RikC schreef: ↑24 jan 2020, 14:28
Hoi mede-Stromeraars,
Ik kwam er begin van de week achter dat Riese & Muller naast dat ze hun reguliere e-bikes vaak als high speed model leveren dit ook doen met hun cargo fietsen!
Bijv. de load 60 die je met dual battery (2x 500Wh) en met Rohloff naaf kan krijgen en dan met een mooie regenkap en twee kinderzitjes voor.
Ook heeft R&M ook nog de ongeveerde en wat goedkopere packster maar die naast een derailleur alleen met Enviolo naaf leverbaar
... Daarmee valt die voor mij af want een riem vind ik wel prettig en ik gooi liever niet 10% van de aandrijfenergie weg in een naaf.
Is dat dan niet het geval met de rohlhof en riem? Ik heb die packster met enviolo, ben daar inderdaad niet over te spreken, maar los van de energieconsumptie (de bosch motor heeft trekkracht genoeg, dus dit voel ik niet, temeer omdat hij is dichtgeknepen op 25km/u).
RikC schreef: ↑24 jan 2020, 14:28
Nu zijn R&M's natuurlijk niet de meest vlotte SP's met de Bosch (Gen 4 cargo line) motor met het idee van 35-40 kunnen rijden op een dergelijk fiets spreekt me toch wel erg aan als autovervanging. Eerst met een rustig gangetje naar een kinderopvang/school en dan door naar je werk.
Een auto vervangen met de load? Dat wordt krap denk ik, want die load is echt mini in vergelijking met de packster. Ik heb een stromer en een packster en toch kan ik mijn auto nog niet wegdoen...
Ik heb lang getwijfeld, maar dan toch niet voor de HS versie gekozen. De bakfiets HS combineert twee dingen die volgens mij niet te combineren zijn. Zoals mijn 2in1 boormachine/vijsmachine die geen van beide taken goed doet.
Je kan niet doorknallen met zo'n gevaarte met middenmotor. 35 lijkt me inderdaad het hoogst haalbare, 40 als alle omstandigheden mee zitten. Ik vind >35 zelfs levensgevaarlijk omdat dit ding enorm log is en je stuur totaal onzeker en vaag. Dat is een staaf die de voorvork aanstuurt, je moet continu bijsturen, de ene keer meer dan de andere keer, de fiets voelt daardoor heel onstabiel aan (zeker in bochten),... Allemaal geen probleem als je rustig low speed met je kinderen door de stad rijdt, maar niet om high speed naar je werk te knallen als je het mij vraagt.
RikC schreef: ↑24 jan 2020, 14:28
En daarnaast; er zijn voor dit soort fietsen maxi cosi houders verkrijgbaar. Je gaat een echt klein kind natuurlijk geen helm op doen. Een maxi cosi is natuurlijk in zekere zin al een bescherming. Zijn hier mogelijkheden? Of is dit op dit moment juridisch nog terra incognita?
Ja, dat is zo'n standaard maxi cosi houder die ze in de bodem van je packster of load vastvijzen. Let wel op, dat pakt belachelijk veel plaats in, ik kan naast de maxi cosi en baby geen ander kind meer vervoeren, ik kan zelfs bijna niets meer kwijt in de bak... Dus bij de load zal dat nog erger zijn.
Wat de juridische implicaties betreft zijn is hierboven al uitvoerig beschreven en weet ik niets over.