Betaalbaarheid en fietsbeleving belangrijker dan milieu bij keuze voor E-bike

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

https://www.rug.nl/frw/news/2018/ebike- ... ilieuwinst

Proefschrift stellingen:

Elektrisch fietsen in Nederland in zes stellingen
Gepubliceerd op 19 juni 2018

Paul Plazier

Consultant mobility and transport at Sweco Nederland


Tot begin dit jaar heb ik me drie jaar lang fulltime beziggehouden met wetenschappelijk onderzoek naar de opkomst van elektrisch fietsen in Nederland. Aankomende 5 juli mag ik in Groningen het resulterende proefschrift gaan verdedigen: "Power to the pedals: perspectives on the potential of e-bikemobility for sustainable and active transport systems".

Een goed gebruik is dat het proefschrift vergezeld gaat van een aantal stellingen. Deze stellingen zijn gebaseerd op inzichten uit het onderzoek of aanverwante literatuur, en hebben tot doel te “prikkelen” en aan te zetten tot discussie. Sommigen zijn persoonlijk van aard, of ludiek. Maar over het algemeen vormen ze voor buitenstaanders een overzichtelijke samenvatting van onderzoeksresultaten en de denkwijze van de onderzoeker. Daarom: mijn proefschrift over elektrisch fietsen in Nederland, in zes stellingen:

Stelling 1 – Elektrisch fietsen is het beste van twee werelden, en verdient een prominentere plek op de duurzame mobiliteitsagenda.

Uit het proefschrift blijkt dat elektrisch fietsen voordelen van actief en gemotoriseerd vervoer verenigt. Enerzijds zijn er positieve effecten op gezondheid en beleving die ook lopen en gewoon fietsen met zich meebrengen, anderzijds het gebruiksgemak en het grotere bereik die kenmerkend zijn voor auto en ov. Met deze kennis kan beter worden gestuurd op het stimuleren van elektrisch fietsen onder specifieke doelgroepen en voor specifieke doeleinden. Dit verdient meer aandacht in mobiliteitsbeleid.

Stelling 2 – Het zou meer moeten gaan over elektrische fietsmobiliteit, en minder over elektrische automobiliteit.

Als het gaat over “elektrische mobiliteit”, is dat nog vaak “elektrische auto’s”. Voor sommige problemen is elektrisch autorijden een uitkomst (denk aan plaatselijke CO2-uitstoot, geluidhinder), maar voor veel andere (ruimtegebruik en verkeersveiligheid in steden) niet. Desondanks is er veel politieke steun voor elektrisch rijden, en in de afgelopen jaren is veel geld gestoken in het subsidiëren van de aanschaf van een elektrische auto. Met wisselend resultaat. Ondertussen is elektrisch fietsen zonder vergelijkbare steun veel sneller gegroeid, en inmiddels meer wijdverspreid dan elektrisch autorijden: dus waarom geen evenredige aandacht voor dit vervoermiddel in debat en beleid over elektrische mobiliteit?

Stelling 3 – Ouderen zijn wel degelijk trendsetters die als eerste een nieuwigheid willen omarmen.

De innovatie-adoptie-theorie stelt dat mensen die het eerst een innovatie omarmen (b.v. het nieuwste mobieltje, of toch die elektrische auto) over het algemeen jonger zijn. Ze pionieren graag, dragen een voorbeeldfunctie uit naar hun omgeving, en zijn niet vies van de risico’s die een nog onbeproefde, vaak dure techniek met zich meebrengt. Ouderen zijn daarentegen afwachtend, en daarmee vaker de laatsten die een "nieuwigheid" omarmen.

Het tegengestelde is waar voor elektrisch fietsen: dit werd júist als eerste omarmd door ouderen en minder-mobielen, die er hun voordeel mee deden, en zo langer en beter mobiel bleven. Jongere bevolkingsgroepen aarzelden in eerste instantie, maar volgen nu massaal. Dus: de “oudere” als “achterblijver”? Een stereotype dat in dit geval is achterhaald.

Stelling 4 – Aansturen op duurzaam gedrag? Stuur dan niet aan op duurzaam gedrag.

“Duurzaamheid” is geen motief voor gedragsverandering. Uit het proefschrift blijkt dat ingebruikname van elektrisch fietsen zelden voortkomt uit idealisme. Dat het “groener” is dan de auto, is voor veel mensen mooi meegenomen. Maar zoals een participant het verwoordde: “dat ik dan denk dat ik op het milieu heb bespaard? Haha, nee hoor. Ik denk eerder, ik heb op m’n portemonnee bespaard”.

Om tot grootschalige gedragsverandering en duurzamere keuzes te komen, moeten zogeheten duurzame alternatieven tastbare voordelen bieden: bijvoorbeeld gezondheidswinst, welzijn, plezier, gebruiksgemak, comfort of kostenbesparingen. Daarmee wordt de kans op gedragsverandering vergroot.

