Ambitie: nul verkeersslachtoffers

Plaats reactie
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

https://www.gelderlander.nl/politiek/aa ... ~acc2d2e4/
Directeur VVN noemt de Speed Pedelec:
“...die elektrische apparaten...”

https://www.nu.nl/binnenland/5613293/ka ... -plan.html
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ambitie voor 2030: nul verkeersslachtoffers. Dus nul doden en nul gewonden. Er mag dus niemand meer aangereden worden, niemand meer schrikken van het gedrag van een ander en daardoor vallen, geen enkel vervoersmiddel falen waardoor er een ongelukje gebeurt. Helemaal niets :bu: :bu: :bu:

Volgens mij kun je dit alleen bereiken als je verkeer compleet afschaft. Dus verbieden en daar strikt op handhaven.

Als de doelstelling was geweest: nul doden, dan had ik het ambitieus gevonden* maar was ik benieuwd geweest naar de plannen. Nu ziet het eruit als een natte droom van een minister.

*) een ambitie nul doden (maar dit verhaal ook) klinkt bij mij heel erg als: over dik 5 jaar hebben we zelfsturende auto's dus een paar jaar later zijn er geen doden of gewonden meer. Dream on.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Nulambitie... wat willen ze toch graag het beste jongetje van de klas zijn, gaan ze van dagdromen en daar is alles mogelijk.

Volgens mij wordt er misbruik gemaakt van het feit dat er nu toevallig meer verkeersdoden zijn dan andere jaren. Zoals roepen dat de aarde aan het opwarmen is omdat er in Nederland een warme zomer is. Terwijl de trend nog steeds dalend is, want ondanks het toegenomen aantal fietsdoden is de fietsveiligheid gewoon beter geworden, want het aantal fietskilometers is ook toegenomen.

Ik noem het misbruik omdat de feiten bewust zo gepresenteerd worden dat het erger lijkt dan het in werkelijkheid is.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

"...Het gaat dus niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Dit is in voorgaande jaren ook al geconstateerd en inmiddels zijn de eerste stappen gezet om het tij te keren. Zo geeft het kabinet in het regeerakkoord aan dat het zich samen met (branche)organisaties, provincies, gemeenten en handhavende instanties inzet voor de realisatie van het manifest Verkeersveiligheid: een nationale prioriteit. In dat manifest roept een brede samenwerking van 32 organisaties de Tweede Kamer en het nieuw te vormen kabinet op om van verkeersveiligheid een nationale prioriteit te maken. Het manifest bevat ambities en voorstellen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Daarnaast verschijnt ongeveer gelijktijdig met deze monitor het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV) waarin de overheden gezamenlijk de ambitie uitspreken om op lange termijn (2050) richting nul verkeersslachtoffers te gaan..."
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Door één enkeling die er voor de zoveelste keer vol de beuk-in-gooit om welhaast ideologisch uitgangspunten van narcistische grootsheid is de zin vergaan om inhoudelijke aan dit forum bij te dragen.

Bescheidenheid is gepast en de wens voor een gezegende kerst met vrede voor al je dierbaren in gezondheid, Amen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Stromend schreef: 06 dec 2018, 13:35 "...Het gaat dus niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Dit is in voorgaande jaren ook al geconstateerd en inmiddels zijn de eerste stappen gezet om het tij te keren. Zo geeft het kabinet in het regeerakkoord aan dat het zich samen met (branche)organisaties, provincies, gemeenten en handhavende instanties inzet voor de realisatie van het manifest Verkeersveiligheid: een nationale prioriteit. In dat manifest roept een brede samenwerking van 32 organisaties de Tweede Kamer en het nieuw te vormen kabinet op om van verkeersveiligheid een nationale prioriteit te maken. Het manifest bevat ambities en voorstellen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Daarnaast verschijnt ongeveer gelijktijdig met deze monitor het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV) waarin de overheden gezamenlijk de ambitie uitspreken om op lange termijn (2050) richting nul verkeersslachtoffers te gaan..."
Nederland is al vele jaren koploper in Europa qua verkeersveiligheid, samen met Zweden en het VK. In vergelijking met het gemiddelde aantal verkeersdoden in Europa zitten we bijna de helft lager... en qua fietsveiligheid zijn we de absolute top in Europa, d.w.z. met het minst aantal doden per miljard fietskilometers.

