Pagina 2 van 3

Re: Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018

Geplaatst: 03 dec 2018, 19:09
door Daniel1975
Middenmotor mij niet gezien: funest voor ketting en cassette.
En hoeveel verfijnder moet het worden? Ik vind dat Stromer het al heel goed voor elkaar heeft qua natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning.

Re: Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018

Geplaatst: 03 dec 2018, 19:11
door FreddyH
Ik vind juist een middenmotor niet natuurlijk aanvoelen. Een achterwielmotor voelt als wind mee, bij een middenmotor is de windkracht afhankelijk van de gekozen versnelling :ck:

Re: Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018

Geplaatst: 03 dec 2018, 19:24
door Tomasj
Daniel1975 schreef: 03 dec 2018, 19:09 Middenmotor mij niet gezien: funest voor ketting en cassette.
En hoeveel verfijnder moet het worden? Ik vind dat Stromer het al heel goed voor elkaar heeft qua natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning.
Mijn middenmotor reageerde veel 'natuurlijker' en directer op mijn weggetrapt vermogen. Het was ook eenvoudiger om hoge trapfrequenties aan te houden. Bij Stromer is de ondersteuning gebaseerd op de kracht die je op de ketting zet (koppelsensor), bij Bosch meten ze onder meer het koppel rechtstreeks op je pedalen en ook je trapfrequentie. Het reageert ietsje directer.
Stromer heeft duidelijk wel veel energie in gestoken om dat inherent nadeel te beperken, maar mijn Haibike reageerde wat mij betreft natuurlijker. Het verschil is niet zo groot hoor, maar het was er wel.
En neen, ik ga niet terug naar een middenmotor, ook niet wanneer ze beschikbaar worden met grotere vermogens, vanwege het geluid en de slijtage van de transmissie (liever geen riem voor mij want dat is nog verder verlies van efficiëntie).
Ik denk dat een middenmotor ook een betere gewichtsverdeling mogelijk maakt..
FreddyH schreef: 03 dec 2018, 19:11 Ik vind juist een middenmotor niet natuurlijk aanvoelen. Een achterwielmotor voelt als wind mee, bij een middenmotor is de windkracht afhankelijk van de gekozen versnelling :ck:
Dat heeft niets te maken met de plaats van de motor, maar met het vermogen van die motor.

Re: Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018

Geplaatst: 03 dec 2018, 19:26
door Stromeur
Daniel1975 schreef: 03 dec 2018, 19:09 Ik vind dat Stromer het al heel goed voor elkaar heeft qua natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning.
In ieder geval wel het beste van de SP's die ik tot nu toe heb getest. Al zijn dat ze lang niet allemaal, maar daar zaten er wel ook een paar met middenmotor bij. Ik wil alleen nog een riem-aandrijving op de Stromer en dan hoor je me nergens meer over.

Re: Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018

Geplaatst: 03 dec 2018, 20:02
door FreddyH
Tomasj schreef: 03 dec 2018, 19:24 Dat heeft niets te maken met de plaats van de motor, maar met het vermogen van die motor.
Nee. Onafhankelijk van de hoeveelheid vermogen van de motor is bij een middenmotor de versnelling afhankelijk van de gekozen tandwiel verhouding.

De ondersteuning van een achterwielmotor voelt voor mij als wind mee: bij overschakelen blijft de ondersteuning constant. Bij een middenmotor voel je met een kleine versnelling veel kracht van de motor en met een grotere versnelling weinig kracht. Dat voelt voor mij raar.

Re: Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018

Geplaatst: 03 dec 2018, 21:29
door Daniel1975
Stromeur schreef: 03 dec 2018, 19:26
Daniel1975 schreef: 03 dec 2018, 19:09 Ik vind dat Stromer het al heel goed voor elkaar heeft qua natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning.
In ieder geval wel het beste van de SP's die ik tot nu toe heb getest. Al zijn dat ze lang niet allemaal, maar daar zaten er wel ook een paar met middenmotor bij. Ik wil alleen nog een riem-aandrijving op de Stromer en dan hoor je me nergens meer over.
Riemaandrijving betekent dat je niet met een achterderrailleur kunt werken. En laat dat gaat toch echt de minste verliezen opleveren en de meest simpele techniek zijn. Heeft dus altijd mijn voorkeur.

Re: Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018

Geplaatst: 04 dec 2018, 07:54
door MarcoRasser
riemaandrijving cvt :D

Re: Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018

Geplaatst: 04 dec 2018, 11:37
door Reineart
MarcoRasser schreef: 04 dec 2018, 07:54 riemaandrijving cvt :D
Met cruisecontrol :D

Re: Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018

Geplaatst: 04 dec 2018, 11:57
door Georgio
MarcoRasser schreef: 04 dec 2018, 07:54 riemaandrijving cvt :D
Je denkt misschien dat dit een grapje is, maar dat bestaat wel degelijk.
Ik heb jaren gefietst met de nuvinci 360, die heeft 2 mogelijkheden:
1. Gewoon een versnelling kiezen, de verhouding wordt in de naaf gefixeerd
2. Konstante trapfrequentie kiezen: de trapfrequentie blijft gelijk bij iedere snelheid: CVT!

Ik had de schakelaar altijd op stand 2 staan. Het nadeel is wel dat je geen directe verbinding hebt tussen de trapper en het achterwiel: er zit altijd de nuvinci software tussen die bepaalt in hoeverre je zelf meewerkt aan de rijsnelheid, dat voelt wel een beetje vreemd aan. Verder is de maximale verhouding van het systeem beperkt en eindig je bij hogere snelheid (>40kmh, ook in stand 1.) met een zeer hoge trapfrequentie, ofwel je kan eigenlijk niet harder omdat de trappers te snel rondgaan.

Ik zou daarom de nuvinci niet aanbevelen, zelfs niet als je hem in een achterwielmotor zou bouwen.

Re: Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018

Geplaatst: 04 dec 2018, 12:30
door Daniel1975
MarcoRasser schreef: 04 dec 2018, 07:54 riemaandrijving cvt :D
Nog inefficienter dan een riem + interne versnellingen
Niet voor niets dat ook automaten bij auto's bij voorkeur dubbele koppeling gebruiken of een omvormer (ook niet super efficient) ipv cvt.