Brandstofprijzen protest

buco

http://www.standaard.be/cnt/dmf20181119_03960651

Dit en in Frankrijk.

Ligt het aan mij alleen? Ik kan er echt geen begrip voor opbrengen. Wat mij betreft is brandstof nog niet duur genoeg. We denken nog steeds niet voldoende na (veralgemeend) over hoe en hoeveel we ons verplaatsen.

Is dit een geval: ja we moeten iets doen aan de opwarming van de aarde maar ho maar, het mag geen geld kosten?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik denk niet dat het aan jou ligt, maar ik begrijp het wel.

Ik ben het helemaal met je eens dat we veel meer moeten gaan nadenken over hoe en op wat voor manier we ons verplaatsen. Ik ben het ook helemaal met je eens dat gebruik van auto's flink meer belast moet worden, in tegenstelling tot bezit.

Maar aan de andere kant is dit natuurlijk schijnpolitiek. Kerosine bijvoorbeeld wordt nog steeds niet of nauwelijks belast, terwijl vliegverkeer zo ongeveer de meest vervuilende manier van vervoer is. En: voor degenen die afhankelijk zijn van de auto is er weinig tot geen alternatief.

Ik zou graag zien dat er een simpele lijn getrokken gaat worden: belasting op bezit van auto's gaat drastisch omlaag en alle soorten brandstof wordt op een eerlijke manier belast (meest vervuilende dingen het meest belast). Dus vliegtickets worden flink duurder, benzine en diesel worden flink duurder, etc. En alles wat hiermee binnengeharkt wordt, wordt geinvesteerd in fatsoenlijke alternatieven. Daarnaast zou ik graag zien dat alle stads- en dorpskernen auto luw gemaakt worden en dat alle ruimte die vrij komt beschikbaar gesteld wordt voor voetgangers en fietsers (en 's ochtends voor auto's voor bevoorrading van winkels en zo).

Maar hiermee snijden ze rechtstreeks in hun eigen melkkoe, maken ze zich onpopulair bij de kiezers (want vakantie wordt duurder) en bedrijven. Dus dit gaat niet gebeuren...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

buco schreef: 19 nov 2018, 13:25 ...ja we moeten iets doen aan de opwarming van de aarde maar ho maar, het mag geen geld kosten?
Het is hooghartig en grotesk om te denken dat we als mensheid IETS kunnen doen aan klimaatverandering en alsof dat enig effect zal sorteren. :bj

Neemt niet weg dat ons transport met verbrandingsmotoren vervuilend is (niet CO2 maar NOx en fijnstof) en dat er betere alternatieven zijn voor de relatief korte afstanden die we nu doorgaans per auto afleggen. In Frankrijk ligt dat toch anders. De afstanden zijn veel groter en er is vrijwel geen openbaar vervoer. Een speed pedelec redt het daar niet bij gebrek aan infrastructuur en actieradius.

Ik ga meedoen met het protest en zal komende winter een licht reflecterend hesje gaan dragen op de ST5. :sling:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Gebruik belasten..... en hoe denken wij dat in te gaan vullen?
Als je in Zeeland, Groningen, Friesland oid op het platteland woont ben je 100% afhankelijk van de auto. Wel iets anders dan in een Vinexwijkje met snelverbinding naar een stadscentrum.
En als ik naar mijn werk moet zou dat 1:51 zijn met het OV. Op de fiets 33km, zonder SP niet dagelijks te doen.
Het probleem is zo vreselijk complex.
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Verschil met bijvoorbeeld Nederland is dat het hier over jaren verspreid en kleine stapjes is gegaan. Dan is er wel wat gezeur, maar niemand neemt de moeite om daar tegen te protesteren. Sowieso zit het niet in onze aard om zo massaal te gaan staken.

Ik zie duurder maken van brandstof als ontmoediging en het langzaam maar zeker interessanter maken van alternatieven, die het liefst zuiniger of schoner zijn. Alternatieven zijn nou eenmaal lang duur(der) geweest en een verhoging van o.a. brandstofprijs kan stimulerend werken om serieus alternatieven meer kans te geven, denk ik.

