Pagina 1 van 2

Leaseauto versus lease e-bike

Geplaatst: 04 nov 2018, 16:20
door Stromeur

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Geplaatst: 04 nov 2018, 16:57
door Tomasj
Ik denk dat de lease-auto in het terugrijden wel gaat winnen. Een ST2 zonder slot op straat laten staan een hele dag, lijkt me redelijk kansloos om daar 's avonds nog mee terug te rijden

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Geplaatst: 04 nov 2018, 17:23
door Lomito
En die 0 gram CO2 is duidelijk niet gebaseerd op kennis van zaken. Stroom uit NL-WCD's bestaat uit een mix van allerlei energiebronnen die gemiddeld zo'n 0,50 kg CO2/kWh uitstoten... even inschatten 35 km/u (geeft 21 km) en 12 Wh/km (geeft 252 Wh) en een rendement van de oplader van 0,85 resulteert in 148 gram CO2 uitstoot met de Stromer ST2. Uiteraard veel beter dan de 933 gram CO2 van de brandstofauto maar die veronderstelde NUL gram in het filmpje geeft perfect aan hoe de duurzaamheidsonzin in onze maatschappij kan voortkankeren bij gebrek aan realiteitszin.

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Geplaatst: 04 nov 2018, 17:49
door Tony Mb
Lomito schreef: 04 nov 2018, 17:23 Uiteraard veel beter dan de 933 gram CO2 van de brandstofauto maar die veronderstelde NUL gram in het filmpje geeft perfect aan hoe de duurzaamheidsonzin in onze maatschappij kan voortkankeren bij gebrek aan realiteitszin.
:ay... alleen de ST3 LE is echt groen...

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Geplaatst: 04 nov 2018, 18:13
door Daniel1975
Tony Mb schreef: 04 nov 2018, 17:49 :ay... alleen de ST3 LE is echt groen...
:bj :bj :bj

Gelukkig heb ik een rasechte sjoemeldiesel ernaast staan om die flauwekul uit het filmpje te compenseren :mrgreen:

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Geplaatst: 04 nov 2018, 18:52
door buco
Lomito schreef: 04 nov 2018, 17:23 En die 0 gram CO2 is duidelijk niet gebaseerd op kennis van zaken. Stroom uit NL-WCD's bestaat uit een mix van allerlei energiebronnen die gemiddeld zo'n 0,50 kg CO2/kWh uitstoten... even inschatten 35 km/u (geeft 21 km) en 12 Wh/km (geeft 252 Wh) en een rendement van de oplader van 0,85 resulteert in 148 gram CO2 uitstoot met de Stromer ST2. Uiteraard veel beter dan de 933 gram CO2 van de brandstofauto maar die veronderstelde NUL gram in het filmpje geeft perfect aan hoe de duurzaamheidsonzin in onze maatschappij kan voortkankeren bij gebrek aan realiteitszin.
Ik vind dat de grootste kemel nog wordt geschoten met het feit dat de teller van nul begint!? Beide voertuigen moeten toch geproduceerd worden dacht ik?

Volgens onderstaande links kost het voor een Citroen C1 zo'n 6 ton CO2 om die te produceren. Voor de stromer vermoed ik dat het ergste hem in de batterij gaat zitten. Voor ~1kWh Lithium batterij kost het zo'n 150kg à 200kg (zie andere link) + het frame/banden/afmontage/... maar ik vermoed dat dat nog niet eens half in de buurt van 1ton komt.

Of deze getallen juist zijn weet ik niet, maar echt een wedstrijd vind ik het toch niet. Ligt wat mij betreft ook voor de hand. Je spreekt ofwel over 1ton ofwel over ~35kg die je moet produceren/in stand moet houden(onderhoud)/ in beweging moet krijgen/recycleren/... .

https://www.theguardian.com/environment ... nt-new-car
https://www.thegwpf.com/new-study-large ... tric-cars/

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Geplaatst: 04 nov 2018, 19:54
door Wiebe
Op de fiets heb je gewoon meer lol, daar gaat het toch om ;)

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Geplaatst: 05 nov 2018, 06:57
door Daniel1975
Dat verschilt per persoon en per auto ;p

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Geplaatst: 05 nov 2018, 07:40
door FreddyH
buco schreef: 04 nov 2018, 18:52 Ik vind dat de grootste kemel nog wordt geschoten met het feit dat de teller van nul begint!? Beide voertuigen moeten toch geproduceerd worden dacht ik?


Inderdaad. Mooi dat er vergeleken wordt, maar die het dan aub wel juist. Of met een deftige schatting en een disclaimer erbij.
buco schreef: 04 nov 2018, 18:52 ... + het frame/banden/afmontage/... maar ik vermoed dat dat nog niet eens half in de buurt van 1ton komt.
Dat kan wel eens tegen vallen. Metaal productie kost genadeloos veel energie en produceert daarmee véél CO2. Ik heb helaas geen getallen.

Dan nog steeds is het bijna verwaarloosbaar tov de auto, dus voor de eindconclusie maakt het niet uit.

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Geplaatst: 05 nov 2018, 07:49
door Lomito
buco schreef: 04 nov 2018, 18:52 Ik vind dat de grootste kemel nog wordt geschoten met het feit dat de teller van nul begint!? Beide voertuigen moeten toch geproduceerd worden dacht ik?
Inderdaad, de footprint begint al bij het energieverbruik voor het ontwerpen van het voertuig, voor de winning van de benodigde grondstoffen en eindigt pas als het voertuig gesloopt wordt.
Dit is mede de reden dat de zogenaamde 'circulaire economie' alleen op papier bestaat, in de diverse fases van één levenscyclus (productie-gebruik-sloop) gaat veel energie verloren die weer aangevuld moet worden met nieuwe energie en dat geeft ook weer extra CO2-uitstoot.