf warm houden. Tot nu toe hield ik meer acculading over bij de ritten van kantoor naar huis dan andersom... dus misschien maakt die ca 10 graden toch een (meetbaar) verschil. Ik zal ‘ns in de gaten gaan houden wat de temp van de accu is bij begin en einde van een rit (plus restlading).

Re: Actieradius nog maar 50% bij 0 graden

Geplaatst: 16 dec 2018, 11:38
door Marco Verkerk
Ik verwacht zelf dat een fiets accu bij o graden tussen 20-30 % van haar capaciteit inleverd.

Re: Actieradius nog maar 50% bij 0 graden

Geplaatst: 16 dec 2018, 15:09
door jovdt
Marco Verkerk schreef: 16 dec 2018, 11:38 Ik verwacht zelf dat een fiets accu bij o graden tussen 20-30 % van haar capaciteit inleverd.
Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt...vertrek je met een koude accu op 0° dan zou je stelling kunnen kloppen. Ik vertrek met een warme accu 15° en ondervind weinig invloed van de koude op mijn rit. De wind is een veel grotere vreter .Zelfde ervaring als pvg.

Re: Actieradius nog maar 50% bij 0 graden

Geplaatst: 16 dec 2018, 21:40
door Georgio
Meten is weten: afgelopen week ongeveer 20% meer verbruikt dan normaal bij dezelfde ritten.

Re: Actieradius nog maar 50% bij 0 graden

Geplaatst: 16 dec 2018, 21:44
door pvg
Georgio schreef: 16 dec 2018, 21:40 Meten is weten: afgelopen week ongeveer 20% meer verbruikt dan normaal bij dezelfde ritten.
Zeker weten? Heb je meer Wh/km verbruikt of kan de accu 20% minder leveren? :geek:

Re: Actieradius nog maar 50% bij 0 graden

Geplaatst: 16 dec 2018, 22:11
door Tomasj
Georgio schreef: 16 dec 2018, 21:40 Meten is weten: afgelopen week ongeveer 20% meer verbruikt dan normaal bij dezelfde ritten.
Dat kan ook nog van andere parameters afhangen: nat wegdek verhoogt volgens mijn gegevens 't verbruik met bijna 10%. Verder kan een schurende schijfrem, banden die door de koude ook wat platter staan en de flinke wind van de voorbije week je ook nog parten hebben gespeeld.
Ik zie zelf ook een impact van de temperatuur, maar hij is voor mij erg moeilijk om te bepalen, omdat ik bij fikse koude moet inhouden om de afstand af te leggen. Ik rijd dan dus trager, waardoor het verbruik dan ook weer verminderd. En ik rijd nooit zo traag indien het warmer is ;-), ik heb dus nog geen vergelijkingspunten

Re: Actieradius nog maar 50% bij 0 graden

Geplaatst: 16 dec 2018, 22:16
door pvg
Inhouden? In welke stand fiets je die 52km en hoe oud is je accu? Ik rijd 53km enkel in de standaard instelling op stand 2 en heb tot nu toe ruim 15% over (nog geen warmer weer gezien). Kruissnelheid 42 km/u en 33-34 km/u gemiddeld. Ik hoop volgende winter ook zo te kunnen rijden...

Re: Actieradius nog maar 50% bij 0 graden

Geplaatst: 16 dec 2018, 22:36
door Tomasj
pvg schreef: 16 dec 2018, 22:16 Inhouden? In welke stand fiets je die 52km en hoe oud is je accu? Ik rijd 53km enkel in de standaard instelling op stand 2 en heb tot nu toe ruim 15% over (nog geen warmer weer gezien). Kruissnelheid 42 km/u en 33-34 km/u gemiddeld. Ik hoop volgende winter ook zo te kunnen rijden...
Het zijn 56 km met bijna 200 hoogtemeters, in stand 3 met sensor op 40% (dus lang geen volle ondersteuning). Maar die ondersteuning zegt niet zo heel veel, ik trap zelf ook flink door (gemiddelde hartslag net geen 130 bpm, dat komt overeen met 180 Watt).
En ik rijd ook een pak sneller dan jou (34-38 km/h gemiddeld, afhankelijk van de wind). En dat zijn de cijfers van mijn GPS. Volgens de Omni van mijn Stromer zit ik nog eens 2 km/h hoger. Wanneer ik mijn snelheid verminder tot jouw snelheid, (standje 2, koppelsensor op 20%), rijd ik 100 km op de batterij: de dagen dat ik forse tegenwind heb, rijd ik de eerste 18 km bewust wat trager, en dan heb ik typisch 20% verbruikt. Daarna schakel ik naar standje 3(koppelsensor op 40%) en geef ik van jet, en kom ik meestal thuis met ongeveer 10% . Ik weet na zoveel maanden wel ongeveer hoeveel ik mag vragen van mijn fiets om toch nog thuis te geraken. De laatste 12 km (op een oude spoorweg) wordt er hier soms serieus laag gevlogen, omdat de accustand het toelaat :bn:

Ga ervan uit dat je na 5 tot 6 maanden met de Stromer je basisconditie flink gaat verbeteren Probeer een hartslag van 120-130 bpm aan te houden (indien je 25-45 jaar bent) en over enkele maanden ga je dat echt merken op je fiets.

Re: Actieradius nog maar 50% bij 0 graden

Geplaatst: 16 dec 2018, 22:57
door Georgio
pvg schreef: 16 dec 2018, 21:44
Georgio schreef: 16 dec 2018, 21:40 Meten is weten: afgelopen week ongeveer 20% meer verbruikt dan normaal bij dezelfde ritten.
Zeker weten? Heb je meer Wh/km verbruikt of kan de accu 20% minder leveren? :geek:
Wat ik zie is dat ik 20% meer van de accu heb verbruikt bij vergelijkbare ritten in de kou over hetzelfde (Woon-werk) parcours