Bedrijven weigeren steeds vaker snelle elektrische fiets in leaseplan: "Risico’s zijn te groot"

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik denk dat je in het algemeen kunt stellen dat in de grote, drukke steden mensen als idioten rijden. Dat geldt voor auto's, fietsen, brom/snorfietsen en SP's. Daarbinnen heb je dan nog de categorie randdebielen, hierboven omschreven als BMW rijders, die proberen om boven het idiote gedrag van de rest uit te steken.

Gelukkig rijd ik ook in een relatief rustig gebied en hoef ik maar zelden naar een stad cenrum...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Wat een achterlijk artikel, staat vol onzin.
Ik krijg bijna evenveel pendelvergoeding fiets of auto, enkel met de fiets is dat netto :cool2: (Maar dat maakt voor de baas geen verschil)
Die cursus is bij ons verplicht, binnen de 2 maanden te volgen :ay , wacht er 4 maand op :lol: , maar kijk er wel naar uit. Laat wel iets weten als het zover is geweest
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Tony Mb schreef: 01 dec 2018, 12:47
Even het terechtwijzende vingertje naar omhoog...

Ik zie veel SPers rijden en dus ook veel Stromeraars en bij sommige heb ik daar dikwijls mijn bedenkingen over. Ik weet niet hoe het in Nederland is maar, "de" Stromeraar is hier in Antwerpen gewoon de asociale BMW rijder van de SPers...
Ik ben het met jou bijna helemaal eens. Want niet alle BMW rijders zijn asociaal ;-)
Op termijn worden speedpedelecs van 't fietspad geweerd, door dat soort eikels die denken dat je altijd 45 km/h moet rijden
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Wigwegstroom
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 16:33

Tony Mb schreef: 01 dec 2018, 12:47 Daar valt mijn mond nu echt niet van open...

Even het terechtwijzende vingertje naar omhoog...

Ik zie veel SPers rijden en dus ook veel Stromeraars en bij sommige heb ik daar dikwijls mijn bedenkingen over. Ik weet niet hoe het in Nederland is maar, "de" Stromeraar is hier in Antwerpen gewoon de asociale BMW rijder van de SPers...
Het is gewoon wachten op voor ons negatieve reactie's van de ordehandhaver. Dat er al controle in Park Spoor Noord zou zijn geweest is mij niet verwonderlijk.
Maar wie het schoentje past trekt het aan... (voor jullie mij afschieten)
Niet dat ik altijd perfect rijd, zeker niet maar ik probeer het toch, en houd echt wel rekening met trager verkeer en voetgangers.
Het is niet dat je 45 kan dat je dat ook moet.


Die cursus van de VRT lijkt me echt niet onzinnig... Hopelijk wordt die openbaar :ay
Volledig juist. Een egocentrische, asociale cowboy blijft een egocentrische, asociale cowboy hoe die zich ook verplaatst: in een auto, op een step, op een fiets of in een luchtballon.
Combineer dat met de menselijke, conservatieve angstreflex voor een nieuw fenomeen als een 'snelle' fiets en binnenkort mogen we ook in België afscheid nemen van onze plaats op het fietspad = mee aanschuiven op de rijbaan tussen de sportwagens, camions en de SUV's met alle gevolgen.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Tomasj schreef: 01 dec 2018, 17:36 Ik ben het met jou bijna helemaal eens. Want niet alle BMW rijders zijn asociaal ;-)
:shock: ik dacht dat ik alleen was :bj
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
s-EVE
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 nov 2018, 20:11
Locatie: Midden NL
Merk SP: ST2

Ik zie nog wel een verschil tussen 'een potentieel jezelf beschadigend voertuig' van de zaak versus andere vormen van reiskostenvergoeding versus hoe iemand z'n vrije tijd indeelt.

Iemand die freestyle gaat skien of klimmen is gevaarlijk, maar dat heb je niet per se gestimuleerd als bedrijf. Bij gebruik making van een onveilig voertuig (laten we het een niet-Duitse auto noemen omwille van de neutrale discussie) waarbij de werkgever dit aanlevert met bijvoorbeeld banden zonder profiel kun je stellen dat de werkgever de werknemer niet voldoende zou beschermen. Geef je diezelfde medewerker een mooie bedrijfs- of leasebak van (bijvoorbeeld) een Duits merk met alle beschermingstoeters en -bellen dan heb je er als bedrijf veel aan gedaan om je werknemer te beschermen tegen risico's.