Ik weet niet of we iets kunnen veranderen aan de klimaatverandering. Moet je het risico nemen om het maar op zijn beloop te laten gaan? Het belangrijkste vind ik persoonlijk dat we naar een veel schonere wereld toe moeten en veel meer hernieuwbaarheid qua energie en materialen. Dat er iets gebeurt staat vast en of dat cycli zijn of menseninvloed kun je oneindig over discussiëren.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
buco

Lomito schreef: 19 nov 2018, 16:07 ...
Het is hooghartig en grotesk om te denken dat we als mensheid IETS kunnen doen aan klimaatverandering ...
Dat hebben we de afgelopen eeuw al vakkundig gedaan, dus euh, say what? :ck:
buco

Daniel1975 schreef: 19 nov 2018, 16:20
Als je in Zeeland, Groningen, Friesland oid op het platteland woont ben je 100% afhankelijk van de auto. Wel iets anders dan in een Vinexwijkje met snelverbinding naar een stadscentrum.
Ja het probleem is inderdaad erg complex en ik vrees dat er erg veel gaat moeten veranderen.

Ik zeg maar wat: bedrijven zouden gestimuleerd kunnen worden om mensen binnen een straal van 10km aan te nemen. Voor werknemers hetzelfde.

Of deeluato's (mini busje of zo) die voordelig worden als elke zetel bezet is of zo?
Lomito

buco schreef: 19 nov 2018, 17:49 Dat hebben we de afgelopen eeuw al vakkundig gedaan, dus euh, say what? :ck:
Ja het klimaat is veranderd... maar de invloed van de mens is nog altijd niet direct bewezen. Er is slechts een onbewezen CAGW-hypothese die gebaseerd is op een laboratoriumproef en een hele rits rekenmodellen. De eerste geeft het bewijs dat onder CO2 een broeikasgas is en de rekenmodellen geven een what-if projectie voor het verhogen van het CO2-gehalte van lucht. het voorspellende vermogen van die modellen heeft gefaald omdat het reconstrueren van warme en koude periodes in het verleden onmogelijk bleek.

Daarmee is niet gezegd dat de invloed van de mens er niet is, maar het verband van CO2 en temperatuur op aarde is vrij zwak door de geringe concentratie van CO2 in de atmosfeer (0,4%) en het relatief geringe aandeel van de mens ten opzichte van natuurlijke CO2-emissies door oceanen, vulkanen, moerassen en dieren/planten. Dat CO2 nauwelijks invloed heeft op het klimaat wordt duidelijker door opeenvolgende onderzoeken die aantonen dat de klimaatgevoeligheid (= verhoging temperatuur atmosfeer bij verdubbeling CO2-gehalte van lucht) steeds lager is dan men aanvankelijk dacht. Anders gezegd: het valt allemaal reuze mee, geen reden om je ongerust te maken.

Waar we ons WEL zorgen om moeten maken is de geldhonger van onze telkens uitdijende overheden die alleen om reden van het veilig stellen van haar inkomsten verzuimd om impopulaire maatregelen te nemen zoals het drastisch terugdringen van automobiliteit. Het stimuleren van fietsmobiliteit zou het fileprobleem in NL kunnen oplossen zonder het telkens uitbreiden van auto-infra. De merendeel van alle woon-werkritten zijn korter dan 30 km en kunnen dan ook prima zonder auto afgelegd worden. In een overbevolkt land als NL zou het inleveren van ruimte voor auto-infra ten gunste van fiets-infra een enorme stimulans zijn voor de laatste. Maar zoals gezegd moet de overheid dan vooral en eerst in eigen vlees snijden en is daarmee kansloos.
Plasmajack
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 nov 2018, 15:35

investeer in een autonoom systeem zodat je je stromer altijd kan opladen onafhankelijk van het net.

Kost wat maar dan heb je ook wat.

Vertrouw niet op onze overheid investeer in onafhankelijkheid en zelfredzaamheid
Lomito

Plasmajack schreef: 19 nov 2018, 19:15 Investeer in een autonoom systeem zodat je je Stromer altijd kan opladen onafhankelijk van het net.
Kost wat maar dan heb je ook wat.
Vertrouw niet op onze overheid, investeer in onafhankelijkheid en zelfredzaamheid.
Prima, ik hoor graag hoe je dat doet en wat het kost. Wij verbruiken jaarlijks zo'n 700 liter benzine, 1000m³ aardgas en 3000 kWh stroom.
Plaats reactie