Stelling 5 – Belangrijke levensgebeurtenissen zijn vaak een schokgolf voor gedragsverandering – maar dit effect kan worden nagebootst.

Verhuizen, veranderen van baan, veranderingen in de gezinssituatie. Allemaal gebeurtenissen die kunnen leiden tot een heroverweging van het reisgedrag en het gebruikte vervoermiddel. Uit mijn proefschrift blijkt dat veel forenzen na een degelijke gebeurtenis de e-bike overwogen, en vervolgens aanschaften.

Maar als je wilt aanzetten tot gedragsverandering, kun je moeilijk iemand dwingen te verhuizen of te veranderen van baan. Uit mijn proefschrift blijkt echter dat de schokgolf ook "kunstmatig" kan worden opgewekt: deelnemen aan een pilot, waarin tijdelijk wordt gebroken met gewoontes, en participanten de kans krijgen om twee weken een elektrische fiets uit te proberen, kan leiden tot heroverweging van het reisgedrag. Hetzelfde geldt voor een financiële tegemoetkoming vanaf de werkgever: dan lijkt die dure e-bike ineens best dichtbij.

Stelling 6 –De heersende gedachte dat reistijd ten koste alles moet worden geminimaliseerd, is achterhaald.

Nog altijd wordt er veel aandacht geschonken aan het minimaliseren van onze reistijd. "Efficiëntere doorstroming" is vaak daarbij vaak leidend. Maar reistijd is waardevol. Zeker op de elektrische fiets. Forensen die een elektrische fiets gebruiken om naar het werk te komen, vinden het bijvoorbeeld helemaal niet erg dat ze wat langer onderweg zijn dan met de auto. Het plezier en het buitenzijn compenseert dit ruimschoots.

Sterker nog: (snelle) fietsroutes zijn over het algemeen lange strepen asfalt, die vaak langs grote N-wegen van en naar de stad leiden. Maar uit één van de onderzoeken bleek dat deze routes geregeld ook bewust worden gemeden: de voorkeur ging dan uit naar alternatieven: iets langere routes, maar waar meer te beleven viel. En weg van de herrie en stank van de autoweg.

Investeer en richt infrastructuur daarom niet alleen in op de snelste of meest directe route (ofwel tijdwinst) maar schenk ook aandacht aan omgevingskwaliteit, en de beleving van de fietser. Juist dit is een voorbeeld van zo'n "tastbaar voordeel" uit Stelling 4.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Over stelling 6: hier heeft de Correspondent ook een aantal interessante artikels over (die overigens de stelling hierboven onderschrijven, maar ook nog andere inzichten geven):
https://decorrespondent.nl/7279/het-gaa ... 9-53febe09
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Stelling 4 kan ik persoonlijk onderschrijven... ik heb mijn huis grondig geïsoleerd (comfort), heb overal lage temperatuurverwarming (comfort), rij op een speed pedelec (plezier) en drink ongefilterd bier (plezier³). Al die maatregelen worden "duurzaam" genoemd maar dat kan mij aan den aars oxideren. De financiële voordelen zijn ook leuk meegenomen maar voor mij van ondergeschikt belang.

Dat is de reden dat ik geen zonnepanelen op het dak heb, die krengen dragen namelijk nulkommaniks bij aan comfort/plezier en maken je huis ook nog eens lelijk als die panelen niet volledig geïntegreerd worden. En dat ze weinig duurzaam zijn (verbruik grondstoffen/schaarse metalen, ERoEI, afval, bijdrage aan net-onbalans, ) zal op termijn wel duidelijk worden.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Mijn twee cent:

Stelling 1: akkoord. Zeker naar woon-werkverkeer toe is een (speed) pedelec ideaal voor afstanden <40km.

Stelling 2: Niet akkoord. Naar mijn gevoel zijn elektrische wagens de toekomst en ver te verkiezen boven brandstofcellen, behalve voor vrachtverkeer. Zeker wanneer de elektriciteit voor die wagens zo groen mogelijk opgewekt wordt, en niet zoals in Duitsland met bruinkool omdat de kerncentrales persé weg moesten. Batterijen zullen ook steeds performanter worden en ik verwacht veel van grafeenbatterijen op dat gebied.

Stelling 3: Ja en nee. Early consumers zijn niet noodzakelijk ouder, maar ouderen hebben er wel het geld voor. Wat fietsen betreft is het simpel: ouderen hebben de tijd om te fietsen, want op pensioen, en hebben het geld om zo'n fiets te kopen. Het betekent voor hen ook vrijheid, want ze kunnen gemakkelijker, langer en meer fietsen dan met een gewone fiets.

