Pagina 2 van 3

Re: Allianz biedt extra garantie voor e-bikes

Geplaatst: 14 dec 2018, 11:39
door FreddyH
Tomasj schreef: 14 dec 2018, 11:29 Een motor in een wasmachine ziet in de eerste plaats af vanwege de trillingen omdat de last nooit egaal verdeeld is.
Goed punt. Misschien is het dan toch redelijk om te verwachten dat een fietsmotor ruimschoots meer dan 80k km meegaat. Ik hoop dat Allianz er ook zo over denkt.

Re: Allianz biedt extra garantie voor e-bikes

Geplaatst: 14 dec 2018, 13:23
door Stromeur
FreddyH schreef: 14 dec 2018, 08:58 Let op: onderhoud zit er niet in! Het gaat hier om garantie. Dus als je een Reinout bent die 20k km per jaar wegtrapt en na 4 jaar is zijn motor aan gort dan zal die motor niet onder garantie gaan vallen, da's immers gewoon te verwachten.
Haal je nu niet wat zaken door elkaar? De Stromer motor is onderhoudsarm en het is geen onderdeel dat valt onder de bekende uitgesloten "slijtage onderdelen" zoals spaken, banden, ketting, cassette etc. etc. (Zie Stromer garantievoorwaarden.).

Een motor die binnen de 2 jaar Stromer-garantie defect gaat, wordt vervangen. (Of hersteld, maar dat doet Stromer niet en dus wordt-ie vervangen.) Gaat een motor NA die 2 jaar fabrieksgarantie defect, dan beland je in een discussie met je dealer over de te verwachten economische levensduur van een Stromer. Daarbij zal wellicht naar het gebruik gekeken worden, maar zolang dit valt onder normaal gebruik (dus geen verhuur oid) geldt de wetgeving.

Koop je extra garantie bij, dan verandert de motor niet ineens van niet-slijtage-onderdeel in een slijtage-onderdeel. Maar het lijkt me wel van belang om de dealer te vragen of de voorwaarden van de bijgekochte garantie hetzelfde zijn als de garantievoorwaarden van Stromer. Dat is waar deze discussie volgens mij over moet gaan, niet over redelijkheid en billijkheid of economische levensduur, want dat speelt juist bij wetgeving BUITEN garantie.

Ik verwacht dat extra bijgekochte garantie feitelijk een verzekering tegen defecten is, met eigen voorwaarden. Maar het is aan de dealer om de klant te laten weten of die verlenging een 1 op 1 verlenging is van de Stromer garantievoorwaarden die in de eerste 2 jaar gelden, of een totaal nieuw product voor de duur van drie jaar met andere voorwaarden. Ik denk dat laatste. Het is niet voor niets dat het bijkopen van extra garantie vaak wordt gezien als een sigaar uit eigen doos. De wet moet ons namelijk al beschermen tegen problemen wanneer een product sneller stuk gaat dan dat je redelijkerwijs mag verwachten.

Mijn gevoel is dat je met deze extra bijgekochte garantie vooral je gemoedsrust afkoopt. En daar is niks mis mee trouwens, omdat je bij Stromer financieel keihard aan de beurt bent bij defecten buiten garantie, en ook omdat het een hele toer zal worden om de discussie m.b.t. economische levensduur van je dealer te winnen. Ik zou er daarom ook voor tekenen als de prijs redelijk is, maar niet voordat ik de kleine lettertjes heb gelezen.

Re: Allianz biedt extra garantie voor e-bikes

Geplaatst: 14 dec 2018, 14:56
door Tomasj
Meer dan dat, wanneer er veel mensen zo'n garantie afkopen en een bepaald onderdeel gaat vaak te snel stuk (bvb motor begeeft het na drie jaar), dan gaat die verzekeringsmaatschappij ook wel even 'spreken' met Stromer.

Re: Allianz biedt extra garantie voor e-bikes

Geplaatst: 14 dec 2018, 19:18
door Marco Verkerk
FreddyH schreef: 14 dec 2018, 11:39
Goed punt. Misschien is het dan toch redelijk om te verwachten dat een fietsmotor ruimschoots meer dan 80k km meegaat. Ik hoop dat Allianz er ook zo over denkt.
3 weken geleden heb ik met merk gesproken dat middenmotors gebruikt in hun speed pedekecs en zij gaan ervan uit dat hun middenmotor na 30.000km vervangen moet worden.