Ik heb weinig werknemers met een koersfiets van de zaak gezien en - behalve voedselbezorgers, maar ook daar steeds minder - brommers. Deels had dat ook met veiligheid te maken en hier in het midden van NL zijn er zelfs twee grootgruttende Italianen geweest die jarenlang mensen per direct lieten gaan als ze geen helm op hadden (of 'm op het voorhoofd hadden staan). Rijden met je eigen helm mocht niet (raar, want zoon van een vriend van ons had van Pa een goede motorhelm, maar er is iets te zeggen voor het beeld + voorkomen dat iemand met een goedkope troep helm op gaat rijden).

Een speed-pedelec - en inderdaad, met het aantal foutjes en ongelukken dat je op het forum leest (en bij ons op de zaak inmiddels ook iemand (n.a.w. enkelzijdig) al een tijd uit de running - brengt nu eenmaal meer risico met zich mee dan een stadsfiets of een leasebak.

Die risico's zijn voor de zaak natuurlijk ook net zo makkelijk omlaag te brengen door
- Organiseren en/of verplichten van een rij-veilig instructie (die zijn er vast wel, anders mooie voor een ZZPer)
- Verplicht stellen goede helm (bijv, minimaal MIPS) en hieraan een bijdrage leveren
- Zorgen voor goed alternatief bij ongewenst fietsen (dat kan weer zijn, maar bijv. ook je een dag niet lekker voelen)
- Zorgen voor (mooie?) beschermende fietskleding, wellicht met bedrijfslogo?
En zo kunnen er vast nog meer bedacht worden, neem je gelijk de 'gewone' bedrijfsfietsers hierin mee is iedereen ineens zielsgelukkig en een stuk minder risicovol op stap.
ST2-Wit, standaard, SP-houder, Ortlieb Office, Cratoni Commuter :ba Geen extra toeters, wel een extra bel!
Commute: ~35km midden NL - ruwweg Vianen <-> Geldermalsen - FM: Die uit de Betuwe
Gebruikersavatar
s-EVE
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 nov 2018, 20:11
Locatie: Midden NL
Merk SP: ST2

Btw, zit net onderste filmpje te kijken nav topic 'regenkleding' - maar de Stromer in dat filmpje zit met zulk wegdek wel erg dicht op de auto voor 'm. Dat is wel koren op de molen op die manier :bb
ST2-Wit, standaard, SP-houder, Ortlieb Office, Cratoni Commuter :ba Geen extra toeters, wel een extra bel!
Commute: ~35km midden NL - ruwweg Vianen <-> Geldermalsen - FM: Die uit de Betuwe
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

s-EVE schreef: 02 dec 2018, 21:20 maar de Stromer in dat filmpje zit met zulk wegdek wel erg dicht op de auto voor 'm
Was precies mijn gedachte...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

s-EVE schreef: 02 dec 2018, 21:20 Btw, zit net onderste filmpje te kijken nav topic 'regenkleding' - maar de Stromer in dat filmpje zit met zulk wegdek wel erg dicht op de auto voor 'm. Dat is wel koren op de molen op die manier :bb
Had ik ook gezien, indien die auto vol in de remmen gaat knalt hij er achterin, op zo'n gladde weg.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Dag iedereen

Leuke discussie! Ik vind alle maatregelen die genomen kunnen worden om tot meer veiligheid te komen prima en zelfs noodzakelijk. Ze werden in vorige berichten in dit topic al besproken en ook de verantwoordelijkheid die elke bestuurder van gelijk welk voertuig moet opnemen is van groot belang.

Wat me wel enorm stoort is de polarisering. Speed pedelecs zijn een deel van de oplossing van het mobiliteitsprobleem en geen probleem dat steeds groter dreigt te worden. Op deze manier zal het er in België (ik ben niet genoeg op de hoogte van de situatie in NL) misschien nog van komen dat er idiote maatregelen genomen worden tegen de SP (niet meer op fietspaden, verbieden of niet meer stimuleren, duurdere verzekeringen, inverkeerstelling en verkeersbelasting betalen????, ...) om dan later met zekerheid te gaan beseffen dat de speed pedelec echt nodig is om meer mensen uit de auto te halen.
Plaats reactie