Tempo 30km/h voorstel in Zwitserland.

buco

Wiebe schreef: 06 nov 2018, 11:52 En als we nou gewoon de max snelheid van het autoverkeer in de bebouwde kom naar 40 terugschroeven is alles opgelost.
Maar ja, bestuurders zijn automobilisten ;)
Dit ^^ én de regel dat een SP inhalen een boete van 500 euro. 2e maal binnen het jaar invordering rijbewijs voor 2 weken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 06 nov 2018, 18:55
*Heel verhaal
100% eens op alle punten die je aanhaalt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stromerfred schreef: 06 nov 2018, 19:57 Dit Zwitserse idee is ideaal! Max 30 als je op het fietspad rijdt en 45 als je voor de weg kiest.
Allemaal leuk en aardig maar hoe ga je dat in de praktijk controleren?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Tony Mb schreef: 07 nov 2018, 02:41
Stromerfred schreef: 06 nov 2018, 19:57 Dit Zwitserse idee is ideaal! Max 30 als je op het fietspad rijdt en 45 als je voor de weg kiest.
Allemaal leuk en aardig maar hoe ga je dat in de praktijk controleren?
De Zwitsers zijn, volgens mijn broer die er nu al jaren woont, veel gezagsgetrouwer dan de Nederlanders. Persoonlijk denk ik dat er ook een relatie is de financiële consequenties van het te vrij interpreteren van de wetten :bu:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Tony Mb: Geen idee wat de regels in Belgie zijn, maar in Nederland geldt al enkele jaren binnen de bebouwde kom op het fiestpad een maximum snelheid van 30 km/uur en buiten de bebouwde kom op het fietspad een maximum snelheid van 40 km/uur. Daar verandert niks in. Wat in mijn voorstel wel gaat veranderen is dat de speed pedelec in de categorie FIETS gaat vallen en dat er meer mensen in staat zullen zijn om de maximum snelheid te overtreden. Vroeger moest je als fietser daarvoor flink getraind hebben, met een speed pedelec is dat dus niet meer nodig. Dat je in de categorie FIETS gaat vallen heeft ook nog andere belangrijke juridische voordelen, voordelen die misschien niet terecht zijn (denk aan: zwakke verkeersdeelnemer, misschien is "kwetsbare verkeersdeelnemer" een beter woord) en om die reden een aparte categorie noodzakelijk maken, maar wel eentje die je het recht geeft om gebruik te maken van alle fietspaden zowel binnen de bebouwde kom als daarbuiten.

Over de handhaving: voor mij is die situatie niet anders dan met auto's op de autoweg of met snorscooters (brommers/scooters met in NL een blauw kenteken, die een maximum snelheid halen van 25 km/uur) op het fietspad. Tijdens het dagelijkse werk handhaaft de politie op allerlei zaken, één van die zaken is het handhaven op de wettelijk toegestane snelheid. Ze hebben daartoe verschillende middelen tot hun beschikking. Ik zie daar dus het probleem niet.

Dat de belasting op bepaalde politietaken zwaarder wordt en dat de belasting op andere taken wellicht wat minder zwaar wordt, is niks nieuws. Vroeger bestond cybercriminaliteit ook niet, nu heeft de Politie daar hele teams voor aangesteld. Is een kwestie van "vraag en aanbod" goed op elkaar afstemmen.
Witte ST3 van maart 2019
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

@Henry,
Natuurlijk heb je gelijk, als het dan maar goed geregeld is dat wij als SP rijd(st)ers binnen de bebouwde kom op het fietspad mogen rijden.
Uiteraard doe ik dat nu ook zoals de meeste van ons, omdat ik het ook gevaarlijk vind.
En ben ik het ook eens dat je betere bescherming moet hebben als je snel fietst.
Ik rijd zelf ook motor en moet er niet aan denken om zonder beschermende kleding van huis te vertrekken.
Gelukkig heb ik nog geen uitglijder of wat dan ook gemaakt zodat ik tegen de vlakte ging en wil dat ook graag zo houden.
Oftewel, je hebt helemaal gelijk Henry.
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

@Henry
Hoe hard je in België op het fietspad mag fietsen... ik heb geen idee... iemand.
Ik kom toch regelmatig mensen op racefietsen die blijkbaar "gemakkelijk" de 30 km/u of meer halen en dat zal in Nederland ook wel zo zijn. Dus +30 is echt geen privilege van de SP, en die hebben geen kenteken/nummerplaatje dus als ze op snelheid willen controleren vind ik dat op zich geen probleem maar dan wel voor alle fietsers.

Voor alle fietsers dus, want ik vind ook, zoals ik al in andere topics gezegd heb, de SP in de eerste plaats een fiets en dus met alle wetgevende regels voor fietsen moeten overeenstemmen. Hierop kunnen dan uitzonderingen gemaakt worden voor de SP. Dit is dan aan de wetgevende machten om deze te omschrijven en vast te leggen. Staat er niets specifieks over vermeld dan is het zoals een normale fiets.
Nu worden we aanzien als bromfiets (een gemakkelijke snelle oplossing voor de wetgever) wat we absoluut niet zijn, maar we moeten wel rekening houden met de wet voor bromfietsen waarop dan weer (halfslachtige) uitzonderingen gemaakt worden. En krijg daar maar eens verandering in als minderheid...
Omgekeerde wereld dus als je het mij vraagt.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Golvas

Tony Mb schreef: 07 nov 2018, 17:32 Hoe hard je in België op het fietspad mag fietsen... ik heb geen idee... iemand.
Er is momenteel geen snelheidsbeperking op fietspaden in BE ... sommige gemeenten verklaren echter het fietspad tot verboden terrein voor de klasse P.
Plaats reactie