Het aantal verkeersdoden in Nederland laat sinds de jaren '70 een dalende trend zien. Afgelopen 2-3 jaar is het aantal verkeersdoden echter iets hoger uitgevallen dan je volgens de trend zou verwachten. Op deze mogelijk toevallige "slechte" jaren wordt nu een heel beleidscircus opgetuigd terwijl niet vaststaat dat er sprake is van afnemende verkeersveiligheid.

De SWOV noemt dit feit (toevalligheid) wél en ook het feit dat het aantal verkeersdoden en letselgevallen afhankelijk is van het aantal kilometers dat men aflegt... als er meer gefietst wordt zal het aantal fietsdoden vanzelf toenemen.

Beide feiten worden door de beleidsmakers niet genoemd en daarmee wordt een loopje genomen met de werkelijkheid.

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... -nederland
Lomito

Stromend schreef: 06 dec 2018, 14:41 Door één enkeling die er voor de zoveelste keer vol de beuk-in-gooit om welhaast ideologisch uitgangspunten van narcistische grootsheid is de zin vergaan om inhoudelijke aan dit forum bij te dragen.

Bescheidenheid is gepast en de wens voor een gezegende kerst met vrede voor al je dierbaren in gezondheid, Amen.
Voor jou ook een fijne kerst en een gezond nieuw jaar.
Lomito

Nog even terugkomen op het onderwerp: de nul-ambitie. Wie kan daar nu tegen zijn, elke verkeersdode is immers één te veel! Idem voor verkeersdeelnemers die letsel oplopen in het verkeer.

Het probleem is dat risico's op ongevallen nooit weggenomen kunnen worden en er altijd slachtoffers zullen vallen, zelfs als de hele rijksbegroting besteed wordt aan verkeersveiligheid. Nul zal dus nooit haalbaar zijn tenzij je besluit om verkeer af te schaffen.

Wel is het mogelijk om de kans op ongevallen te verminderen door te investeren in betere infrastructuur en preventieve maatregelen (rijvaardigheidslessen, valbeveiliging). Dat kost echter het nodige en de vraag is hoe ver je moet gaan om verkeersdoden te voorkomen. De financiële middelen zijn immers beperkt en vol op het orgel om het aantal verkeersdoden te reduceren betekent automatisch dat op andere beleidsterreinen geld ingeleverd zal moeten worden. Gaan we dan evenredig veel bezuinigen op bijvoorbeeld ontwikkelingssamenwerking, sociale uitkeringen, onderwijs, gezondheidszorg, overheden?

Zoals gezegd doen we het in Nederland helemaal niet slecht qua verkeersveiligheid en horen al enkele tot de top van Europa en zelfs van de wereld. Waar het dus om draait is efficiency: welk effect wordt bereikt met elke schaarse euro uit publieke middelen, ofwel belastingen die wij met elkaar moeten opbrengen... kan die euro op een andere manier meer resultaat geven? Geven we meer geld aan verbetering van de luchtkwaliteit (minder long-, hart- en vaatziekten), is het wellicht efficiënter om rokers van hun verslaving af te helpen of zouden we beter investeren in kankeronderzoek?

Wat hier ontbreekt is het overzicht wat diverse beleidsmaatregelen voor effect zullen hebben en tegen welke kosten zodat een weloverwogen keuze gemaakt kan worden. Aangezien die antwoorden niet gemakkelijk gegeven kunnen worden gaat iedereen maar een beetje los op eigen belang zonder rekening te houden met andere, mogelijk efficiëntere beleidsmaatregelen...

Ik zie wel mogelijkheden voor het verlagen van het aantal verkeersdoden door te investeren in infrastructuur waarbij er direct nut is bij uitbreiding van de verkeerscapaciteiten van bijvoorbeeld fietssnelwegen en als neveneffect minder fietsdoden vallen.
Plaats reactie