Pedelecs worden meer en meer geweerd van het fietspad

Freelinck
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2017, 20:49
Locatie: Provincie Antwerpen, België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 35000

Wij als belgen verstaan het Nederlands probleem van "verplicht op de weg rijden" pas als het dichter naar ons toekomt. We blijven massaal die fietspaden van "gewone fietsers" gebruiken.

Voortaan is het verboden om in Antwerpen, in het park spoor noord, nog te speedpedelecen.
https://www.gva.be/cnt/dmf20181003_0380 ... pse-parken
https://www.hln.be/regio/antwerpen/poli ... ~a257e6da/

Maar ook Boechout, ten zuiden van Antwerpen en stukjes fietspad op de fiets-o-strade, die de snelle route zou moeten zijn voor ons fietsers, van Berchem en Mortsel zijn voor ons momenteel verboden gebied. Er zijn meerdere voorbeelden.

Hoe gaan jullie hier momenteel mee om? Fietsen jullie toch op de fietspaden waar jullie eigenlijk niet op mogen fietsen of rijden jullie toch een stukje om?

De fiets wordt momenteel massaal gepromoot als autovervanger (in België. In Nederland is het al langer tijd zo). Maar hoe voel je je als fietser tussen de auto's en niet op het fietspad? Eerlijk gezegd, als ST1 rijder met beperkte topsnelheid, rij ik liever tussen de fietsers dan tussen de auto's. En pas ik mijn snelheid dan natuurlijk aan, aan die van de andere fietsers. Moet toch kunnen?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Wat denken jullie hier van?
ST1 uit 2012 met 522wH batterij - Cane Creek Thudbuster · Body Float - Schwalbe Marathon GT 365 - ST2 handvaten - 24 km (enkel) woon-werk-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Freelinck schreef: 05 okt 2018, 20:19 Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Wat denken jullie hier van?
Dat is precies het probleem wat hier ook speelt. Op een weg waar je 50 km/h mag, waarbij auto's ongeveer die snelheid rijden is het over het algemeen prima om op de weg te rijden *ALS* je dik 40 km/h of meer kunt aanhouden. Als dat om wat voor reden niet lukt of wenselijk is (harde wind tegen, mist, extreme regen, accu bijna leeg, jijzelf erg moe, je hebt een SP waarmee 40 uberhaupt optimistisch is, ...) dan wordt het vervelend.

Is het een baan waar auto's ruim sneller rijden dan de 50 die toegestaan is... tja...

Ikzelf kies er zoveel mogelijk voor om op de rijbaan te rijden waar ik dat moet. Maar als ik door een te groot snelheidsverschil een rijdende chicane wordt pas ik daarvoor en ga ik met gematigde snelheid op het fietspad rijden. Mijn leven is meer waard dan die boete van 95 Euro.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
LVAerde
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 mar 2018, 13:56
Locatie: België

Ik zou graag hebben dat ze ons toestaan om op de busbanen te rijden. Daar waar veel fietsers rijden of waar het niveau fietspad met de kruisende wegen te groot is is dit volgens mij een grote +. Zoveel bussen rijden er niet op (toch zeker niet op het traject dat ik doe).
AfbeeldingGrtz,
geveerde ST2 - 49 km ww
Spurcycle bel - Jroen 150 mm spatbord - BodyFloat 2.1
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Freelinck schreef: 05 okt 2018, 20:19
Voortaan is het verboden om in Antwerpen, in het park spoor noord, nog te speedpedelecen.
Je hebt nooit, maar dan ook nooit, met de SP in park Spoor Noord gemogen. Iedereen deed het wel, vandaar deze actie. De borden aan de ingang zijn duidelijk: enkel voor fietsers. En wij zijn, willen of niet, geen fietsers maar bestuurders van een motorvoertuig. Een hybride brommer, zo je wil. Je kan trouwens perfect rond het park rijden zonder gevaarlijke toestanden.

Wat mij betreft is de wetgeving in België ideaal, zeker als je vergelijkt met Nederland. Het gebeurt zelden, maar dit keer zijn we beter af.

Hier in mijn omgeving mag je binnen de bebouwde kom zelden of nooit op het fietspad, wegens het beruchte bordje D9. Maar tot nu toe ben ik, één heethoofd uitgezonderd, daar nooit mee in de problemen gekomen. Op de fiets-o-strade naar Antwerpen (F14 dacht ik?) mag ik bijna overal op. Er is nog een missing link tussen Kapellen en Ekeren maar ook daar geen problemen. Rustige straten met weinig verkeer. In Antwerpen zelf heb ik nog geen problemen met het verkeer ondervonden, tenzij van de lokale fietsers aldaar. Ik begrijp nu wat NVA bedoelt wanneer ze zeggen dat ook fietsers zich aan de wet moeten houden. Dit geldt trouwens ook voor mijn collega-SP-rijders die zich met diezelfde mentaliteit in het verkeer begeven. Ik begrijp de politieactie aan het park dan ook volkomen.

