Meer ongevallen met e-bikers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Statistiek... Ik zou een duidelijker uitsplitsing willen zien, en daarbij een vergelijking met de hoeveelheid e-bikes. Liever (ook) een percentage ongevallen tov aantallen e-bikes / km’s enz. Zo kan je er vanalles van zeggen, maar het zegt niks...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Sven

Als je even doorleest in de artikelen, de stijging lijkt vooral plaats te vinden in de groep "wat oudere dames" die "in de flank" worden aangereden.

Vooral dat in de flank aanrijden doet vermoeden dat het verlenen van voorrang bij fietsers vaak wordt gedaan op basis van inschatten van de positie op de weg, zonder dat daarbij de snelheid beoordeeld wordt.

Het inschatten van snelheid kost natuurlijk flink wat extra beoordelingstijd, dat is een verschil tussen doorrijden of sowieso bijna stilstaan.
Dat vraagt een mentaliteitsverandering, dat gaat niet 1,2,3...
Lomito

Verder wordt aangegeven dat de meeste fietsongevallen in de maand mei gebeuren. Ook dit is niet onverwacht omdat de senioren dan voor het eerst weer de fiets pakken na pakweg een half jaar niet gefietst te hebben. In die winter zijn de oudste fietsgebruikers er fysiek en mentaal (zicht, gehoor, reactievermogen, evenwichtsgevoel, inschattingsvermogen) weer wat op achteruit gegaan zonder dat men dat doorheeft.

Komende dagen gaan we een vergelijkbaar effect zien met het aantal sterfgevallen door het warme weer waarbij doorgaans de verkeerde conclusie getrokken wordt dat méér mensen komen te overlijden als gevolg van de hittegolf. In werkelijkheid zijn het de zwakste mensen die al op het punt staan te overlijden en die door de warmte enkele dagen eerder overlijden. Ná de hittegolf is dan een opvallende daling te zien van het aantal sterfgevallen. Dit wordt het harvesting-effect genoemd.

Met die E-fietsers werkt het ook zo maar dan net andersom: omdat de senioren massaal minder fietsen van oktober t/m april vinden in die maanden minder ongevallen plaats terwijl ondertussen de fietsvaardigheden van de oudste fietsers achteruit holt. Pas wanneer men weer op de fiets stapt gaat het mis.
Sven

Dat er in mei meer ongevallen gebeuren is niet alleen vanwege een half jaar niet fietsen.

Automobilisten (en de fietsers zelf ook waarschijnlijk) gedragen zich bij het eerste mooie weer als dartelende koeien die weer de wei in mogen.
Plaats reactie