Re: Allianz biedt extra garantie voor e-bikes

Geplaatst: 14 dec 2018, 19:29
door Tomasj
Marco Verkerk schreef: 14 dec 2018, 19:18
FreddyH schreef: 14 dec 2018, 11:39
Goed punt. Misschien is het dan toch redelijk om te verwachten dat een fietsmotor ruimschoots meer dan 80k km meegaat. Ik hoop dat Allianz er ook zo over denkt.
3 weken geleden heb ik met merk gesproken dat middenmotors gebruikt in hun speed pedekecs en zij gaan ervan uit dat hun middenmotor na 30.000km vervangen moet worden.
Dat is dan ook een middenmotor, met een vrij ingewikkelde mechanische constructie geïntegreerd in de motor. Niet vergelijkbaar met een hubmotor

Re: Allianz biedt extra garantie voor e-bikes

Geplaatst: 14 dec 2018, 19:37
door Stromeur
Tomasj schreef: 14 dec 2018, 14:56 Meer dan dat, wanneer er veel mensen zo'n garantie afkopen en een bepaald onderdeel gaat vaak te snel stuk (bvb motor begeeft het na drie jaar), dan gaat die verzekeringsmaatschappij ook wel even 'spreken' met Stromer.
Of ze verhogen klakkeloos onze premie...

Re: Allianz biedt extra garantie voor e-bikes

Geplaatst: 15 dec 2018, 08:40
door Free2be
Het is altijd opletten met die, die door de kleine lettertjes groot geworden zijn. Het blijft een winstgevende business. Maar als je je er door gezegend voelt en je door de kleine lettertjes geworsteld hebt, kan het inderdaad de gemoedstoestand stimuleren.

Re: Allianz biedt extra garantie voor e-bikes

Geplaatst: 15 dec 2018, 08:55
door FreddyH
Stromeur schreef: 14 dec 2018, 13:23 Haal je nu niet wat zaken door elkaar? De Stromer motor is onderhoudsarm en het is geen onderdeel dat valt onder de bekende uitgesloten "slijtage onderdelen" zoals spaken, banden, ketting, cassette etc. etc. (Zie Stromer garantievoorwaarden.).

Een motor die binnen de 2 jaar Stromer-garantie defect gaat, wordt vervangen...
Ik denk niet dat ik dingen door elkaar haal. Nu wil ik voorop stellen dat ik de garantie voorwaarden van Stromer niet ken, maar in het algemeen heb je 2 situaties:

1. In de garantievoorwaarden staat expliciet dat defecten aan niet-slijtage onderdelen, onafhankelijk van kilometer stand vervangen/gerepareerd worden.

2. In de garantie voorwaarden staat dat defecten, ontstaan door normaal gebruik en met uitzondering van slijtage onderdelen vervangen/gerepareerd worden.

Meestal heb je situatie 2. Jij stelt dat als de motor binnen de garantie periode kapot gaat dat deze dan vervangen wordt (als in: mijn of meer onvoorwaardelijk).

Even een extreem voorbeeld: stel even dat ik een wat fanatieke fietser ben die voor mezelf een flinke uitdaging heeft gestelt. Ik koop een nieuwe ST3 met een stuk of 10 blauwtjes en dito laders. Vervolgens ga ik dagelijks 10 uur fietsen met een gemiddelde van 35+ km/h. Na elke 20 dagen rooster ik 1 rustdag in waarbij de fiets keurig nagekeken en desnoods gerepareerd wordt.
Na 714 dagen gaat de motor stuk. Ik heb dan ruim 238.000 km gefietst.

Tenzij bij Stromer expliciet in de voorwaarden staat dat de garantie onafhankelijk is van km stand oid, gok ik dat dit niet onder garantie gaat vallen. Dit is namelijk geen "normaal" gebruik.

Re: Allianz biedt extra garantie voor e-bikes

Geplaatst: 15 dec 2018, 08:56
door FreddyH
Stromeur schreef: 14 dec 2018, 19:37 Of ze verhogen klakkeloos onze premie...
Als je deze vooruit betaald hebt dan kunnen ze alleen de premie verhogen van degenen die na jou komen.

Re: Allianz biedt extra garantie voor e-bikes

Geplaatst: 15 dec 2018, 09:39
door Tomasj
FreddyH schreef: 15 dec 2018, 08:56
Stromeur schreef: 14 dec 2018, 19:37 Of ze verhogen klakkeloos onze premie...
Als je deze vooruit betaald hebt dan kunnen ze alleen de premie verhogen van degenen die na jou komen.
Neen, ze kunnen, indien dat probleem zich frequent voordoet, met Stromer onderhandelen, en als drukkingsmiddel kunnen ze ook expliciet aangeven dat ze geen Stromers verzekeren.