Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Middenmotor mij niet gezien: funest voor ketting en cassette.
En hoeveel verfijnder moet het worden? Ik vind dat Stromer het al heel goed voor elkaar heeft qua natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik vind juist een middenmotor niet natuurlijk aanvoelen. Een achterwielmotor voelt als wind mee, bij een middenmotor is de windkracht afhankelijk van de gekozen versnelling :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 03 dec 2018, 19:09 Middenmotor mij niet gezien: funest voor ketting en cassette.
En hoeveel verfijnder moet het worden? Ik vind dat Stromer het al heel goed voor elkaar heeft qua natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning.
Mijn middenmotor reageerde veel 'natuurlijker' en directer op mijn weggetrapt vermogen. Het was ook eenvoudiger om hoge trapfrequenties aan te houden. Bij Stromer is de ondersteuning gebaseerd op de kracht die je op de ketting zet (koppelsensor), bij Bosch meten ze onder meer het koppel rechtstreeks op je pedalen en ook je trapfrequentie. Het reageert ietsje directer.
Stromer heeft duidelijk wel veel energie in gestoken om dat inherent nadeel te beperken, maar mijn Haibike reageerde wat mij betreft natuurlijker. Het verschil is niet zo groot hoor, maar het was er wel.
En neen, ik ga niet terug naar een middenmotor, ook niet wanneer ze beschikbaar worden met grotere vermogens, vanwege het geluid en de slijtage van de transmissie (liever geen riem voor mij want dat is nog verder verlies van efficiëntie).
Ik denk dat een middenmotor ook een betere gewichtsverdeling mogelijk maakt..
FreddyH schreef: 03 dec 2018, 19:11 Ik vind juist een middenmotor niet natuurlijk aanvoelen. Een achterwielmotor voelt als wind mee, bij een middenmotor is de windkracht afhankelijk van de gekozen versnelling :ck:
Dat heeft niets te maken met de plaats van de motor, maar met het vermogen van die motor.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 03 dec 2018, 19:09 Ik vind dat Stromer het al heel goed voor elkaar heeft qua natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning.
In ieder geval wel het beste van de SP's die ik tot nu toe heb getest. Al zijn dat ze lang niet allemaal, maar daar zaten er wel ook een paar met middenmotor bij. Ik wil alleen nog een riem-aandrijving op de Stromer en dan hoor je me nergens meer over.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 03 dec 2018, 19:24 Dat heeft niets te maken met de plaats van de motor, maar met het vermogen van die motor.
Nee. Onafhankelijk van de hoeveelheid vermogen van de motor is bij een middenmotor de versnelling afhankelijk van de gekozen tandwiel verhouding.

De ondersteuning van een achterwielmotor voelt voor mij als wind mee: bij overschakelen blijft de ondersteuning constant. Bij een middenmotor voel je met een kleine versnelling veel kracht van de motor en met een grotere versnelling weinig kracht. Dat voelt voor mij raar.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 03 dec 2018, 19:26
Daniel1975 schreef: 03 dec 2018, 19:09 Ik vind dat Stromer het al heel goed voor elkaar heeft qua natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning.
In ieder geval wel het beste van de SP's die ik tot nu toe heb getest. Al zijn dat ze lang niet allemaal, maar daar zaten er wel ook een paar met middenmotor bij. Ik wil alleen nog een riem-aandrijving op de Stromer en dan hoor je me nergens meer over.
Riemaandrijving betekent dat je niet met een achterderrailleur kunt werken. En laat dat gaat toch echt de minste verliezen opleveren en de meest simpele techniek zijn. Heeft dus altijd mijn voorkeur.
MarcoRasser
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 sep 2017, 22:03
Locatie: Spijkenisse
Merk SP: stromer
Km-stand: ongoing

riemaandrijving cvt :D
Reineart
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2018, 21:30

MarcoRasser schreef: 04 dec 2018, 07:54 riemaandrijving cvt :D
Met cruisecontrol :D
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

MarcoRasser schreef: 04 dec 2018, 07:54 riemaandrijving cvt :D
Je denkt misschien dat dit een grapje is, maar dat bestaat wel degelijk.
Ik heb jaren gefietst met de nuvinci 360, die heeft 2 mogelijkheden:
1. Gewoon een versnelling kiezen, de verhouding wordt in de naaf gefixeerd
2. Konstante trapfrequentie kiezen: de trapfrequentie blijft gelijk bij iedere snelheid: CVT!

Ik had de schakelaar altijd op stand 2 staan. Het nadeel is wel dat je geen directe verbinding hebt tussen de trapper en het achterwiel: er zit altijd de nuvinci software tussen die bepaalt in hoeverre je zelf meewerkt aan de rijsnelheid, dat voelt wel een beetje vreemd aan. Verder is de maximale verhouding van het systeem beperkt en eindig je bij hogere snelheid (>40kmh, ook in stand 1.) met een zeer hoge trapfrequentie, ofwel je kan eigenlijk niet harder omdat de trappers te snel rondgaan.

Ik zou daarom de nuvinci niet aanbevelen, zelfs niet als je hem in een achterwielmotor zou bouwen.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

MarcoRasser schreef: 04 dec 2018, 07:54 riemaandrijving cvt :D
Nog inefficienter dan een riem + interne versnellingen
Niet voor niets dat ook automaten bij auto's bij voorkeur dubbele koppeling gebruiken of een omvormer (ook niet super efficient) ipv cvt.
Plaats reactie