Ik lees wel op de facebook-pagina's dat in België nog maar weinig plaatsen zijn waar men actief de borden is beginnen wijzigen. In mijn woon-werkroute is een knip gemaakt middels een bareel om sluipverkeer van auto's tegen te gaan. Enkel fietsers en klasse A mogen daar langs. Hopelijk wordt dat nog aangepast. En zo zijn er nog een aantal wegen waar bv van oudsher het beruchte bord D9 langs een gewestweg staat. Het verkeer raast er aan minimum 70km/h langs. Ik zou zeggen, gebruik daar je gezond verstand, kies voor het fietspad en hou rekening met de tragere fietsers.

Dit is België, de regeltjes buigen zit in ons bloed! Maar gebruik in godsnaam je gezond verstand of je krijgt toestanden zoals park Spoor Noord.
Scheldelaan-Stromer
jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Ik vraag me nog wel af hoe er wordt gekeken naar een SP rijder die zonder ondersteuning (of max stand 1, zoals 'gewone' elektrische fietsen) fietst op een fietspad. Dus met normale fietssnelheid van 15-20 kmh, zoals de rest van de fietsers op het fietspad. Stel dat je met maximale ondersteuning op dezelfde plek op de rijbaan had moeten rijden, maar je kiest voor geen of minimale ondersteuning en rijdt met 20 kmh op het fietspad, ben je dan nog steeds strafbaar omdat je nu eenmaal een gele plaat hebt?
Ik vermoed zo van wel, maar vind het wel wat hypocriet. Nadeel is natuurlijk dat een uitzondering niet echt te handhaven of controleren is. Maar het maakt een SP wel 'onbruikbaar' als gewone (elektrische) fiets..
ST1X 2018 ><>
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

jick schreef: 08 okt 2018, 10:00 je kiest voor geen of minimale ondersteuning en rijdt met 20 kmh op het fietspad, ben je dan nog steeds strafbaar omdat je nu eenmaal een gele plaat hebt?
Yep. Je kunt hoogstens hopen op coulance wanneer een handhaver je staande houdt.
jick schreef: 08 okt 2018, 10:00 Maar het maakt een SP wel 'onbruikbaar' als gewone (elektrische) fiets..
Klopt, dan is de enige optie een "echte gewone" e-bike kopen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Het probleem ervaar ik vooral doordat de snelheidslimieten binnen de bebouwde kom als minimum worden gezien. Haal je geen 50 dan ben je alleen maar een obstakel op de weg dat zo snel mogelijk en met alle middelen ingehaald moet worden. Doe daar nog wat ongeduld bij, een snufje gebrek aan empathisch vermogen, minachting voor verkeersregels en een kleine overdosis opspelende hormonen en je hebt een giftig mengsel dat dodelijk is voor jou als kwetsbare verkeersdeelnemer.

Ofwel lekker op het fietspad rijden wanneer je dat veiliger acht en met een eventuele boete op zak een koffiedate met de kantonrechter maken. Ik baal ervan dat ik nog steeds niet bekeurd ben. :dwarf:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

jick schreef: 08 okt 2018, 10:00 Stel dat je met maximale ondersteuning op dezelfde plek op de rijbaan had moeten rijden, maar je kiest voor geen of minimale ondersteuning en rijdt met 20 kmh op het fietspad, ben je dan nog steeds strafbaar omdat je nu eenmaal een gele plaat hebt?
Jep. Zaterdag heb ik de laatste paar km zonder ondersteuning moeten afleggen. Situatie: een weg binnen de bebouwde kom met gescheiden fietspad, die weg laat zich het best omschrijven als racebaan. Ik ben uiteraard lekker op het fietspad gaan rijden, ik kwam immers niet boven de 25-26 km/h uit en zou als rijdende chicane fungeren op die weg. Maar strikt genomen had ik daar dus op de rijbaan moeten rijden.

Op de FB groep SP gebruikers der lage landen heeft ooit iemand een brief naar de politie gestuurd: zij bracht 's ochtends altijd haar zoontje van toen 6 jaar oud naar school. Vraag was: we hebben hier een weg door het dorp, met rechts van de weg parkeerplaatsen en daarnaast een fietspad. Als ik op mijn SP met mijn zoontje meefiets (zonder ondersteuning met ±10 km/h), moet ik dan op de rijbaan of mag ik dan op het fietspad bij mijn zoon fietsen.
Antwoord van de politie: u hebt een gele kentekenplaat dus u moet op de rijbaan :bu:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 08 okt 2018, 12:56 Het probleem ervaar ik vooral doordat de snelheidslimieten binnen de bebouwde kom als minimum worden gezien. Haal je geen 50 dan ben je alleen maar een obstakel op de weg dat zo snel mogelijk en met alle middelen ingehaald moet worden. Doe daar nog wat ongeduld bij, een snufje gebrek aan empathisch vermogen, minachting voor verkeersregels en een kleine overdosis opspelende hormonen en je hebt een giftig mengsel dat dodelijk is voor jou als kwetsbare verkeersdeelnemer.
Hm? Rijd jij ook door Son heen dan? :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Je kent me ook zo goed... :lol:
Plaats reactie