Stelling 4: mensen zullen altijd eerst naar hun portemonnee kijken. Ik wil wel groener zijn, maar moet het eerst en vooral kunnen betalen. Gedragsverandering zal dus altijd afhankelijk zijn van de financiën. Voor veel mensen zal vooral het gemak primeren. De enige reden dat de speed pedelec boomt in het Antwerpse is het verkeer dat al meer dan een jaar bijna de ganse dag stilstaat.

Stelling 5 sluit aan bij 4.

Stelling 6: niet helemaal akkoord. Ik werk 8 uur per dag, en ben met de bus nog eens 2 uur onderweg van en naar m'n werk. Collega's zijn niet zelden nog veel langer onderweg. Dat weegt op je leven. Verschillende collega's hebben door de werken rond Antwerpen en de bijhorende files besloten van werk te veranderen.
Met de racefiets was ik even lang onderweg dan met de bus. Het motiveerde me niet meteen om de fiets te nemen, enkel bij goed weer deed ik het. Met de SP duurt de rit plots 20 minuten minder lang, en dat motiveert, geloof me. Soms doe ik een langere rit, maar ook hier weer enkel bij goed weer en omdat er geen reden was om snel thuis te zijn (kinderen die van school komen, ...)
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Buzze schreef: 04 jul 2018, 13:20 Stelling 6: niet helemaal akkoord. Ik werk 8 uur per dag, en ben met de bus nog eens 2 uur onderweg van en naar m'n werk. Collega's zijn niet zelden nog veel langer onderweg. Dat weegt op je leven. Verschillende collega's hebben door de werken rond Antwerpen en de bijhorende files besloten van werk te veranderen.
Met de racefiets was ik even lang onderweg dan met de bus. Het motiveerde me niet meteen om de fiets te nemen, enkel bij goed weer deed ik het. Met de SP duurt de rit plots 20 minuten minder lang, en dat motiveert, geloof me. Soms doe ik een langere rit, maar ook hier weer enkel bij goed weer en omdat er geen reden was om snel thuis te zijn (kinderen die van school komen, ...)
Dit spreekt naar mijn mening niet persé stelling 6 tegen. Verminderen van reistijd is prettig als je een lange reistijd hebt. In jouw voorbeeld: van 2 uur terug naar dik anderhalf uur is nogal relevant.

Het blijkt echter dat mensen die een half uur of minder reistijd hebben over het algemeen niet warm of koud worden van een paar minuten meer of minder. Sterker nog: mensen gaan lekker verder weg wonen omdat daar het huis/omgeving/etc. fijner is. Als je al anderhalf uur filerijden hebt om bij je werk te komen dan haal je het wel uit je hoofd om verder weg te wonen.

Beetje vergelijkbaar met geld. Tot een bepaald inkomen (ik meen iets van 80k per jaar) worden mensen echt gelukkiger van meer geld (want minder problemen, je kunt wel die gave dingen doen, etc.). Maar daarboven worden mensen juist ongelukkiger van meer geld.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De geluksprofessor toont overigens aan dat geld pas op de 5e plaats komt bij de mate dat het bijdraagt aan geluksgevoel. Dit blijkt uit onderzoek onder rijke en arme mensen.

Geld is ernstig overgewaardeerd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Misschien zou het beter zijn eens een studie te maken waarom de mensen niet uit hun auto willen...

Ondanks dat mijn vrouw ziet welke de voordelen zijn, is er geen haar op haar hoofd dat er aan denkt de wagen te laten staan.

Wat is er nu gemakkelijker dan 's morgens de in je auto te stappen en naar het werk te rijden.
Voordelen ten opzichte van de fiets.
Je vertrekt wanneer je wilt.
Je kan je kleden zoals je wilt.
Je wordt niet nat als het regent.
Als het koud is zet je de verwarming op en als het warm is de airco.
En het kost haar ook nog eens zo goed als niets.

Voor het openbaar vervoer komt daar nog bij.
Geen vervelende medereizigers.
Geen aansluitingen die fout lopen of niet uitkomen.
Reistijd is in het beste geval het zelfde, maar meestal nog langer.

Dat ze elke dag minstens een half uur dikke miserie heeft om eerst de stad in te komen en daarna weer het zelfde om er ook weer uit te komen heeft ze er blijkbaar voor over.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tony Mb schreef: 04 jul 2018, 19:04 Ondanks dat mijn vrouw ziet welke de voordelen zijn, is er geen haar op haar hoofd dat er aan denkt de wagen te laten staan.
Hoofd kaalscheren dan :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ze zou er nog mee wegkomen ook... ;)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat haar, dat is dus volgens mij het volgende dingetje bij veel vrouwen waardoor je ze relatief minder op de SP ziet. En hun make-up. Veel vrouwen zullen het helemaal niet zien zitten, een helm op hun zorgvuldig geordende haardos en met uitgelopen make-up van de traan-ogen op het werk aankomen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie